Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Essingen II
Essingen II vid Mälarvarvet, Stockholm 20019-06-10
Essingen II vid Mälarvarvet, Stockholm 2019-06-10
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1902
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 299
  Registernr 5071
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SHZG
  Systerfartyg Essingen I
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,89 meter 20,90 meter
  Största bredd 5,34 meter 5,34 meter
  Djupgående 1,63 meter -
  Brt/Nrt 61/35 60/35
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 125 hk, 92 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1902 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Essingen II till Essingens Ångslups AB, Stockholm.
  1907-09-18 Såld till Waxholms Nya Ångfarygs AB, Vaxholm och omdöpt till Anna. Lokaltrafik från Vaxholm till öarna runt om.
  1955 Upplagd.
  1959-05-16 Såld till Erik Herman Arenholm, Fittja för 5.300 kr. Flyttad till Vårbyviken. Ångmaskinen och ångpannan tas ur.
  1959-12-29 Såld till Barbara Hulda Gertrude Eriksson, Sjöbacka, Nykvarn för 6.000 kr. Flyttad till Maren i Södertälje för att fungera som flytande fiskaffär under namnet "Sillskutan Sillen".
  1960-10-01 Såld till Sven Adolf Persson, Södertälje för 4.400 kr. Persson övertar även fiskförsäljningen.
  1963 Sjunker vid kajen i Södertälje.
  1964 Såld till Erik Herman Arenholm, Fittja. Bärgas och flyttas tillbaka till Vårbyviken. Används av Arenholm som bostad.
  1969-03-27 Såld till franske medborgaren Xavier Nies, Stockholm.
  1997 Såld av Kronofogdemyndigheten till Tomas Netzler (1/1) och Robert Frii (1/1), Järna. Hemort Stockholm.
  2010-07-12 Såld till Allan Crabber, Stockholm och omdöpt till Essingen II.
  2021-03-31 Såld till David Montano, Stockholm.
Tillbaka till Essingens Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 972 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.