|
Ångbåts AB Ljusterö
|
 |
Ångbåts AB Ljusterö startas 15 februari 1905 av patron Viktor Österman, ingenjör Eugen Lundin, grundläggare Nils Petter Erlofsson och sjökapten Joel Rickard Blomqvist för att återuppta trafiken till Bålby och Marum på Ljusterö som Waxholmsbolaget slutade att trafikera efter ångbåtskriget 1899-1901. Rederiet säljer den 13 januari 1914 sitt fartyg Ljusterö till Waxholms Nya Ångfartygs AB och går därefter i likvidation. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Venus Trafikverket Färjerederi
 Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.
|
|
 |
|
|  |
|