Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sjöbris
Mysing vid Finnboda, Nacka 2020-02-24
Mysing vid Finnboda, Nacka 2020-02-24
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lars-Åke Gustavsson, EMA, 2007-03-14 PN
* Redaren 3/1991, S5-6
* Redaren 3/1992, S13-14
* Redaren 2/1994, S37
  Byggd 1978
  Varv Marinteknik verkstads AB, Öregrund
  Varvsnummer B37
  Registernr 12335
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 7727308
  Signal SGPC
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 28,31 meter 31,86 meter
  Största bredd 6,44 meter 6,44 meter
  Djupgående 1,35 meter 1,35 meter
  Brt/Nrt 167/124 177/76
  Maskineri 3 x Scania DSI 11 M01 3 x Scania DI13
  Effekt 816 hk, 600 kW 1.200 hk, 882 kW
  Toppfart 18 knop 22 knop
  Kapacitet 300 passagerare 248 passagerare
  Historik
  1978-05-01 Levererad av Marinteknik verkstads AB som Sjöbris till AB Stockholms Skärgårdstrafik, Stockholm. Maskinerna är begagnade, tillverkade 1966. Byggnadskostnad 2,2 milj SEK. Trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Blidösundet - Arholma.
  1979 Ombyggd och förlängd 3,55 meter. Nytt tonnage 174 brt, 126 nrt.
  1985-09-12 Såld till AB Kostertrafik, Strömstad för 3,35 milj SEK och omdöpt till Kosterö. Leveransen dröjer dock eftersom AB Stockholm Skärgårdstrafiks nybygge är försenat.
  1986-06 Levereras till AB Kostertrafik. Trafik på traden Strömstad - Smögen samt charter.
  1988 Trafik på traden Strömstad - Halden (Norge) samt charter.
  1989 Såld till Skärgårdscruise i Strömstad AB, Strömstad för 4,45 milj SEK. Fortsatt trafik på traden Strömstad - Halden samt charter.
  1991-11 Insatt i trafik på traden Gråsten (Danmark) - Flensburg (Tyskland). Danska Sjöfartsstyrelsen stoppar trafiken efter en tur på grund av säkerhetsbrister.
  1991-12 Åter i trafik på traden Gråsten (Danmark) - Flensburg (Tyskland) efter att vissa åtgärder gjorts på fartyget.
  1992-05-01 Trafik på traden Strömstad - Halden (Norge).
  1992-08-15 Årets sista tur på traden Strömstad - Halden (Norge).
  1993 Trafik på traden Gråsten (Danmark) - Flensburg (Tyskland).
  1994 Såld till Utö Rederi AB, Utö för 1,75 milj SEK och omdöpt till Mysing. Två av tre huvudmaskiner byts ut mot nya av samma fabrikat, Scania DSI 11 MO1. Total effekt 816 hk, 600 kW. Trafik i Stockholms södra skärgård.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI12, 1.230 hk, 904 kW, installeras.
  2011 Insatt i trafik på traden Nybrokajen - Nacka Strand - Larsberg - Frihamnen, Stockholm.
  2013 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI13, 1.200 hk, 882 kW, installeras.
  2020-01-01 Uthyrd till Rederi AB Ballerina, Stockholm. Trafik på traden Nybroplan - Nacka Strand - Larsberg - Ropsten (linje 80) för Storstockholms Lokaltrafik.
  2020-06 Såld till Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
Tillbaka till AB Stockholms Skärgårdstrafik
Tillbaka till AB Kostertrafik
Tillbaka till Skärgårdscruise i Strömstad AB
Tillbaka till Utö Rederi AB
Tillbaka till Rederi AB Ballerina
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.