Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Vinga
Vinga vid Bohus fästning
Vinga vid Bohus fästning
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registreringsdokumenten från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2021-02-18 PN

* Skärgårdstrafiken i Bohuslän under 100 år, 1968, S108, 111, 113-114, 187

* Länspumpen 1/1982, S12-13
* Länspumpen 1/1984, S5, 17-18
* Ångbåten 79, 1990, S26
* Ångbåten 116, 3/2004, S21
* Ångbåten 117, 4/2004, S16-20
* Ångbåten 128, 4/2007, S22
* Ångbåten 168, 1/2018, S19
* Ångbåten 169, 2/2018, S22-26

* Bohusläningen 1891-02-28
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-TIdning 1891-02-28
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1891-08-19
* Dagens Nyheter 1891-08-20
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-TIdning 1891-08-20
* Göteborgs Aftonblad 1891-08-20
* Göteborgsposten 1891-08-20
* Göteborgs Aftonblad 1891-08-21
* Göteborgsposten 1891-08-21
* Nya Dagligt Allehanda 1891-08-21
* Göteborgsposten 1891-08-22
* Hotell-tidning 1891-08-27
* Göteborgs Aftonblad 1892-06-07
* Göteborgsposten 1893-07-15
* Göteborgsposten 1893-07-18
* Göteborgsposten 1893-07-25
* Göteborgsposten 1893-07-28
* Göteborgsposten 1893-07-29
* Göteborgsposten 1893-07-31
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1894-05-31
* Göteborgsposten 1894-06-02
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1895-02-27
* Göteborgsposten 1895-02-27
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1895-06-04
* Göteborgsposten 1895-06-04
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1895-06-08
* Göteborgsposten 1895-07-01
* Göteborgsposten 1895-12-16
* Sveriges Sjöfartstidning 1895-12-30
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1896-02-14
* Göteborgs Aftonblad 1896-02-14
* Göteborgs Aftonblad 1896-05-30
* Göteborgs Aftonblad 1896-07-18
* Göteborgs Aftonblad 1897-10-08
* Göteborgs Aftonblad 1900-06-08
* Göteborgs Aftonblad 1901-07-12
* Göteborgs Aftonblad 1903-07-10
* Göteborgs Aftonblad 1905-07-14
* Svenska Dagbladet 1929-04-09

* Sveriges Skeppslista 1908, S116, Vinga, JDTH, 120 hk, 147,84/92,34, 29,30 x 5,94 x 2,35 meter, Järn, Kungälvs Nya Ångb.ab, Kungälv
* Sveriges Skeppslista 1910, S118, 188 hk, p06
* Sveriges Skeppslista 1911, S116
* Sveriges Skeppslista 1913, S120
* Sveriges Skeppslista 1915, S130
* Sveriges Skeppslista 1917, S124
* Sveriges Skeppslista 1919, S126
* Sveriges Skeppslista 1921, S124, rp20
* Sveriges Skeppslista 1923, S126, rp23
* Sveriges Skeppslista 1925, S128
* Sveriges Skeppslista 1927, S160
* Sveriges Skeppslista 1929, S166, Kungälvs Nya Ångb.ab i likvidation
  Byggd 1891
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 212
  Registernr 2059
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDTH
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,42 meter 29,30 meter
  Största bredd 5,82 meter 5,94 meter
  Djupgående 2,34 meter 2,35 meter
  Brt/Nrt 150/108 152/63
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 120 hk, 88 kW 188 hk, 132 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet 267 passagerare -
  Historik
  1891-02 Beställd av Norra Skärgårdens Ångbåts AB för leverans 15 juni.
  1891-08 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Vinga till Norra Skärgårdens Ångbåts AB, Öckerö. Hemort Öckerö.
  1891-08-19 Anländer till Göteborg på leveransresan från Stockholm via Göta Kanal.
  1891-08-21 Insatt i trafik på traden Göteborg (Stenpiren) - Klippan - Hjuvik - Kalvsund - Grötö - Hönö - Öckerö - Hälsö - Björkö - Knippla - Rörö.
  1895-05-26 Grundstöter mellan Knippla och Burö vid färd in mot Göteborg. Fartyget kommer loss för egen maskin sedan ca. 200 lådor med sill kastats över bord.
  1895-06 Nytt passagerarcertifikat för 278 passagerare. I inre fart 350 passagerare.
  1896-02-14 Såld på exekutiv auktion till Kongelfs Nya Ångbåts AB, Kungälv för 40.900 SEK. Ny hemort Kungälv. Trafik på traden Göteborg (Lilla Bommen) - Kungälv - Kornhall.
  1896-05-18 Ommätt. Nya mått 29,30 x 5,94 meter. Nytt tonnage 144/98.
  1901-04-09 Ommätt. Mått 29,30 x 5,94 meter. Nytt tonnage 148/92.
  1905 Ny ångpanna installeras vid Göteborgs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg.
  1923 Ombyggd med isbrytarstäv.
  1927-07-21 Ommätt. Mått 29,30 x 5,94 meter. Nytt tonnage 152/63.
  1929-03 Kongelfs Nya Ångbåts AB går i likvidation. Uthyrd till fartygets befälhavare.
  1930-04-10 Såld till Kallentin Svensson, Viken för 3.000 SEK. Inredning, ångmaskin och ångpanna uttaget.
  1931-11-20 Såld till Simon Melker Carlsson, Stockholm för 2.000 SEK. Ska ändras till pråm.
  1932-08 Skrotad vid Hustega varv, Lidingö då skrovet visar sig vara i för dåligt skick för att bli pråm.
Tillbaka till Norra Skärgårdens Ångbåts AB
Tillbaka till Kongelfs Nya Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1678 fartyg, 937 rederier och 117 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.