Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ekholmen
Ena I på Riddarfjärden, Stockholm 1953-06
Ena I på Riddarfjärden, Stockholm 1953-06
Foto: Oscar Norberg. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1876
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 133
  Registernr 2485
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFNM, senare SFKM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,95 meter 31,95 meter
  Största bredd 5,35 meter 5,50 meter
  Djupgående 2,75 meter 2,52 meter
  Brt/Nrt 138/103 174/114
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x ångmaskin
  Effekt 120 hk, 88 kW 150 hk, 110 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1876-07-22 Sjösatt.
  1876-11-03 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Ekholmen till Bockholmssunds Ångfartygsbolag, Stockholm.
  1877-05 Insatt i trafik på traden Stockholm - Norsborg - Sturehov - Vällinge - Bockholmssund - Bockholmssätra - Björkö - Munsö - Adelsö - Ekholmen.
  1878-08-25 Blir på eftermiddagen påkörd av ångslupen Tvåan. Tvåan, som trafikerar traden Staden - Ragvaldsbro, får skador på fören men kan ändå köra in till Ragvaldsbro och lämna av passagerarna innan man kör till Södra Varvet för reparation. Ekholmen får inga skador vid incidenten.
  1882-04 Såld till Ångbåtsbolaget Drottningholm - Fittja, Stockholm för 50.000 SEK. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Ekholmen.
  1884-07-22 Vid avgång från Norsborgs brygga kör man in i slupen Annie som är på väg från Stockholm mot Gäddeholm med en last av stenkol. Annie sjunker på några minuter och besättningen räddas ombord på Ekholmen. Ekholmens befälhavare C.V. Lindberg döms senare i Högsta domstolen som skyldig till olyckan.
  1887-10-08 Grundstöter lätt ca. kl 19.00 strax efter avgång från Söderby brygga på Munsö vid färd mot Ekholmen. I mörkret och den kraftiga snöstormen kommer man ur kurs och fastnar på botten. Man sjösätter en livbåt och kaptenen och en ur besättningen ror ut för att lägga ut ett ankare akterut. När de ska kasta i ankaret fastnar det i livbåten som välter och de båda hamnar i vattnet. Tillsammans med den välta livbåten driver de bort från fartyget och efter runt 25 minuter kommer de in på grundare vatten där de kan få livbåten på rätt köl igen. De ror, rejält nerkylda, tillbaka till det grundstötta fartyget där de kan värma sig. Fartyget dras loss morgonen efter och kan, utan skador, fortsätta till Ekholmen, dit man anländer ca. kl. 09.00.
  1892-07-10 Kolliderar kl. 23.35 med ångfartyget Baltzar von Platen utanför Kungshatt vid färd från Stockholm mot Ekholmen. Ekholmen kör in i Baltzar von Platen strax för om porten på babords sida. Kollisionen är så kraftig att en del av fören på Ekholmen lossnar och ramlar ner på von Platens fördäck. Baltzar von Platen, som är på väg från Göteborg mot Stockholm, får stora skador på fören och man tar in vatten. Då man tror att fartyget ska sjunka kör man först in mot land men man lyckas täta läckorna provisoriskt och kör istället till in till Stockholm. Båda fartygen körs dagen efter till Bergsunds Mekaniska Verkstads AB reparation av skadorna. Rådhusrätten dömer den 5 april 1893 kapten Lindberg på Ekholmen som skyldig till olyckan att betala 9.947 SEK i skadestånd samt 550 SEK i rättegångskostnader till Ångfartygs AB Göta Kanal.
  1894 Ångbåtsbolaget Drottningholm - Fittja blir aktiebolag med namnet Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja.
  1898-01-25 Vid färd genom isen i Slagstafjärden runt kl. 14.00 kommer en kraftig stormby. Vinden är så kraftig att fartyget nästan lägger sig på sidan. En del av lasten på akterdäck bestående av säckar med rapskakor och duktyg ramlar av och inredning välts omkull. Man tror först att fartyget ska gå under men det reser sig igen och efter en stund kan de fortsätta färden utåt Mälaren rejält omskakade.
  1908-08-28 Kolliderar ca. kl. 21.00 vid färd från Stockholm mot Ekholmen med motorslupen Gambrinus II vid Rödstensudde vid Jungfrusund, Ekerö. Gambrinus II, som är på väg in mot Stockholm, sjunker inom två minuter och de tre i besättningen räddas ombord på Ekholmen. Ingen person skadas i olyckan och Gambrinus II bärgas senare.
  1910-11 Ombyggd.
  1911-01-17 Ommätt. Nya mått 31,95 x 5,50 meter. Nytt tonnage 164/122.
  1911 Traden ändras till Stockholm - Slagsta - Hallunda - Norsborg - Sturehäll - Sturehov - Vällinge.
  1913 Ny ångmaskin, 150 hk, 110 kW, installeras.
  1922 Ombyggd. Helt ny överbyggnad, nytt huvuddäck.
  1922-11-30 Ommätt. Nytt tonnage 173/124.
  1923-03-17 Vid ankomst till Essingen under förmiddagen stöter man mot ett undervattensskär med aktern och skadar propellern. Ångfartyget Viking tillkallas och bogserar Ekholmen sista biten in till Munkbrohamnen. Repareras under dagen.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1931-03 Omdöpt till Manne.
  1933-05-16 Såld till Trafik AB Ena, Enköping för 12.000 SEK. Trafik på traden Stockholm - Kungshatt - Gällstaö - Ekerö - Björkö - Adelsö - Munsö - Ekholmen (Ön) - Veckholm.
  1934-03 Omdöpt till Ena I.
  1934-04-28 Ommätt. Nytt tonnage 173/116.
  1940-12-21 Grundstöter i mörker och dimma i närheten av Kurön vid färd från Stockholm mot Veckholm med ca. 50 passagerare ombord. Fartyget får kraftig slagsida och det uppstår panik bland passagerarna. Fartygets nödsignaler uppfattas av ångfartyget Hugo Tamm som kommer till platsen. De försöker dra loss Ena I från grundet men bogserlinan går av och slagsidan förvärras. En motorbåt evakurerar passagerarna till Kurön men då dimman tilltar måste dessa transporter upphöra. Några timmar efter grundstötningen anländer bogserbåten Trio som drar loss fartyget som oskadat kan fortsätta färden mot Veckholm.
  1945-05-14 Ommätt. Nytt tonnage 174/114.
  1954-05-12 Såld till Järnvägs AB Stockholm - Saltsjön, Stockholm för 35.000 SEK och omdöpt till Alkan. Trafik för Rederi AB Saltsjöfart, Stockholm i Stockholms södra skärgård, traderna Årsta Havsbad - Utö och Dalarö - Ornö - Utö.
  1954-07-10 Vid färd från Årsta Havsbad till Utö kör man med full fart och i klar sikt på en wire vid en av flottans flytande anläggningar på Hårsfjärden varvid denna slits loss. Flera av passagerarna väljer därför att gå av vid gruvbryggan på Utö och fortsätta färden till Näsudden med en annan båt.
  1954-09-09 En inspektion visar att ångpannan behöver bytas. Man tar först in en offert på att motorisera fartyget med en Skandiamotor på 300 hk men väljer istället att lägga upp ångaren vid Djurgårdsvarvet.
  1957 Såld till AB Persöner, Ystad. Skrotas i Stocksunds hamn, Danderyd tillsammans med Ena II och Saga.
Tillbaka till Bockholmssunds Ångfartygsbolag
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Trafik AB Ena
Tillbaka till Järnvägs AB Stockholm-Saltsjön
Tillbaka till Rederi AB Saltsjöfart
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.