Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

William Lindberg
William Lindberg på Strömmen, Stockholm 1948-06-13
William Lindberg på Strömmen, Stockholm 1948-06-13
Foto: Carl Gösta Jackson. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1877
  Varv William Lindbergs dödsbo vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 135
  Registernr 2194
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFBR, senare SHIO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,39 meter 31,59 meter
  Största bredd 5,72 meter 5,86 meter
  Djupgående 2,10 meter 2,80 meter
  Brt/Nrt 156/111 173/127
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x W. Lindberg ångmaskin
  Effekt 180 hk, 132 kW 180 hk, 132 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet 295 passagerare -
  Historik
  1876-10-12 Beställd av Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.
  1877-05-09 Sjösatt.
  1877-05-10 Provtur från Stockholm till Ryssmasterna, Björnhuvud och tillbaka. Toppfart på utresan 11,5 knop och på inresan 10,5 knop i stark ström och vind. Medelfart 11 knop.
  1877-05 Levererad av William Lindbergs dödsbo vid Södra Varvet som William Lindberg till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Fartyget döps efter, den 13 januari, avlidne varvschefen vid Södra varvet i Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Hasseludden - Höggarn - Vikingshill - Granholmen - Vasholmen - Tenö - Höganäs - Vaxholm - Rindösundet - Lindalssundet - Bolvik.
  1880-10-02 I närheten av Tenö, vid färd från Stockholm mot Vaxholm kör man ca kl. 11.30 in i babords sida på en segelskuta lastad med sand. Skutan sjunker nästan omedelbart efter sammanstötningen och de två besättningsmännen ombord lyckas rädda sig över till William Lindberg som efter incidenten fortsätter till Vaxholm.
  1878-06-22 Vid utbackning från Logårdstrappan, Stockholm för färd mot Vaxholm backar en mindre ångslup in i fartyget på styrbords sida. Ingen passagerare skadas och inga skador på fartygen uppkommer.
  1886-05 Ombyggd med ny akterstäv och ny propeller i en av Beckholmens torrdockor.
  1890 Skrovet isförstärkt.
  1892 Ombyggd vid Motala Verkstads Nya AB, Motala. Ny överbyggnad och ett par salonger på övre däck. Ny ångpanna installeras och ångmaskinen byggs om. Kostnad för ombyggnaden 36.000 SEK.
  1892-04-28 Ommätt. Nya mått 31,39 x 5,72 meter. Nytt tonnage 156/111.
  1892-06-06 Vid ankomst till Stockholm från Vaxholm har fartyget 320 passagerare ombord vilket är 25 fler än de 295 passagerare som fartyget är besiktigat för. För detta döms befälhavaren J. A. Godberg av Överståthållarämbetet att betala 15 SEK i böter samt 12.50 SEK i uteblivna biljettavgifter. Då 50 passagerarna är barn ändrar senare Svea hovrätt domen till 15 SEK i böter och 6,25 SEK i uteblivna biljettavgifter.
  1896-11-14 Ommätt. Nya mått 31,59 x 5,86 meter. Nytt tonnage 146/101.
  1897-09 Förses med isbrytarstäv vid Mälarvarvet, Stockholm enligt Carl August Lindvalls patent. Akterskeppet förstärkt och sidorna får kraftigare plåtar.
  1900-02-16 Kolliderar med ångfartyget Waxholm II utanför Brännudden, Rindö. Waxholm II kör vid incidenten in i styrbords sida på William Lindberg. Kaptenerna på de båda ångarna skyller på varandra vid sjöförklaringarna.
  1901-03-16 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm som bildas genom en bolagsfusion av Waxholm Ångfartygs AB och Stockholm - Vaxholms Rederi AB. Reservbåt
  1901-12-18 Vid avfärd vid 16-tiden från kajen vid Gustaf III:s staty mot Vaxholm blir fartyget påkört på babord sida av ångslupen Ellida som är på väg från Skeppsholmen mot Bomslupstrappan. Ångslupens stäv blir intryckt och flaggstången ramlar över bord. En äldre kvinna ombord på ångslupen får skador på huvudet och ena benet och förs till sjukhus. Ellida kan, trots skadorna, köras in till kaj och lämna av passagerarna och sedan köras till Djurgårdsvarvet för reparation. Ångslupens kapten, Carl Otto Eklund, döms senare som ansvarig för olyckan och får böta 100 SEK.
  1906-06-19 En mindre brand uppstår i sotet i maskinskorstenen vid färd från Vaxholm mot Stockholm. Fartygets nödsignaler uppfattas av ångfartyget Waxholm I som kommer till undsättning och tar över passagerarna. Branden släcks snabbt och fartyget kan fortsätta in till Stockholm för reparation.
  1911-04-03 Ommätt. Nya mått 31,59 x 5,86 meter. Nytt tonnage 173/127.
  1912 Ny ångpanna installeras.
  1912-08-04 Backar in i ångfartyget Konung Gustaf Wasa vid Grenadjärbryggan i Ramsösund. Inga större skador uppkommer på fartygen.
  1915 Trafik på traden Norrtälje - Vätösund - Fredrikslund under våren.
  1915-03-25 Grundstöter vid Strömparterren vid utbackning från Karl XII:torg för färd mot Möja. En bogserbåt drar efter ett tag loss fartyget.
  1917 Ombyggd. Akterdäcket byggs in.
  1919-12-23 Grundstöter ca. kl. 14.30 vid Räfsnäs, Rådmansö vid färd från Stockholm mot Bagghus med runt 100 passagerare ombord. Fartyget börjar läcka, får svår styrbords slagsida och en del av däckslasten ramlar av. Passagerarna evakueras med småbåtar och for senare fortsätta färden med ångfartyget Waxholm III. Dras loss 28 december av Transportbolagets bärgningsångare Munin, tätas provisoriskt och går därefter för egen maskin in till varv i Stockholm för reparation.
  1927-09 Vid färd från Stadsgården, Stockholm till Vaxholms grenadjärregemente, Rindö med nyinkallade värnpliktiga lever passagerarna rövare ombord. De slår sönder de flesta fönstrena, drar ner många av de elektriska ledningarna, och kastar allt de kan över bord, bland annat toalettstolar, livbälten och tältstolar. Då befälen på regementet inte kan hitta de skyldiga höjer Waxholmsbolaget biljettpriset från 75 öre till 85 öre vid resor från Rindö vid permissioner.
  1936-08-29 Kolliderar ca. kl. 20.30 med ångfartyget Waxholm I utanför Karlsudds brygga, Vaxholm. Fören på Waxholm I träffar aktern på William Lindberg men inga större skador uppstår. Fartyget kan efter incidenten fortsätta sina turer.
  1949 Upplagd. Då rederiet inte tänker använda fartyget mer flyttas skorstensmäket över till den inköpta ångaren Tor IV.
  1949-06 Insatt, utan skorstensmärke, under midsommar som hjälpbåt till ångfartyget Kanholmen.
  1951-08-23 Såld till firma Sten Allan Olsson Metallprodukter, Göteborg för 11.000 SEK.
  1951-11-24 Såld till varvsrörelsen Etabl. van Heyghen Fréres S.A., Ghent, Belgien för 43.000 SEK för skrotning.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.