Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lidingö
Långö II vid skrotning i Frederikshavn, Danmark 2006-06-07
Långö II vid skrotning i Frederikshavn, Danmark 2006-06-07
Foto: Okänd. Från Krister Bångs samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registreringsdokumenten från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2020-04-18 PN

* Skärgårdsbåt till sommarnöjet, 1965, S138

* Båtologen 3/1976, S25
* Båtologen 1/1979, S27
* Båtologen 2/1985, S76
* Båtologen 3/1989, S125
* Båtologen 6/1992, S278
* Båtologen 2/1996, S87
* Båtologen 3/1999, S147
* Båtologen 4/2015, S255
* Länspumpen 4/1979, S70
* Länspumpen 2/2007, S46
* Skärgårdsbåten 3/1974, S9-10
* Skärgårdsbåten 2/1975, S6

* Nya Dagligt Allehanda 1891-06-15
* Aftonbladet 1891-06-16
* Dagens Nyheter 1891-06-16
* Stockholms Dagblad 1891-06-16
* Stockholmstidningen 1891-06-16
* Aftonbladet 1891-06-23
* Aftonbladet 1891-06-30
* Post- och Inrikes Tidningar 1892-03-05
* Aftonbladet 1892-07-05
* Aftonbladet 1893-07-12
* Post- och Inrikes Tidningar 1895-03-06
* Svenska Dagbladet 1895-03-28
* Post- och Inrikes Tidningar 1895-04-13
* Svenska Dagbladet 1895-04-30
* Post- och Inrikes Tidningar 1895-05-27
* Nya Dagligt Allehanda 1895-08-05
* Aftonbladet 1897-06-10
* Svenska Dagbladet 1899-05-03
* Aftonbladet 1901-07-08
* Dagens Nyheter 1901-08-01
* Aftonbladet 1903-04-22
* Dagen 1903-05-02
* Socialdemokraten 1903-05-02
* Stockholmstidningen 1903-05-02
* Aftonbladet 1903-05-14
* Dagens Nyheter 1904-03-17
* Socialdemokraten 1904-06-06
* Aftonbladet 1904-07-04
* Aftonbladet 1905-05-03
* Aftonbladet 1905-07-05
* Aftonbladet 1906-06-18
* Aftonbladet 1906-09-05
* Aftonbladet 1907-04-27
* Aftonbladet 1907-04-29
* Svenska Dagbladet 1907-07-06
* Dagens Nyheter 1908-07-18
* Aftonbladet 1908-08-20
* Dagens Nyheter 1908-08-21
* Svenska Dagbladet 1908-08-21
* Aftonbladet 1908-08-29
* Dagens Nyheter 1908-08-30
* Svenska Dagbladet 1908-08-30
* Aftonbladet 1909-04-22
* Aftonbladet 1909-08-05
* Dagens Nyheter 1911-03-29
* Svenska Dagbladet 1911-03-29
* Aftonbladet 1911-04-04
* Svenska Dagbladet 1911-04-05
* Aftonbladet 1911-04-22
* Svenska Dagbladet 1911-06-26
* Aftonbladet 1911-10-11
* Svenska Dagbladet 1912-04-20
* Aftonbladet 1912-06-28
* Dagens Nyheter 1912-06-28
* Göteborgs Aftonblad 1912-06-28
* Stockholmstidningen 1912-06-28
* Aftonbladet 1912-06-29
* Svenska Dagbladet 1912-06-29
* Svenska Dagbladet 1912-07-07
* Aftonbladet 1912-07-08
* Dagens Nyheter 1912-07-08
* Aftonbladet 1912-07-09
* Svenska Dagbladet 1912-08-17
* Dagens Nyheter 1912-09-11
* Svenska Dagbladet 1913-05-20
* Aftonbladet 1913-07-15
* Svenska Dagbladet 1913-07-28
* Aftonbladet 1913-08-05
* Svenska Dagbladet 1913-09-19
* Svenska Dagbladet 1913-09-20
* Aftonbladet 1914-05-07
* Svenska Dagbladet 1914-06-08
* Aftonbladet 1915-06-05
* Aftonbladet 1915-10-22
* Svenska Dagbladet 1916-05-22
* Svenska Dagbladet 1916-07-07
* Svenska Dagbladet 1917-05-30
* Svenska Dagbladet 1917-09-10
* Aftonbladet 1919-05-14
* Svenska Dagbladet 1919-05-21
* Söderhamns Tidning 1921-07-29
* Svenska Dagbladet 1935-07-27
* Svenska Dagbladet 1945-04-12
* Hudiksvallstidningen 1948-07-31
* Göteborgsposten 1975-06-28

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S150
* Sveriges Skeppslista 1908, S78
* Sveriges Skeppslista 1910, S78
* Sveriges Skeppslista 1911, S76
* Sveriges Skeppslista 1913, S54
* Sveriges Skeppslista 1915, S48
* Sveriges Skeppslista 1917, S48
* Sveriges Skeppslista 1919, S48
* Sveriges Skeppslista 1921, S48
* Sveriges Skeppslista 1923, S48
* Sveriges Skeppslista 1925, S48
* Sveriges Skeppslista 1927, S52
* Sveriges Skeppslista 1929, S54
* Sveriges Skeppslista 1931, S56
* Sveriges Skeppslista 1933, S54
* Sveriges Skeppslista 1935, S54
* Sveriges Skeppslista 1937, S54
* Sveriges Skeppslista 1939, S56
* Sveriges Skeppslista 1941, S54
* Sveriges Skeppslista 1943, S52
* Sveriges Skeppslista 1945, S54
* Sveriges Skeppslista 1947, S56
* Sveriges Skeppslista 1949, S86
* Sveriges Skeppslista 1951, S70
* Sveriges Skeppslista 1953, S72
* Sveriges Skeppslista 1955, S52
* Sveriges Skeppslista 1957, S54
* Sveriges Skeppslista 1958, S58
* Sveriges Skeppslista 1959, S58
* Sveriges Skeppslista 1960, S56
* Sveriges Skeppslista 1961, S58
* Sveriges Skeppslista 1962, S56
* Sveriges Skeppslista 1963, S52
* Sveriges Skeppslista 1964, S52
* Sveriges Skeppslista 1965, S52
* Sveriges Skeppslista 1966, S52
* Sveriges Skeppslista 1967, S44
* Sveriges Skeppslista 1968, S44
* Sveriges Skeppslista 1969, S46
* Sveriges Skeppslista 1970, S46
* Sveriges Skeppslista 1971, S46
* Sveriges Skeppslista 1972, S46
* Sveriges Skeppslista 1973, S46
* Sveriges Skeppslista 1976, S54
* Sveriges Skeppslista 1977, S52
* Sveriges Skeppslista 1978, S50
* Sveriges Skeppslista 1979, S54
* Sveriges Skeppslista 1980, S52
* Sveriges Skeppslista 1981, S58
* Sveriges Skeppslista 1982, S58
* Sveriges Skeppslista 1983, S62
* Sveriges Skeppslista 1984, S62
* Sveriges Skeppslista 1985, S64 31,82 x 5,39 m
* Sveriges Skeppslista 1986, S64
* Sveriges Skeppslista 1987, S64
* Sveriges Skeppslista 1988, S66
* Sveriges Skeppslista 1989, S66
* Sveriges Skeppslista 1990, S70
* Sveriges Skeppslista 1991, S76
* Sveriges Skeppslista 1992, S78
* Sveriges Skeppslista 1993, S76
* Sveriges Skeppslista 1994, S76
* Sveriges Skeppslista 1995, S74
* Sveriges Skeppslista 1996, S74
* Sveriges Skeppslista 1997, S74
* Sveriges Skeppslista 1998, S74
* Sveriges Skeppslista 1999, S76
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S80
* Sveriges Skeppslista 2002, S80
* Sveriges Skeppslista 2003, S82
* Sveriges Skeppslista 2004, S84
* Sveriges Skeppslista 2005, S84
* Sveriges Skeppslista 2006, S88
* Sveriges Skeppslista 2007, S92
* Sveriges Skeppslista 2008, S92
* Sveriges Skeppslista 2009, S98
* Sveriges Skeppslista 2010, S93
* Sveriges Skeppslista 2011, S96
* Sveriges Skeppslista 2012, S111
* Sveriges Skeppslista 2013, S100
* Sveriges Skeppslista 2014, S101
* Sveriges Skeppslista 2015, S102
* Sveriges Skeppslista 2016, S102
* Sveriges Skeppslista 2017, S104
  Byggd 1891
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 213
  Registernr 2626
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFSG, senare SDME
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 26,79 meter 31,82 meter
  Största bredd 5,35 meter 5,39 meter
  Djupgående 1,50 meter 1,80 meter
  Brt/Nrt 100/65 132/58
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 120 hk, 88 kW 150 hk, 110 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1891-06 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Lidingö till Lidingö Nya Ångslupsbolag, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1891-06-23 Insatt i trafik på traden Stockholm (Gustaf III:s staty) - Mölna - Brevik - Käppala - Talludden - Kyrkviken - Hersby.
  1895-04-10 Lidingö Nya Ångslupsbolag ombildas till aktiebolag med namnet Lidingö Ångslups AB, Stockholm.
  1903-05-01 Kolliderar ca. 15.30 med ångslupen Blenda vid Gustaf III:s staty, Stockholm. Lidingö kör in i babords sida på Blenda vid ankomst till Gustaf III:s staty vid färd från Lidingö. Blenda får tre fösterrutor krossade och stöttor och räcken förstörs.
  1907-05 Omdöpt till Lidingö II. Fortsatt trafik på traden Stockholm (Gustaf III:s staty) - Hersby.
  1908-08-19 Kolliderar ca. kl. 21.30 utanför Fjäderholmarna med en privat motorbåt. Motorbåten klyvs på mitten och de två ombord hamnar i vattnet men räddas ombord på Lidingö II och får följa med in till Stockholm. Motorbåten saknade lanternor.
  1909 Traden ändras till Stockholm (Gustaf III:s staty) - Mölna - Brevik - Älvvik - Yttringe - Hustegaholm.
  1911-03 Såld till Ångfartygs AB Lidingö - Brevik, Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Strandvägen) - Mölna - Brevik - Älvvik - Yttringe - Hustegaholm.
  1911-12-13 Omdöpt till Elfvik.
  1912-05 Såld till Ångfartygs AB Lidingö - Brevik, Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Strandvägen) - Brevik - Älvvik.
  1912-06-27 Kolliderar ca. kl. 17.20 med ångfartyget Brevik utanför Fjäderholmarna. Elfvik får ett stort hål i babords sida och går efter incidenten till Finnboda Varf, Nacka för reparation. Ingen av de runt 10 passagerarna på de båda fartygen skadas vid sammanstötningen. Elfvik ersätts under reparationen av ångfartyget Konung Gustaf Wasa.
  1913-09-10 Såld till Nya Ångfartygs AB Lidingö - Brevik, Stockholm och omdöpt till Brevik I. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Lidingö.
  1913-09-30 Ommätt. Nya mått 26,60 x 5,37 meter. Nytt tonnage 109/70.
  1915-06 Nya Ångfartygs AB Lidingö - Brevik i likvidation. Upplagd vid Finnboda Varf, Nacka.
  1915-12-29 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Ny hemort Vaxholm. Trafik på traden Stockholm (Strandvägen) - Högberga - Klippudden - Käppala - Älvvik - Hustegaholm.
  1919 Flyttad till traden Stockholm (Räntmästartrappan) - Saltsjöbaden - Kolström - Lagnöström - Örsundet - Eknäs (Ingarö).
  1935-07-26 Kolliderar ca. kl. 16.00 vid Beckholmen med Stockholms Rederi AB Sveas ångfartyg Runeberg vid färd från Stockholm mot Ingarö. Brevik I ligger före Runeberg som håller högre hastighet. När Brevik I girar styrbord kör Runeberg in i sidan på fartyget. Trots att det blir en kraftig kollision uppstår endast mindre skador på fartygen, som båda kan fortsätta sina resor.
  1945-04 Uthyrd under sommarn till Stockholms läns skogsägarförening, Stockholm. Används som husbåt åt 25 skogshuggare vid Villinge mellan Nämdö och Ornö. Waxholms Nya Ångfartygs AB ställer fartyget till förfogande och får i sin tur ved som används för att driva deras ångfartyg.
  1946-04-29 Såld till fabrikör Gustav Sixten Pettersson, Karlsängen, Vätö för 6.000 SEK. Ny hemort Vätö. Ombyggd vid Grisslehamns varv, Grisslehamn till lastfartyg och motoriserad. Ny effekt 70 hk, 51 kW.
  1947-07-09 Ommätt. Nya mått 26,78 x 5,39 meter. Nytt tonnage 110/66.
  1947-09-11 Omdöpt till Gneis.
  1953-02-28 Såld till John Algot Johansson, Göteborg (1/3), Fredrik Vilhelm Nilsson, Dyrön (1/3) och Wilhelm Bertil Johansson, Göteborg (1/3) för 66.000 SEK och omdöpt till Benida. Ny hemort Göteborg. Ombyggd på AB Göteborgs Varv, Göteborg till tankfartyg. Förlängd med ca 6 meter. Trafik mellan Göteborg och Vänern.
  1953-07-01 Såld till Rederi AB Benida, Göteborg för 66.000 SEK.
  1953-08-12 Ommätt. Nya mått 31,29 x 5,39 meter. Nytt tonnage 137/87.
  1957-02 Ny huvudmaskin, 150 hk, 110 kW, installeras. Nya mått 30,51 x 5,39 meter. Nytt tonnage 133/70.
  1975-01-14 Såld till Agne Enar Gunnarsson, Göteborg för 22.500 SEK och omdöpt till Långö 2. Ny hemort Strömstad.
  1985-01 Såld till Bohus Varv Knut Tiderman AB, Bohus för 19.000 SEK. Ny hemort Bohus. Upplagd vid Gullbergskajen, Göteborg som bostad..
  1989 Såld till Stig Gustaf Holm, Kungälv för 1 SEK.
  1992 Ny hemort Köpmannebro.
  1996 Såld till Leif Gunnar Olofsson, Göteborg. Ny hemort Göteborg. Fritidsskepp.
  1997 Såld till Tina Örngren, Göteborg.
  1999 Såld till Carl Mårten Landæus, Göteborg och omdöpt till Långö II.
  2006-06 Skrotas vid Jatob Frederikshavn ApS, Frederikshavn, Danmark.
  2015-01-28 Upphuggen enligt intyg, men kvarstår i registret pga inteckningar.
Tillbaka till Lidingö Nya Ångslupsbolag
Tillbaka till Lidingö Ångslups AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Lidingö - Brevik
Tillbaka till Nya Ångfartygs AB Lidingö - Brevik
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.