|
Lidingö Ångslupsbolag Lidingö Nya Ångslupsbolag Lidingö Ångslups AB
|
 |
Lidingö Ångslupsbolag startas hösten 1862 av sommarboende utmed Kyrkvikens stränder. 30 oktober 1865 blir bolagets ångslup Lidingö påseglad av ångfartyget s/s Nya Söderhamn. Slupen kantrar och sjunker. Rederiet ruineras och tvingas gå i likvidation. Januari 1866 bildas istället ett nytt bolag med namnet Lidingö Nya Ångslupsbolag. Ombildas 1895 till aktiebolag med namnet Lidingö Ångslups AB. Rederiet upplöses 1911 efter att man sålt sitt sista fartyg till Ångfartygs AB Lidingö - Brevik. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Seskarö Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.
|
|
 |
|
|  |
|