Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kyrkviken
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S30
  Byggd 1884
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 352
  Registernr 2627
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFSH
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,53 meter 24,70 meter
  Största bredd 5,05 meter 5,10 meter
  Djupgående 1,34 meter 2,20 meter
  Brt/Nrt 37/- -
  Maskineri 1 x Lindholmens ångmaskin -
  Effekt 100 hk, 74 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1884 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Kyrkviken till Lidingö Nya Ångslupsbolag, Stockholm. Byggnadskostnad 40.000 kr. Trafik mellan Stockholm och Lidingös södra och östra sida.
  1893 Ombyggd på Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.
  1895 Lidingö Nya Ångslupsbolag ombildas till aktiebolag med namnet Lidingö Ångslups AB.
  1896 Ombyggd.
  1905 Såld till disponent John Broms, Stockholm som startar Rederi AB Thorsbyfjärd, Stockholm och omdöpt till Balder. Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstad. Ny ångmaskin, inbyggt mellandäck och stora fönster. Styrhytt och en liten salong byggs på taket.
  1909 Rederi AB Thorsbyfjärd går i konkurs men återuppstår som Nya Rederi AB Thorsbyfjärd.
  1910 Nya Rederi AB Thorsbyfjärd börjar samarbeta med Rederi AB Stockholm - Wermdö.
  1911 Såld till Ångfartygs AB Stockholm - Blidösund för 30.000 kr och omdöpt till Blidösund II. Trafik till Blidös östra sida.
  1915 Upplagd.
  1916 Såld till pr/P A Elfing Högmarsö och omdöpt till Högmarsö. Ombyggd till bogserbåt.
  1924 Såld till Anton Wirén, Piteå för 18.000 kr.
  1925 Såld till Elisabeth Sällström, Nerderkalix för 16.000 kr.
  1927 Såld till Trävaru AB Norrköpings Exporthyvleri, Norrköping för 7.600 kr.
  1927 Såld till P Nauclér, Seskarö för 15.000 kr.
  1930 Såld till Anton Wirén, Piteå för 5.000 kr.
  1935 Såld till PeGösta Valentin, Härnösand för 300 kr.
  1936 Såld till M Höljer och Per Iwar Waldemar Sellstedt, Härnösand för 20.000 kr.
  1936 Ombyggd till motordrivet lastfartyg. Motoriserad med en Bolindermotor på 50 hk. Trafik med oljefat mellan Stockholm och Härnösand.
  1938-04-04 Får motorstopp utanför Eggegrund i hårt väder vid en resa mellan Härnösand och Stockholm med en last av tomfat. Driver upp på Långsandsörarna och blir så svårt skadad så att en renovering blir för kostsam.
  1939 Skrotas av skrothandlare George Lindberg, Gävle.
Tillbaka till Lidingö Nya Ångslupsbolag
Tillbaka till Lidingö Ångslups AB
Tillbaka till Rederi AB Thorsbyfjärd
Tillbaka till Ångfartygs AB Stockholm - Blidösund
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.