Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kyrkviken
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S30
  Byggd 1884
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 352
  Registernr 2627
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFSH
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,53 meter 24,70 meter
  Största bredd 5,05 meter 5,10 meter
  Djupgående 1,34 meter 2,20 meter
  Brt/Nrt 37/- -
  Maskineri 1 x Lindholmens ångmaskin -
  Effekt 100 hk, 74 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1884 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Kyrkviken till Lidingö Nya Ångslupsbolag, Stockholm. Byggnadskostnad 40.000 kr. Trafik mellan Stockholm och Lidingös södra och östra sida.
  1893 Ombyggd på Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.
  1895 Lidingö Nya Ångslupsbolag ombildas till aktiebolag med namnet Lidingö Ångslups AB.
  1896 Ombyggd.
  1905 Såld till disponent John Broms, Stockholm som startar Rederi AB Thorsbyfjärd, Stockholm och omdöpt till Balder. Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstad. Ny ångmaskin, inbyggt mellandäck och stora fönster. Styrhytt och en liten salong byggs på taket.
  1909 Rederi AB Thorsbyfjärd går i konkurs men återuppstår som Nya Rederi AB Thorsbyfjärd.
  1910 Nya Rederi AB Thorsbyfjärd börjar samarbeta med Rederi AB Stockholm - Wermdö.
  1911 Såld till Ångfartygs AB Stockholm - Blidösund för 30.000 kr och omdöpt till Blidösund II. Trafik till Blidös östra sida.
  1915 Upplagd.
  1916 Såld till pr/P A Elfing Högmarsö och omdöpt till Högmarsö. Ombyggd till bogserbåt.
  1924 Såld till Anton Wirén, Piteå för 18.000 kr.
  1925 Såld till Elisabeth Sällström, Nerderkalix för 16.000 kr.
  1927 Såld till Trävaru AB Norrköpings Exporthyvleri, Norrköping för 7.600 kr.
  1927 Såld till P Nauclér, Seskarö för 15.000 kr.
  1930 Såld till Anton Wirén, Piteå för 5.000 kr.
  1935 Såld till PeGösta Valentin, Härnösand för 300 kr.
  1936 Såld till M Höljer och Per Iwar Waldemar Sellstedt, Härnösand för 20.000 kr.
  1936 Ombyggd till motordrivet lastfartyg. Motoriserad med en Bolindermotor på 50 hk. Trafik med oljefat mellan Stockholm och Härnösand.
  1938-04-04 Får motorstopp utanför Eggegrund i hårt väder vid en resa mellan Härnösand och Stockholm med en last av tomfat. Driver upp på Långsandsörarna och blir så svårt skadad så att en renovering blir för kostsam.
  1939 Skrotas av skrothandlare George Lindberg, Gävle.
Tillbaka till Lidingö Nya Ångslupsbolag
Tillbaka till Lidingö Ångslups AB
Tillbaka till Rederi AB Thorsbyfjärd
Tillbaka till Ångfartygs AB Stockholm - Blidösund
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.