Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hållsviken
Nya Södertelge på Riddarfjärden, Stockholm ca. 1900
Nya Södertelge på Riddarfjärden, Stockholm ca. 1900
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2018-01-18 PN

* Mälarbåtarna, 1967, S119-120
* Ångfartyget Ejdern, 1978, S85-92, 122, 154-155
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S160, 307, 311-315
* Med ångbåt från land till stad, 2016, S97, 110, 183, 

* Skärgårdsbåten 3/1976, S18-19
* Skärgårdsbåten 3/1992, S23-26
* Skärgårdsbåten 4/1992, S21-26
* Skärgårdsbåten 3/1998, S30

* Nya Dagligt Allehanda 1867-07-30
* Nya Dagligt Allehanda 1868-05-05
* Aftonbladet 1868-05-06
* Barometern 1868-05-06
* Aftonbladet 1868-05-08
* Nya Dagligt Allehanda 1871-05-02
* Dagens Nyheter 1872-10-04
* Nya Dagligt Allehanda 1872-10-04
* Aftonbladet 1873-10-21
* Nya Dagligt Allehanda 1887-06-13
* Nya Dagligt Allehanda 1887-06-15
* Dagens Nyheter 1887-06-16
* Nya Dagligt Allehanda 1887-06-17
* Aftonbladet 1888-06-25
* Dagens Nyheter 1888-06-25
* Nya Dagligt Allehanda 1888-06-25
* Aftonbladet 1888-09-24
* Aftonbladet 1889-04-09
* Svenska Dagbladet 1908-08-02
* Kalmar 1908-08-03
* Svenska Dagbladet 1908-08-09
* Dagens Nyheter 1908-09-06
* Svenska Dagbladet 1909-08-31
* Dagens Nyheter 1909-10-17
* Dagens Nyheter 1909-12-12
* Svenska Dagbladet 1931-05-03
* Svenska Dagbladet 1931-05-08
* Svenska Dagbladet 1931-05-22
* Dagens Nyheter 1931-07-03
* Svenska Dagbladet 1932-03-03

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S180
* Sveriges Skeppslista 1908, S88
* Sveriges Skeppslista 1910, S88
* Sveriges Skeppslista 1911, S86
* Sveriges Skeppslista 1913, S90
* Sveriges Skeppslista 1915, S96
* Sveriges Skeppslista 1919, S94
* Sveriges Skeppslista 1921, S94
* Sveriges Skeppslista 1929, S124
  Byggd 1868
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer -
  Registernr 1626
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDGR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,84 meter 31,84 meter
  Största bredd 5,07 meter 5,26 meter
  Djupgående 2,30 meter 2,30 meter
  Brt/Nrt - 125/83
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin 1 x Bergsunds ångmaskin
  Effekt - 200 hk, 147 kW
  Toppfart 9,5 knop -
  Kapacitet 201 passagerare 259 passagerare
  Historik
  1867-07 Kölsträckt.
  1868-04-25 Sjösatt.
  1868-05-02 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Hållsviken till Firma Wilh. H. Kempe, Södertälje. Byggnadskostnad 36.000 rdr rmt.
  1868-05-05 Insatt i trafik på traderna Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje - Ulvsundet - Åby kvarn - Pålsundet - Tullgarn - Trosa - Hållsviken och Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje - Bränninge - Hörningsholm - Fituna - Fållnäs - Trosa - Hållsviken.
  1871-05-01 Omdöpt till Hållsviken I. Trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje - Tottnäs - Hållsviken - Trosa.
  1872-10-03 Kolliderar ca. kl. 15.30 med ångfartyget Brage utanför Riddarholmen i Stockholm. Brage, som precis lämnat Köttorget för färd utåt Mälaren, kör med full fart in i Hållsviken I vid aktern på styrbords sida. Hållsviken I, som precis ska lägga till vid Riddarholmen, får en mindre skada på religen medan Brages för skadas allvarligt och ett hål i plåten uppkommer. Rådhusrätten dömmer 9 januari 1873 kaptenen på Brage att betala 260 rdr + ränta samt rättegångskostnaden på 150 rdr till kaptenen på Hållsviken I.
  1878-05-04 Trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje - Sävsundet - Dragsvik - Oxelösund (Brevik).
  1878-06-14 Traden ändras till Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje - Hånö - Nyköping.
  1879-04 Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm och omdöpt till Nya Södertelge. Ny ångpanna, ny ångmaskin, 200 hk, 147 kW, installeras. Trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Bockholmssund - Bockholmssätrra - Högantorp - Kiholm - Ragnhildsborg - Lina - Södertälje.
  1882 Byter tilläggsplats i Stockholm från Riddarholmen till Munkbrohamnen.
  1887-06-07 Kolliderar på eftermiddagen med det konkurrerande ångfartyget Ragnhild. Ragnhild ska precis köra om Nya Södertelge då Nya Södertelge girar mot Raghild och träffar Ragnhilds babordssida i höjd med aktersalongen. Kaptenen på Nya Södertelge uppger att hans fartyg sögs mot Ragnhild när detta passerade.
  1887-06-14 Firma Wilh. H. Kempe går ihop med Ångbåtsbolaget Mälaren och bildar tillsammans Nya Ångbåtsbolaget Mälaren, Södertälje som övertar fartyget. Hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Kungshatt - Hallunda - Vällinge - Kaggeholm - Bockholmssättra - Högantorp - Kiholm - Ragnhildsborg - Lina - Södertälje - Tottnäs.
  1888-06-24 Kolliderar ca. kl. 22.00 med ångfartyget Engsö på Riddarfjärden utanför Riddarholmen, Stockholm. Engsö, som precis avgått för färd utåt Mälaren, kör med full fart in i styrbords sida på Nya Södertelge, som får en spricka i plåten och vatten börjar tränga in i maskinrummet. Flera passagerare ombord på fartygen får panik och en kvinna skadar armen när hom ramlar i vattnet vid ett försök att hoppa från Nya Södertelge över till Engsö. Båda fartygen kan efter incidenten, utan problem, fortsätta sina färder. Nya Södertelge, som vid olyckstillfället är på väg in till sin plats vid Mälarkajen, går dagen efter till Bersunds Mekaniska Verkstads AB för reparation. Kapten C. Hagelberg på Nya Södertelge döms 24 september 1888 av rådhusrätten som vållande till olyckan att böta 200 SEK samt ge en ersättning på 180 SEK till kvinnan som skadade armen vid olyckan. Svea Hovrätt sänker 9 april 1889 bötesbeloppet till 50 SEK medan ersättningen till kvinnan på 180 SEK fastställs.
  1889-05-01 Ommätt. Nya mått 31,84 x 5,07 meter. Nytt tonnage 119/84.
  1894-03 Ny ångpanna installeras.
  1895-05-08 Ommätt. Nya mått 31,84 x 5,26 meter. Nytt tonnage 117/82.
  1897-01-09 Såld till Ångbåts AB Vestra Södertörn, Sorunda för 35.000 SEK. Ny hemort Södertörn. Trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje.
  1907-03 Ombyggd.
  1907-04-20 Ommätt. Nytt tonnage 126/88.
  1908-07-31 Kolliderar med ångslupen Ingeborg utanför Stora Essingen, Stockholm vid färd in mot Stockholm. Ingeborg kör in rakt framför Nya Södertelge, som kör in i sidan på Ingeborg. Nya Södertelge får ett stort hål i stäven och Ingeborg får stora skador på styrbordssidan. Ingen person skadas vid incidenten. Rådhusrätten dömmer 11 december 1909 kaptenen på Ingeborg som vållande till olyckan att böta 100 SEK.
  1909-09-01 Traden ändras till Stockholm - Södertälje - Fållnäs - Tottnäs.
  1912-04-26 Ommätt. Nytt tonnage 125/87.
  1916-08-05 Ommätt. Nytt tonnage 125/83.
  1930-05-19 Såld till direktör Carl Emanuel Hedin, Trosa, kapten Alexander Modig, Gröndal, Stockholm och kapten Reinhold Felix Ekström, Stockholm för 10.000 SEK och omdöpt till Trosa. Ny hemort Trosa. Trafik på traden Stockholm - Södertälje - Fållnäs - Trosa.
  1931-02-24 Ägarna bildar Trosa Rederi AB, Trosa som övertar fartyget.
  1931-05-05 Uthyrd till Westerås - Torshälla Ångbåts AB, Västerås medan deras ångfartyg Vesterås genomgår en upprustning. Trafik på traden Stockholm - Stallarholmen - Strängnäs - Västerås.
  1931-05-07 En strejk bryter ut ombord vilket gör att turerna ställs in. Strejken beror på att fartyget kört turerna med för lite personal vilket i sin tur beror på att Eldarunionen skickat dit en besättningsman som rederiet inte godkänner.
  1931-05-15 Såld till sjökapten Johan Waldemar Pettersson, Stockholm för 9.000 SEK. Ny hemort Stockholm. Köpet upphävs några dagar senare då köpevillkoren inte iakttas. Åter till Trosa Rederi AB, Trosa.
  1931-05-20 Omdöpt till Ilända Express. Trafik på traden Stockholm - Berghamn - Lambarön - Ilända - Dalfrid - Rosenhill - Viksund - Bredlöt - Svartsjö.
  1931-06-10 Flyttar till traden Stockholm - Södertälje - Hall - Brandalsund - Ulvsundet - Åby kvarn - Pålsundet - Tullgarn - Stensund - Trosa.
  1931-07-02 Upplagd vid Ekensbergs varv, Stockholm på grund av en tvist om hur stor bemanning fartyget ska ha.
  1932-05-03 Såld på offentlig auktion till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 3.150 SEK. Ny hemort Vaxholm. Ångpannan tas ur och sätts in i fartyget Åkers Kanal. När ångpannan är urtagen skrotas fartyget.
Tillbaka till Firma Wilh. H. Kempe
Tillbaka till Nya Ångbåtsbolaget Mälaren
Tillbaka till Ångbåts AB Vestra Södertörn
Tillbaka till Trosa Rederi AB
Tillbaka till Westerås - Torshälla Ångbåts AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.