Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ejdern
Ejdern vid Styrsö Bratten, Göteborg 2005-06-22
Ejdern vid Styrsö Bratten, Göteborg 2005-06-22
Foto: Lars-Olof Hansson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Östgötaposten, 1898-02-25 PN
* Ångbåten 31, aug 1975, S20
* Ångbåten 33, dec 1975, S11-13
* Ångbåten 114, 1/2004, S11-13
* Ångbåten 119, 2005, S12
* Ångbåten 120, 2005, S9
* Sveriges Skeppslista 1951, S60
* Sveriges Skeppslista 1969, S204
* Sveriges Skeppslista 1970, S58
* Sveriges Skeppslista 1971, S58
* Sveriges Skeppslista 1972, S56
* Sveriges Skeppslista 1973, S56
* Sveriges Skeppslista 1980, S32
* Sveriges Skeppslista 1981, S34
* Sveriges Skeppslista 1989, S38
* Sveriges Skeppslista 1992, S42
* Sveriges Skeppslista 1997, S40
* Sveriges Skeppslista 1998, S42
* Sveriges Skeppslista 2001, S44
* Sveriges Skeppslista 2005, S46
* Sveriges Skeppslista 2006, S48
  Byggd 1880
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 210
  Registernr 2136
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDVT, SDVM, numera SFE 2552
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 22,27 meter 22,39 meter
  Största bredd 4,26 meter 4,49 meter
  Djupgående - 1,70 meter
  Brt/Nrt - 46/13
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin 1 x Göteborgs ångmaskin
  Effekt 65 hk, 48 kW 65 hk, 48 kW
  Toppfart 9 knop 8 knop
  Kapacitet 145 passagerare 90 passagerare
  Historik
  1880 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Ejdern till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg. Byggnadskostnad 22.500 kr. Trafik på traden Göteborg - Hjulvik - Kalvsund - Grötö - Hönö - Öckerö - Björkö.
  1893 Ombyggd. Mellandäckets överbyggnad förlängs och förnyas med raka sidor och rektangulära förnser. Dessutom byggs en styrhytt. Nytt tonnage 59 brt, 41 nrt.
  1898-02 Såld till Roxens Ångbåts AB, Linköping för 21.616,76 kr. Trafik på traden Linköping - Grensholm. Även trafik på Stångån och Kinda kanal.
  1899-10-11 Insatt i trafik på traden Stockholm - Mariefred efter avslutat sommarsäsong i Östergötland.
  1899-11 Grundstöter vid Kalfholmarne utanför Kalkuddens tegelbruk och får propellern så svårt skadat att fartyget måste bogseras till Stockholm för reparation. Åter i trafik dagen efter.
  1899-12-19 Sista tur på traden Stockholm - Mariefred.
  1901-03 Såld till fabrikör Gottfrid Bergström, Linköping, lantbrukare Gustaf Larsson, Bonnorp och järnhandlare Axel Wentzell, Linköping.
  1904 Såld till ett partrederi i Linköping med trävaruhandlaren Carl Gustaf Nilsson (50 %), gårdsägaren Gustaf Alfred Nilsson (25 %) och godsägaren Anders Gustaf Persson (25 %). Ett plåttak byggs över hela övre däck. Nytt tonnage.
  1906 Såld till Södertelje Ångslups AB, Södertälje för 16.500 kr. Trafik på traden Södertälje - östra Mörkö. Även fraktfart i den östra delen av Mälaren.
  1924-04-29 Södertälje Ångslups AB i likvidation. Fartyget övertaget av Södertälje Nya Ångslups AB.
  1925-01-10 Såld till fartygets besättning med kaptenen Johan Richard Fredmark i spetsen för 6.000 kr.
  1937 Ny ångpanna installeras. Pannan är byggd vid Ludvigdbergs Mekaniska Verkstad, Stockholm 1894 och kommer från bogserbåten Exelcior.
  1958-02-27 Såld till Södertälje stad för 7.000 kr. Upplagd vid kaj i Maren, Södertälje för att "bevara ett för Södertäljeborna välbekant inslag i stadsbilden".
  1959 Uthyrd för 600 kr/år till Fru Astrid Szabo under två år. Används som servering.
  1963-10-01 Hamnstyrelsen i Södertälje beslutar att sänka henne i Landsortsdjupet. Ångmaskinen lyfts ur och skänks till Östra Sörmlands Museum i Södertälje.
  1964 Fartyget skänks till Gert Ekström, Stockholm som vid tillfället är hamnkapten i Södertälje.
  1964-05-15 Fartyget bogseras för 450 kr av Avelins Bogsering AB till Norr Mälarstrand, Stockholm. Upprustningsarbetet startar under ledning av Gert Ekström och Lars Lindh.
  1965-02-01 En dieselmotor, av fabrikat EllWe, 36 hk, 26 kW, installeras. Med denna får fartyget en toppfart av 2 knop.
  1965 Fartyget lånas ut till Sveriges Radio TV för att användas vid inspelningen av TV-serien Hemsöborna.
  1966-05-28 Dieselmotorn byts ut mot en ångmaskin som tas ur den, för 5.000 kr, inköpta ångbogseraren Wikingen (ex. Marma III). Även Wikingens ångpanns flyttas över till Ejdern.
  1968-08-21 Skrufångfartyget Ejdern AB bildas.
  1970 Utchartras till Mälartrafik AB, Stockholm. Trafik på traden Sigtuna - Skokloster - Skarholmen.
  1972 Oljeeldning installeras.
  1972-08 Museiföreningen Ångfartyget Ejdern bildas. Föreningen ska succesivt köpa upp alla aktierna i Skrufångfartyget Ejdern AB. Man får nu tillbaka den gamla styrhytten som har magasinerats på Östra Sörmlands Museums lager.
  1974 Museiföreningen Ångfartyget Ejdern är nu ensam ägare till fartyget. Skrufångfartyget Ejdern AB likvideras.
  1974-10-16 Fartyget återfår sin originalångmaskin från 1880. Maskinen har sedan 1963 varit utställd på Östra Sörmlands Museum i Södertälje.
  1975-09-21 Ankommer till Göteborg för att medverka vid invigningen av Götaverkens cityvarv i juni 1976.
  1976 Fartyget renoveras vid Lindholmens varv i Göteborg och sätts in i trafik i Stockholms södra skärgård och Mälaren.
  1984 Är nu åter koleldad.
  2002-06-11 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
  2005-06-22 Inhyrd av Styrsöbolaget AB/Västtrafik för att fira fartygets 125-årsjubileum. Två turer på traden Saltholmen - Köpstadsö - Styrsö - Brännö Husvik - Styrsö - Köpstadsö - Saltholmen samt en kvällstur på traden Stenpiren - Öckerö - Hjuvik - Stenpiren. Bildreportage
  2018-11-27 Överförd till båtregistret med signal SFE 2552.
Tillbaka till Göteborgs Nya Ångslups AB
Tillbaka till Roxens Ångbåts AB
Tillbaka till Södertelje Ångslups AB
Tillbaka till Södertälje Nya Ångslups AB
Tillbaka till Museiföreningen Ångfartyget Ejdern
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1678 fartyg, 934 rederier och 116 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.