Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nya Svartsjölandet
Blidö upplagd vid Finnboda varv, Nacka 1927
Blidö upplagd vid Finnboda varv, Nacka 1927
Foto: Carl Gösta Jackson. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registerdokumenten från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2020-04-23

* Skärgårdsbåt till sommarnöjet, 1965, S137-138
* Mälarbåtarna, 1967, S127
* Mälarångare, 1999, S75-89
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S160
* Med ångbåt från land till stad, 2016, S147, 156-159

* Skärgårdsbåten 4/1976, S6
* Skärgårdsbåten 4/2000, S13-15
* Skärgårdsbåten 3/2001, S16
* Skärgårdsbåten 3/2003, S9-10, 19

* Aftonbladet 1882-12-16
* Aftonbladet 1883-05-17
* Nya Dagligt Allehanda 1883-05-17
* Dagens Nyheter 1883-05-18
* Post- och Inrikes Tidningar 1883-05-18
* Dagens Nyheter 1883-05-21
* Nya Dagligt Allehanda 1883-07-05
* Nya Dagligt Allehanda 1884-06-07
* Nya Dagligt Allehanda 1885-07-09
* Nya Dagligt Allehanda 1887-06-15
* Post- och Inrikes Tidningar 1888-06-25
* Nya Dagligt Allehanda 1889-07-06
* Aftonbladet 1890-06-07
* Svenska Dagbladet 1890-06-09
* Nya Dagligt Allehanda 1890-07-04
* Nya Dagligt Allehanda 1892-11-18
* Svenska Dagbladet 1892-11-21
* Aftonbladet 1898-07-02
* Dagens Nyheter 1898-07-07
* Svenska Dagbladet 1898-07-02
* Stockholmstidningen 1898-07-06
* Stockholmstidningen 1898-07-22
* Svenska Dagbladet 1898-07-22
* Aftonbladet 1899-08-28
* Dagens Nyheter 1899-08-28
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1899-08-29
* Aftonbladet 1899-11-10
* Eskilstunakuriren 1900-03-28
* Eskilstunakuriren 1900-04-06
* Dagen 1900-05-01
* Aftonbladet 1900-05-03
* Mariefreds Nya Tidning 1900-05-08
* Svenska Dagbladet 1900-05-10
* Dagen 1900-07-03
* Dagen 1901-07-13
* Mariefreds Nya Tidning 1901-08-13
* Mariefreds Nya Tidning 1901-10-04
* Aftonbladet 1902-07-08
* Aftonbladet 1902-08-09
* Aftonbladet 1902-12-05
* Aftonbladet 1903-02-25
* Dagens Nyheter 1903-02-25
* Göteborgs Aftonblad 1903-03-03
* Stockholmstidningen 1903-04-01
* Svenska Dagbladet 1903-04-01
* Aftonbladet 1903-04-28
* Dagen 1903-05-01
* Svenska Dagbladet 1903-05-08
* Aftonbladet 1903-05-13
* Aftonbladet 1903-07-01
* Dagen 1903-11-11
* Aftonbladet 1904-03-10
* Aftonbladet 1904-04-28
* Dagen 1904-08-03
* Aftonbladet 1904-12-22
* Dagens Nyheter 1904-12-22
* Aftonbladet 1905-02-18
* Svenska Dagbladet 1905-02-18
* Aftonbladet 1905-04-27
* Aftonbladet 1905-04-28
* Dagens Nyheter 1905-04-28
* Aftonbladet 1905-06-09
* Aftonbladet 1905-07-31
* Svenska Dagbladet 1906-07-03
* Aftonbladet 1907-07-11
* Aftonbladet 1908-10-12
* Dagens Nyheter 1908-10-18
* Stockholmstidningen 1908-10-19
* Svenska Dagbladet 1908-10-19
* Dagens Nyheter 1908-10-22
* Svenska Dagbladet 1908-11-03
* Aftonbladet 1908-11-07
* Dagens Nyheter 1908-11-07
* Svenska Dagbladet 1908-11-08
* Svenska Dagbladet 1908-12-21
* Svenska Dagbladet 1909-05-28
* Aftonbladet 1909-06-19
* Dagens Nyheter 1909-06-19
* Svenska Dagbladet 1909-06-20
* Svenska Dagbladet 1909-07-02
* Svenska Dagbladet 1910-09-11
* Svenska Dagbladet 1910-09-22

* Sveriges Skeppslista 1905-06, SXII
* Sveriges Skeppslista 1908, S44
* Sveriges Skeppslista 1910, S44
* Sveriges Skeppslista 1911, S42
* Sveriges Skeppslista 1913, S44
* Sveriges Skeppslista 1915, S46
* Sveriges Skeppslista 1917, S46
* Sveriges Skeppslista 1919, S46
* Sveriges Skeppslista 1921, S46
* Sveriges Skeppslista 1923, S46
* Sveriges Skeppslista 1925, S46
* Sveriges Skeppslista 1927, S50
* Sveriges Skeppslista 1929, S52
  Byggd 1883
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 171
  Registernr 2593
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFRK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 27,04 meter 27,04 meter
  Största bredd 4,93 meter 5,10 meter
  Djupgående 2,00 meter 2,38 meter
  Brt/Nrt 94/65 -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 120 hk, 88 kW 120 hk, 88 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet 220 passagerare -
  Historik
  1883-05 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Nya Svartsjölandet till Ångbåts AB Nya Svartsjölandet, Svartsjö. Hemort Svartsjö. Byggnadskostnad 40.000 SEK.
  1883-05-18 Insatt i trafik på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Kungshatt - Tappström - Skytteholm - Stockby - Husby - Löten - Norrby.
  1890-06-07 Grundstöter ca. kl. 07.30 på ett sandgrund vid Kärsö mittemot Stenhamra vid färd från Norrby mot Stockholm. Lyckas ta sig loss för egen maskin efter ca. 20 minuter och kan sedan fortsätta färden till Stockholm.
  1896-04-16 Ommätt. Nya mått 27,04 x 5,10 meter. Nytt tonnage 93/59.
  1898-05-31 Blir ca. kl. 08.30 påkörd av ångfartyget Brage i Munkbrohamnen. Brage, som ankommer till Munkbrohamnen, kör mot babords sida på Nya Svartsjölandet, som ligger förtöjd vid kajen. Orsak till incidenten är att maskinisten missuppfattar kaptenens order och kör full fart framåt istället för back.
  1898-07-21 Får på morgonen problem med ångmaskinen i höjd med Tappström vid färd mot Stockholm. Bogseras av bogserångaren Engelsberg till Långholmsvarvet, Stockholm för reparation.
  1899-08-27 Grundstöter ca. kl. 19.30 vid Kungshatt vid färd till Stockholm. Hälften av passagerarna evakueras till ångfartyget Enköping I, som sedan hjälper Nya Svartsjölandet från grundet. Vid evakureringen ramlar en av passagerarna i vattnet men plockas snabbt upp med hjälp av en roddbåt. Fartyget skadas inte vid grundstötningen utan kan fortsätta trafiken enligt tidtabell.
  1900-04-02 Såld till Mariefreds Ångfartygs AB, Mariefred för 30.000 SEK och omdöpt till Mariefred. Ny hemort Mariefred. Trafik på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Underås - Sandviken - Ekensberg - Mariefred.
  1902-05-17 Ommätt. Mått 27,04 x 5,10 meter. Nytt tonnage 93/58.
  1903-04-29 Såld till Ångfartygs AB Vaxholms Skärgård, Stockholm för 23.000 SEK och omdöpt till Skärgården. Ny hemort Stockholm. Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Gustaf III:s staty) - Vaxholm - Stegesund - Skarpöborg - Vindö - Harö - Möja.
  1904-05-02 Ommätt. Mått 27,04 x 5,10 meter. Nytt tonnage 93/57.
  1905-03-30 Såld till Ångbåts AB Ljusterö, Ljusterö och omdöpt till Ljusterö. Ny hemort Ljusterö.
  1905-04-28 Insatt i trafik på traden Stockholm (Nybroviken) - Ytterbystrand - Lervik - Linanäs - Bolby - Marum.
  1906-04-17 Ommätt. Mått 27,04 x 5,10 meter. Nytt tonnage 96/60.
  1908-10-07 Såld till skofabrikör Per Emil Wetterström, Stockholm för 25.000 SEK och omdöpt till Blidö. Ny hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Nybroviken) - Blidösundet - Västernäs - Östernäs - Tjockö - Räfsnäs.
  1909-04-29 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Ny hemort Vaxholm. Trafik på traden Stockholm - Blidösundet - Norröra - Rådmansö - Marum - Rörvik - Flottskär.
  1910-09 Höst och vår trafik även på traden Stockholm - Tyresö - Ingarö - Nämdö - Vånö till 1914.
  1925 Upplagd som extrabåt.
  1927-01-20 Sjunker vid Finnboda Varv, Nacka där fartyget ligger upplagt under vintern. Bärgas dagen efter.
  1930-01-21 Waxholms Nya Ångfartygs AB meddelar att fartyget numera är nedskrotat.
Tillbaka till Ångbåts AB Nya Svartsjölandet
Tillbaka till Mariefreds Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Vaxholms Skärgård
Tillbaka till Ångbåts AB Ljusterö
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.