Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Flottisten
Flottisten i Rättvik 2011-08-05
Flottisten i Rättvik 2011-08-05
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1890
  Varv Hernösands Mekaniska Verkstad & Warf AB, Härnösand
  Varvsnummer -
  Registernr 12638
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SIYR, numera SFE 4000
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,55 meter 19,54 meter
  Största bredd 4,06 meter 4,12 meter
  Djupgående 2,32 meter -
  Brt/Nrt 40/- 33/9
  Maskineri 1 x Hernösands ångmaskin 1 x Hernösands ångmaskin
  Effekt 110 hk, 80 kW 110 hk, 80 kW
  Toppfart 12 knop 10 knop
  Kapacitet 60 passagerare -
  Historik
  1889-08-30 Beställd av Dalelfvarnes Flottningsförening. Kontrakterad byggnadskostnad 27.500 kr
  1890 Levererad av Hernösands Mekaniska Verkstad & Warf AB som Flottisten till Dalelfvarnes Flottningsförening. Fraktas med järnväg från Gävle till Insjön för sjösättning. Trafik på Siljan som inspektions- och lustfartyg för flottningsföreningens chef.
  1910 ca. Ombyggd till timmervarpbåt. Ett varpspel monteras, skrovet höjs och det heltäckande taket tas bort. Trafik som varpbåt på Siljan och Orsasjön.
  1964 Upplagd i Leksand.
  1966 Sjunker vid uppläggningsplatsen ute på älven. Bärgas omgående.
  1966 Såld till S Olle E Lindberg, Leksand. Renoveras.
  1982 Upplagd i Leksand.
  1993 Sjunker vid uppläggningsplatsen. Bärgas
  1993 Såld till Karl-Erik Olsson, Rättvik.
  2002-05-28 Blir K-märkt av Statens Sjöhistoriska Museer.
  2019-11-27 Överförd till båtregistret med signal SFE 4000.
  2022-11-15 Såld till Anders Bylon, Mora.
Tillbaka till Dalelfvarnes Flottningsförening
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.