Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Almö-Lindö
Napoleon af Westerås vid Kråkskär, Tidö-Lindö 2012-05-22
Napoleon af Westerås vid Kråkskär, Tidö-Lindö 2012-05-22
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1937
  Varv Ekensbergs Varv AB, Stockholm
  Varvsnummer 173
  Registernr 8210
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SDFO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 19,13 meter 19,62 meter
  Största bredd 4,15 meter 4,50 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,10 meter
  Brt/Nrt 50/38 49/14
  Maskineri - 1 x Scania DSI 11
  Effekt 100 hk, 74 kW 150 hk, 110 kW
  Toppfart - 7 knop
  Kapacitet - 98 passagerare
  Historik
  1937 Levererad av Ekensbergs Varv AB som Almö-Lindö till Trafik AB Västeråsfjärden, Västerås. Byggnadskostnad 49.000 kr. Trafik på traden Västerås - Almö-Lindö - Skåpholmen - Strömskär - Södra Björnön.
  1960 Ny huvudmaskin, 150 hk, 110 kW, installeras.
  1965 Såld till Västerås stad, Västerås. Trafik från Västerås till Almö-Lindö - Skåpholmen - Strömskär.
  1989 Såld till Finans-Scandic AB, Uppsala för 500.000 SEK och omdöpt till Nya Fyris.
  1992 Såld till Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm för 300.000 SEK och omdöpt till Lidingö-Bro.
  1993-05-15 Uthyrd till Jan Olof Branting, Strängnäs och inofficiellt omdöpt till "Mälarbris". Trafik på traden Strängnäs - Birka/Björkö samt charter.
  1994-03-18 Såld till Napoleon af Westerås AB, Västerås för 650.000 SEK och omdöpt till Napoleon af Westerås. Trafik på traden Västerås - Elba.
  1995-05-29 Tappar propellern utanför Västerås kl. 02.20 med 3 personer ombord. Bogseras till kaj av Rescue J Sigfrid Edström från SSRS Västerås. Ersätts av m/s Movitz.
  1995-05-31 Åter i trafik.
  2005-06-12 Grundstöter kl. 18.55 på vågbrytaren utanför Västra hamnen, Västerås. Sjöräddningssällskapets J Sigfrid Edström kommer snabbt till platsen och evakuerar de 25 passagerarna. Man försöker sedan dra loss fartyget med räddningsbåten, men misslyckas.
  2005-06-13 Fartyget inspekteras under natten av Sjöfartsinspektionen. Inga synliga skador hittas och man försöker sedan dra loss fartyget med brandbåten Eldsnabben. Inte heller denna båt lyckas få fartyget av grundet. Kl. 16.15 dras fartyget loss av bogserbåten Bore och förs in till Elbakajen i Västerås för vidare undersökning.
  2012-05-22 Grundstöter vid Kråkskär, Tidö-Lindö kl. 16.45, på resa Västerås - Sundbyholm med 65 passagerare ombord. Sjöräddningssällskapets J. Sigfrid Edström kommer först till platsen och kl. 17.40 kommer passagerarfartyget Havsörnen till platsen och evakuerar passagerarna, vilka förs tillbaka till Västerås. Kl. 21.10 kan fartyget backa loss sedan ett mudderverk hjälpt till att gräva runt fartyget. Fartyget går för egen maskin till Västerås under insyn av KBV 410 som även hon kommit till platsen tidigare för assistans. Varken passagerare eller fartyg kommer till skada och incidenten antas först bero på ett tekniskt fel, men enligt skepparen ska en nedsaktning med efterföljande avdrift vara orsaken till grundstötningen. Bildreportage
  2021-01-24 Sjunker vid lunchtid till botten vid kajplatsen vid Elbakajen i Västerås. Endast styrhytten syns ovanför vattenytan. Bärgning påbörjas dagen efter men med flera motgångar. Bland annat avbryts ett försök med att lyfta båten med hjälp av en mobilkran då kajen inte har bärighet för ett så tungt fordon. Man försöker sedan med luftkuddar samtidigt som man håller båten med vajrar från flera bärgningsbilar som få stå längre bort från kajen. Bildreportage
  2021-02-02 Bärgas av Markströms Rederi & Bärgning AB och Arosbärgarna AB. Lyfts upp med hjälp av en större mobilkran som placeras en bit bort från kajen där bärigheten är bättre. Man hittar orsaken till haveriet, en söderfrusen plugg till sjövattenintaget där vatten till tvättställ och toaletter kommer tas in.
Tillbaka till Trafik AB Västeråsfjärden
Tillbaka till Västerås Stad
Tillbaka till Jan Olof Branting
Tillbaka till Napoleon af Westerås AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 953 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.