Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Fröja
Telemarken vid Ulefoss, Norge 2015-07-25
Telemarken vid Ulefoss, Norge 2015-07-25
Foto: Rickard Sahlsten
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Riksarkivet, Arkivmappen, Foto, 2013-10-29 PN

* Båtologen 1/1978, S37
* Båtologen 3/1981, S158
* Båtologen 6/1984, S257
* Båtologen 3/1988, S123
* Länspumpen 2/1981, S3
* Redaren 1/1988, S14
* Skipet 3/1988, S74, 85, 91
* Skipet 3/1989, S78
* Skipet 3/2017, S REG7
* Skärgårdsbåten 2/2020, S14-17
* Ångbåten 41, dec 1977, S18

* Sveriges Skeppslista 1953, S70 Fröja, AB Långedrag, 440 hk, 91,03/61,27, 25,31 x 5,62 x 1,50 meter
* Sveriges Skeppslista 1955, S72
* Sveriges Skeppslista 1957, S74
* Sveriges Skeppslista 1958, S78
* Sveriges Skeppslista 1959, S78
* Sveriges Skeppslista 1960, S78
* Sveriges Skeppslista 1961, S80
* Sveriges Skeppslista 1962, S76
* Sveriges Skeppslista 1963, S72
* Sveriges Skeppslista 1964, S74
* Sveriges Skeppslista 1965, S72
* Sveriges Skeppslista 1966, S72
* Sveriges Skeppslista 1967, S64
* Sveriges Skeppslista 1968. S62 48/17, 22,99 x 5,62 x 1,50 meter
* Sveriges Skeppslista 1969, S64
* Sveriges Skeppslista 1970, S64 AB Göteborg-Styrsö Skärgårdstrafik
* Sveriges Skeppslista 1971, S62
* Sveriges Skeppslista 1972, S62
* Sveriges Skeppslista 1973, S60
* Sveriges Skeppslista 1976, S34
* Sveriges Skeppslista 1977, S36
* Sveriges Skeppslista 1978, S46 Forsman Travel Service AB, Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1979, S50 480 hk, 26,04 x 5,62 x 1,56 meter
* Sveriges Skeppslista 1980, S50 Rederi AB Kärsön
* Sveriges Skeppslista 1981, S54
* Sveriges Skeppslista 1982, S54 Forsman Sightseeing AB
* Sveriges Skeppslista 1983, S58
* Sveriges Skeppslista 1984, S58
* Sveriges Skeppslista 1985, S60 AB Aug Lindholm Eftr
* Sveriges Skeppslista 1986, S60
* Sveriges Skeppslista 1987, S60
* Sveriges Skeppslista 1988, S60
  Byggd 1951
  Varv Västerviks Nya Varvs AB, Västervik
  Varvsnummer 3
  Registernr 9337
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SGAL, numera norsk signal LACS
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,31 meter 26,04 meter
  Största bredd 5,62 meter 5,62 meter
  Djupgående 1,50 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt 91/61 48/17
  Maskineri 2 x MWN-Benz RHS 418 2 x Volvo Penta TMD 100
  Effekt 440 hk, 323 kW 210 hk, 154 kW
  Toppfart 13,5 knop -
  Kapacitet 235 passagerare 140 passagerare
  Historik
  1951-11 Levererad av Västerviks Nya Varvs AB som Fröja till AB Långedrag, Göteborg. Hemort Göteborg. Leveransresan sker via Göta kanal. Trafik i Göteborgs södra skärgård för Styrsö Trafik AB, Göteborg.
  1969-09-19 Såld till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg för 305.000 SEK.
  1977-12 Såld till Forsman Travel Service AB, Stockholm för 465.000 SEK och omdöpt till Kärsön. Ny hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Drottningholm.
  1979 Såld till Rederi AB Kärsön, Stockholm.
  1981-04 Såld till Forsman Sightseeing AB, Stockholm för 299.600 SEK.
  1984 Såld till AB August Lindholm Eftr, Stockholm för 550.000 SEK.
  1988-05-19 Såld till Øst-Telemarks Reiselivslag A/S (Truls Dahl), Akkerhaugen, Norge för 750.000 SEK och omdöpt till Telemarken. Ny hemort Skien. Norsk signal LACS. Trafik i Telemarkskanalen, traden Skien - Notodden.
  1989-03 Såld till Telemarksbåtene A/S M/S, Notodden.
  2017-04-19 Såld till Nordsjø Eiendom og Utvikling AB, Bø. Fortsatt trafik i Telemarkskanalen.
Tillbaka till Styrsö Trafik AB
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
Tillbaka till Forsman Sightseeing AB
Tillbaka till AB August Lindholm Eftr
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.