Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sunnan
Sunnan vid Lilla Essingen, Stockholm 2018-08-20
Sunnan vid Lilla Essingen, Stockholm 2018-08-20
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* UNT 2018-05-27
  Byggd 1968
  Varv Marimatic AB, Östhammar
  Varvsnummer 10
  Registernr 11029
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SIAG
  Systerfartyg Östan Nordan
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 28,08 meter 28,66 meter
  Största bredd 5,90 meter 6,08 meter
  Djupgående - 1,70 meter
  Brt/Nrt 93/46 93/46
  Maskineri 4 x Scania DSI 11 2 x Scania DI13
  Effekt 1.000 hk, 735 kW 1.102 hk, 810 kW
  Toppfart 18 knop 16 knop
  Kapacitet 230 passagerare 200 passagerare
  Historik
  1968-08-07 Levererad av Marimatic AB som Sunnan till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm. Döpt av Helena Watting, fru till Waxholmsbolagets verkställande direktör.
  1969 Ombyggd för att ge en stabilare gång.
  1972 Ombyggd. Förlängd med 2,20 meter för att förbättra gångegenskaperna, därmed erhålles ett akterdäck.
  1978 Nya huvudmaskiner installeras.
  1985-04-06 En brand startar kl. 11.30 i maskinrummet med kraftig rökutveckling som följd utanför Stegesund vid färd mot Vaxholm. Man kör till Skarpöborgs brygga där passagerarna får gå av och fortsätta till Vaxholm med taxibåt. Efter ett tag har besättningen släckt branden som beror på ett turboaggregat som skurit. Fartyget tar sig senare för egen maskin till Stockholm för reparation.
  1986-05-25 Kör kl. 07.15 rakt upp på land utanför Nyckelviken, Nacka under en tomtur från Vaxholm mot Stockholm. Tre bogserbåtar lyckas efter fyra timmar dra loss fartyget som sedan kan ta sig för egen maskin till Nybrokajen, Stockholm. Ingen av de fyra ombordvarande besättningsmännen skadas vid incidenten.
  1988 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TMD 121, installeras. Tre av fyra huvudmaskiner ersätts.
  1991 Den fjärde huvudmaskinen som inte byttes ut 1988 byts ut mot en ny, av fabrikat Volvo Penta TMD 121.
  1993-10 Såld till Motena AB, Sollentuna för 2,3 milj SEK och omdöpt till Saltarö.
  1993-11-13 Döpt vid Strömkajen av Ester Naess.
  1994 Uthyrd under försommaren till Gripsholms - Mariefreds Ångfartygs AB som ersättningsbåt för det eldhärjade ångfartyget Mariefred.
  1996 Uthyrd till Wahlinrederierna AB, Norrköping och omdöpt till Svea Lejon.
  1996-05-06 Döpt i Söderköping av Christina Wahlin, fru till redaren P O Wahlin.
  1998 Åter till Motena AB och omdöpt till Sunnan af Stockholm.
  1998-05-27 Döpt vid Strömkajen, Stockholm av Karin Naess.
  1998 Ombyggd. Förlängningen från 1972 borttagen, ny stävdyna efter orginalritning monterades.
  2002 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 14, 860 hk, 632 kW, installeras. Maskinerna, som är av årsmodell 1987, har tidigare suttit i Cinderella II.
  2005-09-29 Omdöpt till Sunnan.
  2008 Insatt i charter samt kompletteringstrafik. Drift och bemanning övertas av Rederi AB Runmarö Kanal, Stockholm. Nytt passagerarcertifikat för 200 passagerare.
  2008-12 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 14, 1.064 hk, 782 kW, installeras. Maskinerna, som är av årsmodell 1995, har tidigare suttit i Södertörn.
  2012-06 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
  2017-01-09 Såld till Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
  2018-05-27 Grundstöter lätt strax utanför Östhammar vid färd från Östhammar mot Stockholm under en specialtur med anledning av fartygets 50-års jubileum och Östhammars 650-års jubileum. Man tar sig tillbaka till Östhammar där passagerarna släpps av. Bogseras av bogserbåten Birka genom Väddö kanal och sedan av Gudungen av Söderöra vidare till Kummelnäs varv AB, Nacka för reparation. Fartyget får roder- och propellerskador vid incidenten som beror på lågt vattenstånd och ett saknat sjömärke.
  2018-08-20 Insatt i trafik på traden Klara Mälarstrand - Lilla Essingen - Kungshatt - Tappström (linje 89) för Storstockholms Lokaltrafik.
  2019-04 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI13, 1.102 hk, 810 kW, installeras vid Kummeläns Varv AB, Nacka.
  2021-06-15 Assisterar kl. 18.00 vid en brand i en fritidsbåt utanför Sätrastrandsbadet, Skärholmen vid färd från Tappström mot Klara Mälarstrand. Sunnan avviker från sin ordinarie rutt på Fiskarfjärden och kör till området och börjar spruta vatten på den brinnande båten. Lämnar efter några minuter när Ekerö brandbåt kommer till platsen och fortsätter färden in mot Stockholm.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Motena AB
Tillbaka till Wahlinrederierna AB
Tillbaka till Rederi AB Runmarö Kanal
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 953 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.