Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Centralfärjan 1
Centralfärjan 1 på Strömmen, Stockholm
Centralfärjan 1 på Strömmen, Stockholm
Foto: Okänd. Från Christer Samuelssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1901
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 294
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Centralfärjan 2
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 13,31 meter 13,31 meter
  Största bredd 4,22 meter 4,22 meter
  Djupgående 1,80 meter 1,80 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 30 hk, 22 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 88 passagerare -
  Historik
  1901-11-13 Sjösatt kl. 08.30.
  1901-11-20 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Centralfärjan 1 till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1901-11-21 Insatt i trafik på traden Gustav III:s staty - Nationalmuseum.
  1911-06-03 Vid ankomst till Södra Blasieholmskajen ca. kl. 15.30 får den 14-årige polettpojken foten krossad mellan färjan och kajen. Pojken förs med ambulans till Serafimerlasarettet.
  1935 Trafiken på traden Gustav III:s staty - Nationalmuseum upphör efter att militären lagt ut en pontonbro mellan Skeppsbron och Kungsträdgården.
  1936 Upplagd.
  1950-07 Såld till AB Järnmontering, Limhamn, Malmö efter att först ha monterat bort maskineriet och skrotat överbyggnaden.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.