Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Arona
Arona vid Drottningholm 2005-07-09
Arona vid Drottningholm 2005-07-09
Foto: Nils-Henrik Krokstedt
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1904
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 255
  Registernr 8611
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SDUK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,40 meter 26,14 meter
  Största bredd 4,48 meter 4,60 meter
  Djupgående 1,92 meter 2,23 meter
  Brt/Nrt - 47/14
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x Scania DSI 11
  Effekt 85 hk, 62 kW 250 hk, 184 kW
  Toppfart - 13 knop
  Kapacitet - 60 passagerare
  Historik
  1904-05 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Arona till grosshandlare Edward Cederlund J:r, Stocksund. Konstruktör J.E. Hernberg. Privat ånglustjakt.
  1914 Såld till Hjalmar Nobel, Stockholm.
  1930 Såld till Robert Ljunglöf, Stockholm.
  19?? Såld till grosshandlare Robert Nathanson, Värmdö.
  1942 Såld till K.P. Svenssons Trafikföretag, Hasslö för ca. 27.000 SEK. Ombyggd till passagerarfartyg. Passagerarcertifikat för 160 passagerare. Trafik på traden Karlskrona - Hasslö.
  1957 Motoriserad med en Deutz, 150 hk, 110 kW.
  1960 K.P. Svenssons Trafikföretag ombildas till K.P. Svenssons Trafik AB efter att K.P. Svensson avlidit.
  1970-03-01 Såld till Hasslö Trafik AB, Hasslö.
  1975 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DSI 11, 250 hk, 184 kW, installeras.
  1983 Såld till Hans och Carl-Axel Vult von Steijern, Färjestaden för 67.000 SEK. Renoveras. Trafik på traden Färjestaden - Kalmar med 6 turer dagligen.
  1985 Såld till Sten Perssons Måleri AB, Hudiksvall för 330.000 SEK.
  1990 Såld till pr/Bertil Lindgren, Stockholm för 700.000 SEK. Renoveras. Passagerarcertifikat för 60 passagerare. Chartertrafik i Stockholm.
  2000-06-24 En drogpåverkad 18-åring tjuvkopplar under midsommardagens morgon, fartygets motor och kör i väg från kajplatsen vid Norr Mälarstrand i Stockholm. I sundet mellan Gröndal och Stora Essingen börjar motorn koka eftersom kylvattnet inte är påslaget. Han kör då upp fartyget på land på Stora Essingen och fortsätter där sin stöldturné tills att han grips av polis. Fartyget bärgas senare.
  2003-12 Såld till Arona Rederi AB (Gunnar och Kerstin Haglund), Stockholm. Renoveras till ursprungsutseende.
Tillbaka till K.P. Svenssons Trafikföretag
Tillbaka till K.P. Svenssons Trafik AB
Tillbaka till Hasslö Trafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.