Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gustafsberg III
Skrovet av Nåtarö vid Fredhäll, Stockholm 1968
Skrovet av Nåtarö vid Fredhäll, Stockholm 1968
Foto: Thure Ehrnlund
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Porslinsrederiet, 2013, S71-76, 133
* Sveriges Skeppslista 1941, S82
* Sveriges Skeppslista 1973, S196
* Sveriges Skeppslista 1976, S62
* Sveriges Skeppslista 1977, S60
  Byggd 1905
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 316
  Registernr 4444
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JPKB, senare SEOR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 32,33 meter 32,33 meter
  Största bredd 6,64 meter 6,64 meter
  Djupgående 2,38 meter -
  Brt/Nrt 192/115 192/115
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 400 hk, 294 kW -
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet 356 passagerare -
  Historik
  1904-09-01 Beställd av AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter. Kontrakterad byggnadskostnad 117.000 kr. Efter vissa justeringar ändras priset till 120.000 kr.
  1905-05-25 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Gustafsberg III till AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter, Gustavsberg. Leveransprovtur till Gustavsberg.
  1905-05-29 Insatt i regulgär trafik på traden Stockholm - Skurusundet - Gustavsberg.
  1925 ca. Omdöpt till Gustavsberg III.
  1933-08-30 Fartyget kör rakt in i Eknäs brygga. Repareras.
  1937-03-27 Rodret skadas när fartyget ska lägga till vid Tollarö brygga. När fartyget backar stöter rodret i ett isflak så kraftigt att roderledningen råkar i olag.
  1937-06-08 Fartyget backar vid Tollare brygga in i en avriggad Roslagsskuta som lastad med sand just ankommer till bruket. Sandskutan träffas på barbordssidan och sjunker sedan vid bryggan.
  1939 Uthyrd till Marinförvaltningen för 40 kr/dag. Transportfartygför Stockholms kustartilleriförsvar.
  1944 Ersättningen sänks till 35 kr/dag.
  1945 Marinförvaltningen bekostar en grundlig reparation av fartyget innan återlämnandet på hösten till Gustavsbergsbolaget.
  1946 Fartyget återgår till sin gamla trad mellan Stockholm och Gustavsberg.
  1947 Upplagd vid Kattholmen i Gustavsberg.
  1951-07-06 Såld till AB Nynäshamns Skeppsmäkleri och Speditionskontor, Nynäshamn för 48.000 kr och omdöpt till Nåtarö. Insatt i trafik på traden Nynäshamn - Nåttarö.
  1953 Såld till AB Nynäshamns Skeppsmäkleri och Stuverikontor, Nynäshamn.
  1956 Oljeeldning installeras men ångpannan håller inte. Fartyget upplagt vid Frejas varv i Nynäshamn.
  1958 Nynäshamns Skeppsmäkleri och Speditionskontor ger skrothandlare Gunnar Söderblom i Hägersten i uppdrag att för deras räkning upphugga fartyget. Söderblom köper istället hela fartyget och säljer det vidare till skeppare Henry Lundgren, Hägersten som skär ner fartyget till pråm.
  1959 Upplagspråm på olika platser i Mälaren.
  1973-11 Såld till konstnär Leif Bengt Gunnar Lundin, Stockholm.
  1975-03 Bogseras till Värtahamnen där skrotningen fullbordas av Perry Norling AB, Järn- & Metallskrot. Bildreportage
Tillbaka till AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter
Tillbaka till Nynäshamns Skeppsmäkleri och Speditionskontor
Tillbaka till Nynäshamns Skeppsmäkleri och Stuverikontor
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.