Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Indalen
Indalen vid Glimån, Indalsälfven
Indalen vid Glimån, Indalsälfven
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lubrikatorn 2/1987, S6-8
  Byggd 1887
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 186
  Registernr 2688
  Fartygstyp Akterhjulångare
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFVN
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 32,50 meter 32,50 meter
  Största bredd 7,50 meter 7,50 meter
  Djupgående 0,75 meter -
  Brt/Nrt 118/108 -
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 230 hk, 169 kW -
  Toppfart 11,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1886-08 Beställd av Skönsviks AB, Skönvik. Beräknad byggnadskostnad 52.000 kr.
  1887-06-12 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Indalen till Skönviks AB, Skönvik. Skovelhjulet i aktern har en diameter av 3,9 meter. Leveranskostnad 52.000 kr. Trafik på Indalsälven, traden Lunne - Gimån - Liden.
  1888-01-31 Ägarna bildar Ångbåts AB Sundsvall - Indalsälven, Sundsvall som övertar fartyget. Ombyggd på Svedjeholmens slip. Matsalen byggs ut samt mindre justeringar på inredningen.
  1918-03-25 Såld till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård, Sundsvall för 17.000 kr. Fortsatt trafik på Indalsälven. Ombyggd på Svedjeholmens slip. Taket förlängs och "stänkskärmen" vid skovelhjulet höjs eftersom vattnet stänkte på däck och passagerare.
  1922 Endast lustturer på söndagar.
  1923 Upplagd vid angöringsplatsen i Lunde.
  1924 Upprustad. Återupptar lustturerna på söndagar.
  1926 Läggs upp i Lunde efter sommarens lustresor.
  1928-11-14 Såld till Bergeforsens Folkets Parks Andelsförening upa för 6.000 kr. Används som flytande café vid Bergeforsens ångbåtsbrygga.
  1930 Såld till Svenska Cellulosa AB (SCA). Bogseras till bygget av Örstrandsfabriken för att användas som restaurang för byggarbetarna. Pannan och maskineriet säljs som skrot. Används senare som café på olika platser i området.
  1932 Bogseras ut till Gistaholmarna i Klingerfjärden för att inte vara i vägen. Överbyggnaden och däcksplåtar skrotas och säljs. Det öppna skrovet fylls av regnvatten och sjunker efter ett tag.
  1937 Bärgas och skrotas vid Nacka på Alnö.
Tillbaka till Skönviks AB
Tillbaka till Ångbåts AB Sundsvall - Indalsälven
Tillbaka till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.