Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wilhelm Röhss
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1872
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 166
  Registernr 2118
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 32,40 meter 44,53 meter
  Största bredd 6,70 meter 6,70 meter
  Djupgående 2,93 meter -
  Brt/Nrt 265/210 -
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin 1 x Göteborgs ångmaskin
  Effekt 160 hk, 118 kW 160 hk, 118 kW
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1872 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Wilhelm Röhss till Edgren & Wahlström, Göteborg. Trafik på traden Göteborg - Arvika, en resa på 22 timmar.
  1874 Såld till Ångfartygs AB Blixt, Härnösand. Trafik på traden Sundsvall - Härnösand - Umeå.
  1886 Flyttas till traden Härnösand - Sollefteå.
  1889 Flyttas till traden Sundsvall - Härnösand - Umeå - Luleå - Haparanda.
  1891 Ångfartygs AB Blixt byter namn till Ångfartygs AB Bothnia, Härnösand.
  1892 Ombyggd. Förlängd till 44,53 meter. Fortsatt trafik på traden Sundsvall - Härnösand - Umeå - Luleå - Haparanda.
  1895-06 Grundstöter och sjunker i svår storm och tät tjocka vid Sandviksrevet vid Kåge mellan Luleå och Skellefteå. Alla ombord räddas.
  1895 Vraket säljs som skrot till en privatperson i Ursviken för 150 kr.
Tillbaka till Ångfartygs AB Blixt
Tillbaka till Ångfartygs AB Bothnia
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.