Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Moritz
Movitz vid Söder Mälarstrand, Stockholm 2015-06-27
Movitz vid Söder Mälarstrand, Stockholm 2015-06-27
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN
* Erik Hag, BREV, 2007-09-17 PN
* Redaren 4/1990, S15-16
* Redaren 1/1991, S14
* Redaren 2/1991, S21
* Redaren 2/1992, S14
* Båtologen 4/2013, S250
* Båtologen 3/2014, S180
  Byggd 1960
  Varv J.J. Sietas Schiffswerft, Hamburg, Tyskland
  Varvsnummer 464
  Registernr 14140
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SBTU
  Systerfartyg Max
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,00 meter 23,02 meter
  Största bredd 5,23 meter 5,23 meter
  Djupgående 1,53 meter 1,80 meter
  Brt/Nrt 66/27 66/19
  Maskineri 1 x Buckau & Wolff 2 x Echandia Marine
  Effekt 160 hk, 117 kW 250 kW
  Toppfart 9,5 knop 9 knop
  Kapacitet 117 passagerare 98 passagerare
  Historik
  1960-06-07 Sjösatt.
  1960-09-02 Levererad av J.J. Sietas Schiffswerft som Moritz till Hafen-Dampschiffahrts AG (HADAG), Hamburg. Sightseeingtrafik i Hamburgs hamn.
  1971-08-06 Såld till Turunmaan Tiuristilaivat Ky / Åbolands turistbåtar Kb (Ksenja Nummelin), Åbo, Finland för 391.500 DM och omdöpt till Jousimies.
  1975-12-11 Såld till Bo Sippus, Smedsby, Finland.
  1977-03-02 Såld till Tor Serenius, Helsingfors, Finland.
  1979-03-23 Såld till Åke Runar Österlund, Helsingfors, Finland och omdöpt till Moritz.
  1990-04-10 Såld till OY Suomen Hinaus AB, Naantali, Finland för 250.000 FIM. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TMD 121C, 350 hk, 257 kW, installeras. Maskinen är begagnad, tillverkad 1983.
  1990-04-18 Såld till Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm för 470.000 SEK och omdöpt till Movitz. Trafik i Stockholm, traden Ropsten - Fjäderholmarna.
  1991 Ombyggd vid Sörmlands Marinekonom, Södertälje. Ny styrhytt och passagerarsalong.
  1991-05-21 Bogseras från Södertälje till Kummelnäs varv, Nacka. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, installeras. Maskinen är begagnad och har tidigare suttit i m/s Skokloster.
  1995-12-14 Såld till Marin & Haverikonsult AB (Kenneth Avelin), Stockholm för 1,2 milj SEK.
  1999-06-15 Såld till Marin & Maskin i Stockholm AB (Niklas Avelin), Stockholm.
  1999-10-18 Såld till Solveig Avelin, Stockholm.
  1999-12-02 Såld till Mälarö Skärgårdstrafik HB (Stephan de Lëon), Huddinge för 1,15 milj SEK. Trafik på traden Rastaholm - Birka/Björkö samt charter.
  2005-04-15 Insatt i trafik på traden Gamla stan - Alviks Strand - Solna Strand morgon och eftermiddag. Trafiken finansieras av ett flertal företag i Alvik och Solna. Fortsätter även sin tidigare trafik på traden Rastaholm - Birka/Björkö.
  2010-07-22 Insatt i trafik för Trosa Rederi HB, Trosa på traderna Trosa hamn - Trosa havsbad - Kråmö - Askö samt Trosa - Nyköping t.o.m. 31 juli.
  2011-11-08 Mälarö Skärgårdstrafik HB, byter namn till Blå Båtarna HB, Huddinge.
  2014-03-12 Såld till Green City Ferries Rederi AB, Stockholm.
  2014 Ombyggd vid Mälarvarvet AB, Stockholm. Ny framdrivning med eldrift, av fabrikat Echandia Marine, 250 kW, installeras.
  2020-02 Green City Ferries Rederi AB byter namn till Echandia Holding AB, Solna.
  2021-04 Drift och bemanning övergår till Arkipelag Rederi AB, Stockholm.
Tillbaka till Mälarö Skärgårdstrafik HB
Tillbaka till Trosa Rederi HB
Tillbaka till Blå Båtarna HB
Tillbaka till Green City Ferries Rederi AB
Tillbaka till Echandia Holding AB
Tillbaka till Arkipelag Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.