Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ekholmen
Barbro i Norrköping
Barbro i Norrköping
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registreringshandlingarna från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2021-03-02 PN

* Mälarbåtarna, 1967, S107-108
* Sjöstaden Norrköping, 1991, S105-106
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S43, 160, 286, 289, 308-315
* Med ångbåt från land till stad, 2016, S47, 52-53, 65-66, 79, 94, 97, 138, 153, 159, 172, 180-182

* Lubrikatorn 4/1999, S17-18
* Länspumpen 1/2003, S45-47
* Skärgårdsbåten 3/1986, S20
* Skärgårdsbåten 3/1989, S13-15
* Skärgårdsbåten 1/1990, S16-23
* Skärgårdsbåten 3/1992, S24-26
* Skärgårdsbåten 4/1992, S21-24
* Skärgårdsbåten 1/2001, S24

* Stockholms Dagblad 1863-08-31
* Nya Dagligt Allehanda 1864-06-28
* Aftonbladet 1864-06-29
* Post- och Inrikes Tidningar 1864-06-29
* Nya Dagligt Allehanda 1864-06-30
* Nya Dagligt Allehanda 1864-07-18
* Nya Dagligt Allehanda 1865-07-27
* Nya Dagligt Allehanda 1866-06-29
* Aftonbladet 1866-10-08
* Dagens Nyheter 1866-10-09
* Nya Dagligt Allehanda 1866-10-09
* Nya Dagligt Allehanda 1869-07-01
* Nya Dagligt Allehanda 1870-11-02
* Dagens Nyheter 1870-11-03
* Nya Dagligt Allehanda 1871-07-05
* Nya Dagligt Allehanda 1871-12-05
* Aftonbladet 1873-07-15
* Nya Dagligt Allehanda 1875-08-03
* Nya Dagligt Allehanda 1878-05-16
* Nya Dagligt Allehanda 1878-07-30
* Aftonbladet 1879-07-05
* Nya Dagligt Allehanda 1879-11-26
* Aftonbladet 1879-11-27
* Nya Dagligt Allehanda 1880-04-21
* Nya Dagligt Allehanda 1880-05-26
* Gripen 1881-03-22
* Gripen 1881-06-17
* Nya Dagligt Allehanda 1882-07-11
* Gripen 1883-05-29
* Nya Dagligt Allehanda 1883-05-30
* Nya Dagligt Allehanda 1884-07-10
* Gripen 1885-04-21
* Nya Dagligt Allehanda 1886-07-03
* Nya Dagligt Allehanda 1888-04-05
* Gripen 1888-10-23
* Nya Dagligt Allehanda 1888-10-24
* Gripen 1889-03-29
* Aftontidningen 1890-01-28
* Dagens Nyheter 1890-03-10
* Nya Dagligt Allehanda 1890-04-03
* Nya Dagligt Allehanda 1891-07-30
* Nya Dagligt Allehanda 1894-07-09
* Svenska Dagbladet 1895-03-05
* Nya Dagligt Allehanda 1895-03-08
* Stockholms Dagblad 1895-03-26
* Dagens Nyheter 1895-04-03
* Mariefreds Nya Tidning 1895-04-05
* Svenska Dagbladet 1895-04-29
* Ångaren 1895-05-21
* Dagen 1897-08-09
* Dagens Nyheter 1897-08-09
* Stockholmstidningen 1897-08-09
* Svenska Dagbladet 1897-08-09
* Stockholmstidningen 1897-08-14
* Dagen 1897-10-16
* Fäderneslandet 1897-10-16
* Fäderneslandet 1897-11-10
* Aftonbladet 1898-01-14
* Svenska Dagbladet 1898-01-14
* Ångaren 1898-07-04
* Socialdemokraten 1899-12-11
* Dagens Nyheter 1899-12-12
* Svenska Dagbladet 1899-12-12
* Ångaren 1900-07-02
* Stockholmstidningen 1903-03-09
* Svenska Dagbladet 1903-03-09
* Aftonbladet 1904-07-04
* Svenska Dagbladet 1906-07-10
* Svenska Dagbladet 1906-09-15
* Svenska Dagbladet 1906-10-16
* Svenska Dagbladet 1908-07-03
* Svenska Dagbladet 1908-12-05
* Svenska Dagbladet 1908-12-07
* Svenska Dagbladet 1908-12-09
* Svenska Dagbladet 1908-12-12
* Svenska Dagbladet 1908-12-15
* Svenska Dagbladet 1908-12-16
* Svenska Dagbladet 1909-01-05
* Svenska Dagbladet 1909-05-04
* Svenska Dagbladet 1909-07-19
* Svenska Dagbladet 1912-07-24
* Svenska Dagbladet 1913-08-29
* Svenska Dagbladet 1916-04-18
* Svenska Dagbladet 1916-04-25
* Svenska Dagbladet 1916-04-28
* Svenska Dagbladet 1916-07-19
* Svenska Dagbladet 1918-04-17
* Svenska Dagbladet 1918-07-24
* Svenska Dagbladet 1918-10-29
* Svenska Dagbladet 1918-10-30
* Svenska Dagbladet 1918-11-05
* Svenska Dagbladet 1918-12-13
* Svenska Dagbladet 1919-05-07
* Svenska Dagbladet 1923-04-19
* Svenska Dagbladet 1923-09-18
* Svenska Dagbladet 1925-05-26
* Svenska Dagbladet 1926-05-26
* Svenska Dagbladet 1933-10-19

* Sveriges Skeppslista 1869, S23, Ekholmen, 20 hk
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S226, Säbyholm, Akt.-Bol. Gamla Svartsjölandet, Stockholm. Ny maskin o. panna 1890, 30 hk
* Sveriges Skeppslista 1908, S104, Säbyholm, JFVD, 120 hk, 97,30/66,82, 28,69 x 4,97 x 1,80 meter, Ångf.ab. Gamla Svartsjölandet, Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1910, S104
* Sveriges Skeppslista 1911, S104
* Sveriges Skeppslista 1913, S108
* Sveriges Skeppslista 1915, S116
* Sveriges Skeppslista 1917, S72, Helgarö, Ångf.ab. Söderfjärden, Vansö (Sdm)
* Sveriges Skeppslista 1919, S70
* Sveriges Skeppslista 1921, S70, rp 19
* Sveriges Skeppslista 1923, S72, 102,17/64,82, Ångf.ab. Drottningholm-Fittja, Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1925, S74, Trafikab. Mälaren-Hjälmaren, Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1927, S86
* Sveriges Skeppslista 1929, S90
* Sveriges Skeppslista 1931, S92
* Sveriges Skeppslista 1933, S90, SEUD
* Sveriges Skeppslista 1935, S88, Gunnar Torslund, Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1937, S48, Barbro, 89 hk, Red.ab. Mälarstrafik, Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1939, S50, 58 hk, Jacob Fredrik Malm, Norrköping
* Sveriges Skeppslista 1941, S48
* Sveriges Skeppslista 1943, S48, rp 41, Djupgående 2,80 meter
* Sveriges Skeppslista 1945, S48
* Sveriges Skeppslista 1947, S50
* Sveriges Skeppslista 1949, S54
* Sveriges Skeppslista 1951, S48, Holmens Bruks- och Fabriksab., Hallstavik
* Sveriges Skeppslista 1953, Ej med
  Byggd 1864
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 110
  Registernr 2676
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFVD, senare SEUD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 28,69 meter 28,69 meter
  Största bredd 4,97 meter 4,97 meter
  Djupgående 1,80 meter 2,80 meter
  Brt/Nrt 47/44 102/65
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Atlas ångmaskin
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1864-06-28 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Ekholmen till Bockholmssunds Ångfartygsbolag, Stockholm. Byggnadskostnad 33.000 rdr rmt. Trafik på traden Stockholm (Mälartorget) - Johannesdal - Slagsta - Hallunda - Norsborg - Sturehov - Vällinge - Bockholmssund - Björkö - Adelsö - Munsö - Ekholmen.
  1866-10-08 Tappar på morgonen propellern utanför Hallunda vid färd från Ekholmen mot Stockholm. Ångfartyget Smedjebacken Nr 2, som passerar platsen, tar Ekoholmen på släp in till Stockholm. Bogseras på eftermiddagen till Bergsunds Mekaniska Verkstads AB för reparation. Ersätts under dagen av ångfartyget Mälaren.
  1870-10-31 Propelleraxeln går av utanför Bockholmssund vid färd från Ekholmen mot Stockholm. Ångfartyget Engsö bogserar Ekholmen till Bergsunds Mekaniska Verkstads AB för reparation.
  1877 Upplagd.
  1878-04 Omdöpt till Örsundsbro. Trafik på traden Stockholm (Köttorget) - Sigtuna - Örsundsbro.
  1879-11 Såld till Södertelje Ångbåtsbolag, Södertälje för 12.000 SEK och omdöpt till Södertelge. Ny hemort Södertälje. Ombyggd med bland annat en överbyggnad.
  1880-04-24 Insatt i trafik på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Bockholmssund - Högtorp - Kiholm - Ragnhildsborg - LIna - Södertälje.
  1890-02 Ombyggd vid Långholmsvarfvet, Stockholm med bland annat nytt däck. Ny ångpanna samt ny ångmaskin från Atlas Mekaniska Verkstad, 120 hk, 88 kW, installeras. Ombyggnaden kostar ca. 30.000 SEK.
  1895-03 Såld till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet, Stockholm för 27.500 SEK och omdöpt till Säbyholm. Ny hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Tappström - Löten - Norrby - Slut - Säbyholm.
  1895-04-10 Ommätt. Mått 28,69 x 4,97 meter. Tonnage 97/64.
  1896-04-16 Ommätt. Mått 28,69 x 4,97 meter. Tonnage 97/67.
  1897-08-08 Kolliderar kl. 09.00 med ångfärjan Trean vid utbackning från Munkbrohamnen. Ekholmen får en buckla i aktern och akterflaggstången ramlar i vattnet. Trean, som kommer från Mariahissen, får större skador och går till Smedsuddsvarvet för reparation. Säbyholm kan fortsätta färden utåt Mälaren.
  1899-12-09 En brand uppstår i fartygets skans och sprider sig till däck där 34 höbalar är upplagda. Man kör in till Tappström där besättningen tillsammans med flera passagerare bildar en kedja för lagning av vatten. De lyckas släcka elden och kan sedan fortsätta in mot Stockholm. Ingen person skadas vid incidenten men besättningens tillhörigheter i skansen är förstörda och en ko som stod på däck har fått brännskador.
  1903-03-07 Vid avgång från Blackeberg under färd från Stockholm mot Hillersjö backar man på ett större isflak. Roderstocken böjs och fartyget går inte längre att styra. Bogserångaren Engelsberg från Stockholms Transport & Bogserings AB går ut till platsen och bogserar Säbyholm till Ekensbergs Varf för reparation.
  1906 Trafikerar nu olika trader i Mälaren bland annat Stockholm - Kyrkhamn - Ilända, Stockholm - Tappström - Husby samt Stockholm - Nockeby - Svartsjö - Lullehov.
  1908-12-03 Grundstöter ca. kl. 18.00 vid Åsmansskären på Nämdöfjärden vid färd från Stockholm mot Nämdö med en passagerare ombord. Fartyget springer läck och maskinrummet och försalongen vattenfylls snabbt. De ombordvarande evakueras med livbåtarna samt med motorbåtar som kommer till platsen. Orsak till incidenten är att kaptenen kommit ur kurs på grund av snöfallet.
  1908-12-14 Dras loss på eftermiddagen av Bergnings- och Dykeri AB Neptuns bärgningsångare Herakles och bogseras in till en vik i närheten för att tätas. Bogseras dagen efter av Herakles till Finnboda Varv AB, Nacka för reparation.
  1916-04-10 Såld till Ångfartygs AB Söderfjärden, Husby, Vansö, Strängnäs för 23.500 SEK och omdöpt till Helgarö. Ny hemort Vansö.
  1916-04-26 Insatt i trafik på traden Stockholm (Mälartorget) - Strängnäs - Björsund - Helgarö. Även trafik på traden Helgarö - Björsund - Västerås.
  1916-04-27 Grundstöter i kraftig dimma på morgonen utanför Näsudden, ca. fem km öster om Björsund, vid färd från Helgarö mot Stockholm med en last av styckegods, kreatur och ca. 50 passagerare. Passagerarna evakueras av rederiets andra ångfartyg Vega. Dras loss dagen efter av Stockholms Transport & Bogserings AB. Orsak till incidenten är att kaptenen, i den kraftiga dimman, tror att de är vid Djurgårdsudd.
  1918-05 Grundstöter vid Ridö vid färd in mot Västerås. Fartyget tar sig inte loss för egen maskin utan man tvingas begära assistans av ångfartyget Engsö som utan större problem drar loss fartyget. Inga skador uppkommer på skrovet.
  1918-10-28 Kantrar på morgonen vid Kingslöts brygga vid Söderfjärden, söder om Björsund. Inga människor omkommer men tre kor drunknar. Ett par timmar efter förlisningen exploderar en större, sluten karbidburk i maskinrummet och ett stort hål uppkommer i fartygssidan. Orsaken till själva olyckan är att fartyget lastats för hårt på däck och har för lite gods i lastrummet. Last på däck kommer i rörelse och hamnar på fartygets ena sida. Fartyget får då så stor slagsida att vatten kommer in.
  1918-11-04 Bärgas av bärgningsångaren Rosa från Stockholms Transport & Bogserings AB och bogseras till Ekensbergs Varv, Stockholm för besiktning och reparation. Ersätts resten av säsongen av Tor II. Kostnad för bärgningen 17.000 SEK.
  1919-05 Reparerad och ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm för 232.571,21 SEK. Fartyget får raka sidor med rektangulära fönster. Överbyggnaden byggs om och förlängs. Nya salonger.
  1919-08-07 Ommätt. Mått 28,69 x 4,97 meter. Tonnage 102/65.
  1922-02-28 Ångfartygs AB Söderfjärden försätts i konkurs. Kostnaden för reparationerna och ombyggnaden blev helt enkelt för stora för rederiet.
  1922-07 Såld på exekutiv auktion till J.A. Jonson, Helgarö, tidigare aktieägare i Ångfartygs AB Söderfjärden, för 45.200 SEK.
  1922-08-02 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 50.000 SEK. Ny hemort Stockholm.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1933 Uthyrd under sommaren till kapten Jacob Fredrik Malm, Norrköping. Trafik på traden Norrköping - Sandviken - Kvarsebo - Nävekvarn.
  1934-12-31 Såld till Gunnar Torslund, Västerås för 2.000 SEK. Fortsatt uthyrd till Jacob Fredrik Malm, Norrköping.
  1935-10-08 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm för 2.000 SEK. Fortsatt uthyrd till Jacob Fredrik Malm, Norrköping.
  1936-04-25 Omdöpt till Barbro. Man ansöker först att få döpa om fartyget till "Brage" med detta beviljas inte.
  1938-09-15 Såld till kapten Jacob Fredrik Malm, Norrköping för 5.000 SEK. Ny hemort Norrköping.
  1941-07-26 Grundstöter i tät dimma kl. 05.15 utanför Nävekvarns brygga vid färd in mot Norrköping. Fartyget får kraftig slagsida och ombordvarande evakueras in till Nävekvarn av tillskyndande fiskebåtar. Bärgas en månad senare och förs till Karlsro varv för reparation. Ersätts resten av säsongen av ångfartyget Gunhild.
  1948-03 Upplagd efter att Jacob Fredrik Malm avlidit.
  1949 Upplagd som annex till Getå pensionat med 14 övernattningsbäddar.
  1950-03-09 Såld till Holmens Bruks- och Fabriks AB, Norrköping för 10.000 SEK. Ny hemort Hallstavik. Upplagd som logementfartyg vid Holmens anläggning i Hallstavik. Maskinen delvis demonterad.
  1956-03 Skrotad vid Grisslehamns varv, Grisslehamn av O.S. Bloms Järnvaru AB, Stockholm.
Tillbaka till Bockholmssunds Ångfartygsbolag
Tillbaka till Södertelje Ångbåtsbolag
Tillbaka till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Söderfjärden
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
Tillbaka till Jacob Fredrik Malm
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1682 fartyg, 948 rederier och 120 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.