Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Östan
Södertörn utanför Biskopsudden, Stockholm 2007-05-27
Södertörn utanför Biskopsudden, Stockholm 2007-05-27
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registerdokumenten från Sjöfartsverket i Riksarkivet, Läst 2020-05-14 PN

* Lars-Åke Gustavsson, EMA, 2007-02-02 PN

* Båtologen 6/1992, S279
* Båtologen 6/1995, S277
* Båtologen 3/2008, S190
* Båtologen 1/2009, S54
* Båtologen 1/2019, S51
* PassagerarRedaren 1/1996, S23
* PassagerarRedaren 4/1998, S11
* Redaren 2/1988, S16, 21
* Redaren 1/1992, S19
* Redaren 4/1992, S10, 11
* Redaren 4/1995, S6-8, 23
* Skärgårdsbåten 4/1992, S10
* Skärgårdsbåten 4/1996, S19
* Skärgårdsbåten 3/2007, S28-29
* SkärgårdsRedaren 1/2019, S42
* Svensk Sjöfarts Tidning 39/1969, S28

* Dagens Nyheter 1969-01-30
* Svenska Dagbladet 1969-01-31
* Dagens Nyheter 1969-03-08
* Svenska Dagbladet 1969-03-09
* Dagens Nyheter 1969-05-18
* Dagens Nyheter 1969-07-18
* Expressen 1969-07-18
* Svenska Dagbladet 1969-07-18
* Upsala Nya Tidning 1969-07-18
* Dagens Nyheter 1969-08-13
* Svenska Dagbladet 1969-08-13
* Upsala Nya Tidning 1969-08-13
* Aftonbladet 1971-04-23
* Dagens Nyheter 1991-12-18

* Sveriges Skeppslista 1970, S122 1000 hk, 98/38, 29,00 x 5,90 x 1,20 meter
* Sveriges Skeppslista 1971, S120
* Sveriges Skeppslista 1972, S118
* Sveriges Skeppslista 1973, S114
* Sveriges Skeppslista 1976, S94  29,78 x 5,90 x 1,20 meter
* Sveriges Skeppslista 1977, S92
* Sveriges Skeppslista 1978, S88
* Sveriges Skeppslista 1979, S94
* Sveriges Skeppslista 1980, S94
* Sveriges Skeppslista 1981, S102
* Sveriges Skeppslista 1982, S102
* Sveriges Skeppslista 1983, S110
* Sveriges Skeppslista 1984, S110
* Sveriges Skeppslista 1985, S112 736 kW
* Sveriges Skeppslista 1986, S112
* Sveriges Skeppslista 1987, S112
* Sveriges Skeppslista 1988, S112
* Sveriges Skeppslista 1989, S118
* Sveriges Skeppslista 1990, S128
* Sveriges Skeppslista 1991, S136
* Sveriges Skeppslista 1992, S138
* Sveriges Skeppslista 1993, S68
* Sveriges Skeppslista 1994, S68
* Sveriges Skeppslista 1995, S66
* Sveriges Skeppslista 1996, S114
* Sveriges Skeppslista 1997, S116 135/59, 29,78 x 6,10 x 1,15 meter
* Sveriges Skeppslista 1998, S116
* Sveriges Skeppslista 1999, S116
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S124
* Sveriges Skeppslista 2002, S126
* Sveriges Skeppslista 2003, S128
* Sveriges Skeppslista 2004, S132
* Sveriges Skeppslista 2005, S132
* Sveriges Skeppslista 2006, S136
* Sveriges Skeppslista 2007, S144
* Sveriges Skeppslista 2008, S146
* Sveriges Skeppslista 2009, S154 Hemort Stockholm
* Sveriges Skeppslista 2010, S153
* Sveriges Skeppslista 2011, S158
* Sveriges Skeppslista 2012, S179
* Sveriges Skeppslista 2013, S160
* Sveriges Skeppslista 2014, S165
* Sveriges Skeppslista 2015, S164
* Sveriges Skeppslista 2016, S164
* Sveriges Skeppslista 2017, S166
  Byggd 1969
  Varv Marinteknik verkstads AB, Östhammar
  Varvsnummer B2
  Registernr 11127
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SDTW
  Systerfartyg Sunnan Nordan
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 29,00 meter 29,78 meter
  Största bredd 5,90 meter 6,10 meter
  Djupgående 1,20 meter 1,40 meter
  Brt/Nrt 98/38 135/59
  Maskineri 4 x Scania DSI 11 2 x Scania DI13 070M, Tier II
  Effekt 1.000 hk, 735 kW 1.102 hk, 810 kW
  Toppfart 20 knop 21,5 knop
  Kapacitet 230 passagerare 240 passagerare
  Historik
  1969-02-10 Kölsträckt.
  1969-07-17 Sjösatt. Döpt kl. 11.00 av Mälardrottningen Agneta Lundquist vid en cermoni vid varvet i Östhammar.
  1969-08-12 Levererad av Marinteknik verkstads AB som Östan till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm. Hemort Vaxholm. Byggnadskostnad 1,275 milj SEK. Övertas vid Lerviks brygga där man håller en stor och festlig cermoni, systerfartyget Sunnan deltar och är flaggprydd.
  1969-08-14 Insatt i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Ramsöberg - Sandö brygga.
  1990 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11, 1.300 hk, 956 kW, installeras.
  1991-07-04 När fartyget lämnar Strömkajen upptäcks en man simmande i Strömmen. Man stoppar då upp och kastar ut en frälsarkrans till mannen som dock är alldeles för medtagen för att bry sig om räddningsförsöket. Fartygets maskinchef slänger sig då i full uniform i vattnet och får mannen ur vattnet. Direkt efter utförd räddningsinsats fortsätter fartyget på sin ordinarie tur med en något blötare maskinchef.
  1992-09-27 Sista dagen i trafik för Waxholmsbolaget.
  1992-09 Såld till Koster Marin AB, Sydkoster för 2,5 milj SEK och omdöpt till Kostervåg. Ny hemort Koster.
  1992-10-07 Avgår från Stockholm för leveransresan mot Sydkoster.
  1992-10-10 Ankommer till Sydkoster. Trafik på traden Strömstad - Koster.
  1994 Ombyggd med ny bogport för att göra sidotillägg möjligt. Dessutom nya frontdörrar.
  1994-06 Trafik sommartid på traden Koster - Skjærhalden, Norge.
  1995-10 Såld till Rederi AB Runmarö Kanal, Runmarö för 3,35 milj SEK och omdöpt till Södertörn. Ny hemort Runmarö.
  1995-10-09 Vid passage av Töreboda på leveransresan till Stockholm går akterskeppet in i kanalbanken och skador på propellrar och axel uppkommer. Med en maskin brukbar fortsätter man resan mot Stockholm.
  1995-10-19 Ankommer till Boghammar Marin AB, Lidingö för slipdragning och byte av propellrar och axel som blivit ordentligt tillskrynklade.
  1995-11-28 Döpt vid en cermoni vid Nybrokajen utanför Waxholmsbolagets kontor.
  1995 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 14, 1.064 hk, 782 kW, installeras. Man minskar samtidigt från fyra till två huvudmaskiner.
  1996 Insatt i trafik i Stockholms skärgård för Waxholmsbolaget.
  2007-02 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI16 42M01P,
1.200 hk, 882 kW, installeras av Ullmek, Åkersberga.
  2007-05-25 Kl. 04.00 släpps fartyget loss vid Nybrokajen tillsammans med Solöga och Väddö. Besättningsmän ombord vaknar, ringer polisen och hjälps sedan åt att förtöja de tre fartygen som klarar sig undan större skador på grund av ett snabbt agerande. Förövarna grips av polis.
  2008-01 Interceptorer monteras på vid Kummelnäs Varv AB, Nacka.
  2008-03-17 Ny hemort Stockholm.
  2018-12-05 Såld till Blidösundsbolaget AB, Stockholm och omdöpt till Östan.
  2020-04 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI13 070M, Tier II, 1.102 hk, 810 kW, installeras vid Kummeläns Varv AB, Nacka.
  2020 Ommålad med vitt skrov.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Koster Marin AB
Tillbaka till Rederi AB Runmarö Kanal
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.