Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Strömsholms Kanal
Surahammar
Surahammar
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registreringshandlingarna från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2021-03-16 PN

* Inre Vattenvägar i Svealand Del I, 1961, S77
* Mälarbåtarna, 1967, S132-133
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S154

* Skärgårdsbåten 4/1985, S24
* Skärgårdsbåten 1/2017, S8-9

* Dagens Nyheter 1865-03-20
* Nya Dagligt Allehanda 1865-06-12
* Dagens Nyheter 1865-06-13
* Vestmanlands Läns Tidning 1865-06-20
* Nya Dagligt Allehanda 1865-06-23
* Aftonbladet 1865-08-01
* Aftonbladet 1866-05-07
* Dalpilen 1866-06-23
* Aftonbladet 1868-07-21
* Faluposten 1870-06-29
* Dalpilen 1873-07-19
* Aftonbladet 1874-07-31
* Nya Dagligt Allehanda 1874-08-01
* Aftonbladet 1876-05-26
* Ångaren 1877-06-16
* Aftonbladet 1877-09-12
* Nya Dagligt Allehanda 1877-09-12
* Aftonbladet 1877-09-13
* Dagens Nyheter 1877-09-13
* Nya Dagligt Allehanda 1877-09-13
* Dagens Nyheter 1877-09-14
* Nya Dagligt Allehanda 1877-09-14
* Aftonbladet 1877-09-15
* Dagens Nyheter 1877-09-15
* Dagens Nyheter 1877-09-17
* Aftonbladet 1877-09-18
* Dagens Nyheter 1877-09-19
* Aftonbladet 1877-10-16
* Aftonbladet 1877-10-25
* Dagens Nyheter 1877-11-22
* Aftonbladet 1877-11-24
* Aftonbladet 1877-12-15
* Aftonbladet 1878-01-10
* Dagens Nyheter 1878-03-14
* Aftonbladet 1878-03-15
* Aftonbladet 1878-05-16
* Aftonbladet 1891-07-28
* Nya Dagligt Allehanda 1891-07-29
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1891-08-05
* Eskilstuna Tidning 1891-08-21
* Aftonbladet 1891-08-25
* Aftonbladet 1891-08-29
* Dagens Nyheter 1891-08-31
* Eskilstunaposten 1892-06-18
* Dagens Nyheter 1892-08-15
* Stockholmstidningen 1892-09-01
* Svenska Dagbladet 1892-09-01
* Aftonbladet 1893-04-28
* Aftonbladet 1893-05-19
* Aftonbladet 1895-07-15
* Falukuriren 1895-08-15
* Ångaren 1898-08-01
* Aftonbladet 1901-06-22
* Svenska Dagbladet 1904-07-18
* Svenska Dagbladet 1907-06-21
* Svenska Dagbladet 1909-06-21
* Svenska Dagbladet 1911-08-17

* Sveriges Skeppslista 1866, DDSS, 15 hk, Hemort Smedjebacken
* Sveriges Skeppslista 1873, DDSS, 15 hk, C.G. Carlsson, Smedjebacken
* Sveriges Skeppslista 1877, DDSS
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S220, 2691, JFVR, Surahammar, fd. Strömsholms Kanal, 1865 Motala, fb93, 10 hk, Djupgående 1,50 m, Sthlms Transp.-o.Bogs.-Akt.-Bol., Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1908, S102, 64 hk, 63,71/43,14, 18,50 x 5,07 x 1,65 meter, fb92 
* Sveriges Skeppslista 1910, S104
* Sveriges Skeppslista 1911, S102
  Byggd 1865
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 118
  Registernr 2691
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFVR
  Systerfartyg Pius
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 18,50 meter 18,50 meter
  Största bredd 5,06 meter 5,07 meter
  Djupgående 1,80 meter 1,65 meter
  Brt/Nrt - 64/43
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 60 hk, 44 kW 64 hk, 47 kW
  Toppfart 7 knop -
  Kapacitet 115 passagerare -
  Historik
  1865-03-14 Sjösatt.
  1865-06-10 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Strömsholms Kanal till handlare C. G. Carlson, Smedjebacken. Byggnadskostnad 22.000 rdr rmt.
  1865-06-23 Insatt i gods- och passagerartrafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Strömsholm - Ängelsberg - Smedjebacken.
  1866-03 Ombyggd vid Motala Werkstads Bolag, Motala. Fartyget visade sig vara lite för brett för Strömsholms Kanal så man gör det ca. 15 cm smalare.
  1874-07-19 Grundstöter vid Vadsudden i sjön Södra Barken vid färd från Stockholm mot Smedjebacken och sjunker på ca. 1,5 meters djup. Bärgas och repareras.
  1877-09-12 Kolliderar ca. kl. 01.45 med ångfartyget Vulkanus utanför Edeby på Granfjärden vid färd från Smedjebacken mot Stockholm med 12 personer och en last av järn ombord. Vulcanus kör in i babords sida på Strömsholms Kanal, som får ett hål i skrovet, tar in vatten och sjunker till 30 meters djup. Maskinisten, eldaren, restauratrisen, kokerskan samt tre passagerare omkommer vid olyckan. Ytterligare en omkommer dagen efter på Eskilstuna lasarett till följd av skador från olyckan.
  1891-08 Såld till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm. Bärgas av Stockholms Dykeri- och Bergningsbolag. Fartyget tätas och förs till Ekensbergs Varf, Stockholm dit man anländer 28 augusti.
  1893-01 Ombyggd och renoverad vid Ekensbergs Varf, Stockholm och omdöpt till Surahammnar. Ny överbyggnad.
  1893-01-26 Ommätt. Mått 18,50 x 5,07 meter. Tonnage 64/43.
  1893-05-03 Insatt i trafik på traden Stockholm (Mälartorget) - Strömsholm - Smedjebacken.
  1895-08 Grundstöter lätt i sjön Norra Barken strax söder om Smedjebacken. Repareras vid Ekensbergs Varf, Stockholm.
  1911-12-28 Stockholms Transport och Bogserings AB meddelar att fartyget är sktotat vid Ekensbergs Varf, Stockholm.
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.