Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Indalen
Indalen vid Glimån, Indalsälfven
Indalen vid Glimån, Indalsälfven
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lubrikatorn 2/1987, S6-8
  Byggd 1887
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 186
  Registernr 2688
  Fartygstyp Akterhjulångare
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFVN
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 32,50 meter 32,50 meter
  Största bredd 7,50 meter 7,50 meter
  Djupgående 0,75 meter -
  Brt/Nrt 118/108 -
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 230 hk, 169 kW -
  Toppfart 11,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1886-08 Beställd av Skönsviks AB, Skönvik. Beräknad byggnadskostnad 52.000 kr.
  1887-06-12 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Indalen till Skönviks AB, Skönvik. Skovelhjulet i aktern har en diameter av 3,9 meter. Leveranskostnad 52.000 kr. Trafik på Indalsälven, traden Lunne - Gimån - Liden.
  1888-01-31 Ägarna bildar Ångbåts AB Sundsvall - Indalsälven, Sundsvall som övertar fartyget. Ombyggd på Svedjeholmens slip. Matsalen byggs ut samt mindre justeringar på inredningen.
  1918-03-25 Såld till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård, Sundsvall för 17.000 kr. Fortsatt trafik på Indalsälven. Ombyggd på Svedjeholmens slip. Taket förlängs och "stänkskärmen" vid skovelhjulet höjs eftersom vattnet stänkte på däck och passagerare.
  1922 Endast lustturer på söndagar.
  1923 Upplagd vid angöringsplatsen i Lunde.
  1924 Upprustad. Återupptar lustturerna på söndagar.
  1926 Läggs upp i Lunde efter sommarens lustresor.
  1928-11-14 Såld till Bergeforsens Folkets Parks Andelsförening upa för 6.000 kr. Används som flytande café vid Bergeforsens ångbåtsbrygga.
  1930 Såld till Svenska Cellulosa AB (SCA). Bogseras till bygget av Örstrandsfabriken för att användas som restaurang för byggarbetarna. Pannan och maskineriet säljs som skrot. Används senare som café på olika platser i området.
  1932 Bogseras ut till Gistaholmarna i Klingerfjärden för att inte vara i vägen. Överbyggnaden och däcksplåtar skrotas och säljs. Det öppna skrovet fylls av regnvatten och sjunker efter ett tag.
  1937 Bärgas och skrotas vid Nacka på Alnö.
Tillbaka till Skönviks AB
Tillbaka till Ångbåts AB Sundsvall - Indalsälven
Tillbaka till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1711 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.