Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Westra Skärgården
Dalarö II havererad vid Hammarbyverken, Stockholm 1937
Dalarö II havererad vid Hammarbyverken, Stockholm 1937
Foto: Erik Holmberg. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skärgårdsbåten 2/1975, S6
* Skärgårdsbåten 4/1995, S28-29
* Skärgårdsbåten 2/1998, S24
* Skärgårdsbåten 1/2003, S7,9
* Skärgårdsbåten 1/2005, S16-19
* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN

* Aftonposten 1899-03-17
* Hufvudstadsbladet 1899-03-17
* Hufvudstadsbladet 1899-04-28
* Hufvudstadsbladet 1899-06-05
* Nya Pressen 1899-06-05
* Aftonposten 1899-06-10
* Hufvudstadsbladet 1901-05-07
* Aftonbladet 1901-05-24
* Svenska Dagbladet 1910-11-19
* Svenska Dagbladet 1911-05-03
* Svenska Dagbladet 1911-06-11

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S116
* Sveriges Skeppslista 1908, S70
* Sveriges Skeppslista 1910, S70
* Sveriges Skeppslista 1911, S46
* Sveriges Skeppslista 1913, S50
* Sveriges Skeppslista 1915, S54
* Sveriges Skeppslista 1919, S52
* Sveriges Skeppslista 1921, S52
* Sveriges Skeppslista 1929, S62
* Sveriges Skeppslista 1933, S62
  Byggd 1899
  Varv AB J.D. Stenberg & Söner Mekaniska Verkstad, Helsingfors, Finland
  Varvsnummer -
  Registernr 3897
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 22,25 meter 22,23 meter
  Största bredd 4,50 meter 4,56 meter
  Djupgående 1,80 meter 2,40 meter
  Brt/Nrt 57/32 74/38
  Maskineri 1 x Stenberg ångmaskin -
  Effekt 240 hk, 176 kW 120 hk, 88 kW
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1899-04-27 Sjösatt.
  1899-06-03 Levererad av AB J.D. Stenberg & Söner Mekaniska Verkstad som Westra Skärgården till Ångbåtsbolaget Östra Skärgården (Frans Oskar Åkerman), Helsingfors, Finland. Trafik på traden Helsingfors (Södra hamnen) - Pentala - Långviken, Kyrkslätt.
  1901-05-04 Såld till Rederi AB Stora Värtan, Stockholm och omdöpt till Höggarn. Trafik på traden Stockholm (Nybroviken) - Höggarnsfjärden - Bosön - Djursholm - Viggbyholm.
  1909 Traden förlängs till Stensvreten.
  1911-02-21 Såld till Ångbåts AB Södertörn, Ösmo för 8.400 SEK och omdöpt till Dalarö. Fullständigt ombyggd vid Rosenviks varv, Stockholm. Nya mått 22,23 x 4,56 meter. Nytt tonnage 74/38. Trafik på traden Saltsjöbaden (anslutning till tåg) - Ekholmen - Fridhem - Fagerudd - Ängsö - Älgholmen - Dalarö.
  1911-06-10 Kolliderar ca. kl. 16.40 med ångfartyget Serla vid avfärd från Saltsjöbadens ångbåtsbrygga. Dalarö kör in i sidan på Serla som får en mindre plåtskada men de båda ångarna kan efter en snabb undersökning fortsätta sina turer.
  1914-03-01 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm och omdöpt till Dalarö II. Fortsatt trafik på traden Saltsjöbaden - Dalarö.
  1921 Trafik på traden Stockholm (Nybroviken) - Ropsten - Viggbyholm.
  1922 Åter i trafik på traden Saltsjöbaden - Dalarö.
  1924 Trafik på traderna Saltsjöbaden - Dalarö och Dalarö - Kyrkviken, Ornö.
  1926-09 Upplagd efter sommarens trafik.
  1937-05 Sjunker vid Hammarbyverken.
  1937-08-20 Såld till Elektriska Svetsnings AB i Stockholm (Hammarbyverken), Stockholm för skrotning.
  1939-05-03 Elektriska Svetsnings AB i Stockholm anmäler att fartyget skrotats. Intyg från Sixten Pettersson, Vätö som förmodligen utfört skrotningen.
Tillbaka till Rederi AB Stora Värtan
Tillbaka till Ångbåts AB Södertörn
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Elektriska Svetsnings AB i Stockholm
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.