Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gripsholm
Eskil vid Skeppsbron, Stockholm 2024-05-27
Eskil vid Skeppsbron, Stockholm 2024-05-27
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1989
  Varv Boghammar Marin AB, Lidingö
  Varvsnummer 1148
  Registernr 13964
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 8816895
  Signal SBGE
  Systerfartyg Kungsholm August Lindholm
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 26,55 meter 31,65 meter
  Största bredd 5,82 meter 5,82 meter
  Djupgående 1,85 meter 1,05 meter
  Brt/Nrt 110/33 134/55
  Maskineri 3 x MAN D2842 LYE V12 2 x Yanmar 6A YEM-GTWS
  Effekt 3.000 hk, 2.205 kW 1.660 hk, 1.220 kW
  Toppfart 36 knop 30 knop
  Kapacitet 130 passagerare 173 passagerare
  Historik
  1989-08-23 Levererad av Boghammar Marin AB som Gripsholm till Rydstafors AB, Mariefred. Hemort Mariefred. Signal SBGE. Trafik för Rederi AB Mariefred på traden Stockholm - Mariefred.
  1990-09-28 Upplagd vid Boghammar Marin AB för försäljning.
  1992-02-28 Såld till Rogaland Trafikkselskap A/S, Stavanger, Norge för 5,5 milj SEK. Norsk signal LENL.
  1992-03 Ombyggd vid Boghammar Marin AB, Lidingö. Förlängs 1,0 meter genom en utbyggnad av akterskeppet ovan vattenlinjen. Detta för att kunna utrustas med två sidoportar då det i vissa norska hamnar krävs sidoförtöjning. Nytt tonnage 102/40.
  1992-03-11 Omdöpt till Fjordtind.
  1992-03-12 Lämnar Boghammar Marin AB, Lidingö kl. 13.35 i full snöstorm för leveranstur till Stavanger, Norge.
  1993-11-02 Grundstöter i Eidsund på Ombo med 5 passagerare ombord. Fartyget skulle väja för färjan Tau och tog den södra leden ut i sundet. Man hamnar för nära land och går strax intill en prick som utmärker ett grund vilket man träffar. Får läckage i aktern, skadade propellrar och växelhus. Fartyget tas senare till rederiets egen verkstad för reparation som går på 1,2 milj NOK.
  1997-08 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 5,65 milj SEK och omdöpt till Eskil. Ny hemort Stockholm. Svensk signal SBGE. Trafik i Mälaren.
  1998-05 Förlängd 5,10 meter vid Oskarshamns varv AB, Oskarshamn. Nya mått 31,65 x 5,82 x 1,05 meter. Nytt tonnage 134/55.
  1999-01-01 Såld till Bore Lines AB, Stockholm i samband med att Bore Lines AB övertar Ångfartygs AB Strömma Kanal. Bore Lines AB byter sedan namn till Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm.
  2000-06-05 Grundstöter kl. 16.05 i 20 knops fart Tärnsundet vid Munkholmen mellan Kungsängen och Sigtuna i Mälaren med 47 passagerare ombord. Fartyget springer läck och tar in vatten i maskinrummet och befälhavaren väljer att sätta fartyget mot land där man säkrar det med tampar till träd. Passagerarna evakueras till land och transporteras vidare till Stäkets Marina för fortsatt utflykt med buss. Fartyget bistås av flera räddningsenheter och länspumpas. Olyckan sker p.g.a. felnavigering av befälhavaren.
  2001 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 14 69M48E, 2.100 hk, 1.544 kW, installeras.
  2006 Nya huvudmaskiner, av fabrikat MTU 12V183TE 72, 1.400 hk, 1.030 kW, installeras vid Boghammar Marin AB, Lidingö. Man minskar samtidigt från tre till två huvudmaskiner.
  2012 Uthyrd till L-Line Rederi AB, Luleå. Trafik i Luleå skärgård.
  2013-09-13 I samband med att man vänder runt utanför Hindersöns brygga vid 21-tiden så driver man ett par meter i sidled sedan man överraskats av en kraftig byvind. Man driver således på grund och blir stående. Endast besättningsmän finns ombord och ingen kommer till skada. Fartyget ådrar sig en roderskada och ersätts av Forte samt Favourite som körs upp från Piteå under lördagen.
  2014 Återlämnad till Strömma Turism & Sjöfart AB efter säsongen.
  2016-08-16 Vid manövrering i hamnbassängen, Sandhamn vid 15-tiden så kör man in i en av flytbryggorna öster om bryggan och sliter upp ett större hål på babords låring. Med hjälp av lokala förmågor tätar man hålet med hjälp av en diskbänksplåt och tas dagen därpå under bogsering av Tug till Kummelnäs varv för reparation. Bildreportage
  2024-04 Ombyggd vid Tenö Varv AB, Vaxholm. Passagerarsalongen på övre däck byggs om till två besättningshytter. Fören ombyggd med nytt landgångsarrangemang. Ny ramp mellan ingången och passagerarsalongen samt handikappsanpassad inredning. Visiret i fören tas bort. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Yanmar 6A YEM-GTWS, 1.660 hk, 1.220 kW, installeras.
  2024-04 Drift och bemanning övergår till Djurgårdens Färjetrafik AB, Stockholm.
  2024-05-26 Insatt i trafik på traden Stockholm (Strömkajen) - Slussen - Riset - Koviksudde - Norra Lagnö - Ålstäket (linje 84) för Storstockholms Lokaltrafik.
Tillbaka till Rederi AB Mariefred
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Strömma Turism & Sjöfart AB
Tillbaka till L-Line Rederi AB
Tillbaka till Djurgårdens Färjetrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1715 fartyg, 991 rederier och 123 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.