Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ljusterö
Alma i Arvika hamn omkring 1910
Alma i Arvika hamn omkring 1910
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Båtar på Vänern Del 1,2005,  S261-262
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S10
  Byggd 1877
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 137
  Registernr 2671
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFTV, senare SDBO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 30,28 meter -
  Största bredd 5,40 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 131/90 -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 120 hk, 88 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1877 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Ljusterö till Ljusterö Ångfartygs Rederibolag, Stockholm.
  1889 Omdöpt till Blidösund.
  1896-04-02 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm och omdöpt till Alma. Ombyggd vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm.
  1897-06-17 Premiärtur på traden Stockholm - Vaxholm - Djurö.
  1900 Såld till Rederi AB Nord, Arvika för 50.000 kr.
  1900-06-10 Premiärtur på traden Arvika - Säffle.
  1901 Rederi AB Nord byter namn till Ångbåts AB Byelfven, Gillberga. Hemort Arvika.
  1929 Såld till AB Skandinaviska Fartygsagenturen, Göteborg för 12.000 kr när Ångbåts AB Byelfven tvingas gå i likvidation. Trafik i Göteborgs skärgård, traden Göteborg - Hönö Klova.
  1930-05-20 Såld till godsägare Ernst Olof Norén, Stockholm för 19.000 kr.
  1930-06-27 Såld till Utö Rederi AB, Utö för 19.000 kr.
  1930-07-05 Premiärtur på traden Vitså hamn (Årsta havsbad) - Utö.
  1939 Upplagd när passbåtstrafiken till Utö upphör.
  1944-10-09 Såld till Kungliga Marinförvaltningen, Stockholm. Anväds som transportbåt under kriget.
  1947-10-28 Såld till Nils Arne Sigvard Avelin, Lidingö för 4.050 kr. Registrerad som pråm. Upplagd i Stockholm. Fungerar en tid som flytande konstsalong.
  1950-11-02 Såld till Ragnar Lindström, Stockholm för 15.000 kr. Maskinen m.m. tas ur.
  1953 Såld till Stig Arne Örström de Boussard, Solna för 250 kr.
  1956 Såld till Ekenäs Båtvarv, Ekenäs för 2.000 kr som avskrivning av skuld.
  1956-05-15 Såld till Erik Carlsson, Gösta Carlsson, Axel Johansson och Ivar Johansson, Kalmar och omdöpt till Neptunia. Upplagd i Kalmar som flytande Café.
  1962 Skrotad.
Tillbaka till Ljusterö Ångfartygs Rederibolag
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Rederi AB Nord
Tillbaka till Ångbåts AB Byelfven
TTillbaka till Utö Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.