Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Meribussi 2
Lejonungen i Söderköping 1992-09-20
Lejonungen i Söderköping 1992-09-20
Foto: Krister Bång
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* STP Forum, WEB 2006-12-05
* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN
* Skipet, 2/2007, Register, S9
* Redaren 1/1991, S27
* Redaren 2/1993, S19
* Redaren 4/1993, S12
* Skipet 3/1993, S53, 76
  Byggd 1975
  Varv Esko Flinks varv OY, Åbo, Finland
  Varvsnummer -
  Registernr 13426
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SLPV, numera norsk signal LGNT
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,58 meter 15,58 meter
  Största bredd 4,35 meter 4,35 meter
  Djupgående 1,20 meter 1,20 meter
  Brt/Nrt 17/8 27/8
  Maskineri 2 x Mercedes Benz OM435 2 x Mercedes Benz OM435
  Effekt 329 hk, 242 kW 329 hk, 242 kW
  Toppfart 14 knop 14 knop
  Kapacitet 50 passagerare -
  Historik
  1975 Levererad av Esko Flinks varv OY som Meribussi 2 till Meribussi OY, Åbo, Finland.
  1982-12-15 Såld till Les Husell och Dag Lindblom, Mariehamn, Åland och omdöpt till Frida. Registrerad på Fritidsturer Husell & Lindholm, Mariehamn.
  1986-02-09 Såld till Umeå Båtturist AB, Umeå för 300.000 FIM.
  1986-11-04 Såld till Rederi AB Göta Lejon, Norrköping för 375.000 SEK och omdöpt till Lejonungen. Hemort Söderköping. Trafik på Göta Kanal.
  1993-03-05 Såld till Fjøllguten A/S, Seljord, Norge och omdöpt till Fjøllguten II. Hemort Skien. Trafik på Seljordsvatnet (116 m.ö.h.), Telemark.
  2007-03-08 Såld till Trio Montasje & Utleie A/S, Skien för 400.000 NOK.
Tillbaka till Rederi AB Göta Lejon
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.