Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Djurgården 5
Flyt vid Kornhamnstorg, Stockholm 2006-05-07
Flyt vid Kornhamnstorg, Stockholm 2006-05-07
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1901
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 238
  Registernr 3957
  Fartygstyp Ångfärja, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JMLV, SDTO, numera SFE 2876
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 22,49 meter 23,07 meter
  Största bredd 5,68 meter 5,68 meter
  Djupgående 1,70 meter 1,70 meter
  Brt/Nrt 97/70 49/22
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 70 hk, 51 kW 133 hk, 98 kW
  Toppfart 8 knop -
  Kapacitet 250 passagerare -
  Historik
  1900-10 Beställd av Stockholms Ångslups AB vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm. Kontrakterad byggnadskostnad 40.500 SEK.
  1901-04-27 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Djurgården 5 till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1901-04-28 Insatt i trafik kl. 08.00 på traden Räntmästaretrappan (Slussen) - Allmäna gränd.
  1929-07-29 Kolliderar ca. kl. 22.00 med ångfartyget Tor VII utanför Kastellholmen i Stockholm med ett 30-tal passagerare ombord. Tor VII, som är på väg från Stockholm mot Värmdö, kör in med bogen i färjans för på styrbordssidan som får en stor buckla. Båda fartygen kan, efter incidenten, fortsätta sina färder.
  1956-08-10 Kör ca. kl. 00.30 in i färjeläget vid Räntmästaretrappan i några knops fart med ca. 250 passagerare ombord. De flesta passagerarna, som ställt sig upp för att snart gå av, ramlar omkull och 11 personer, bland annat en man med hjärnskakning och en kvinna med benskador, skadas så svårt att de får föras med ambulans till sjukhus.
  1959-07-28 Kolliderar ca. kl. 20.00 med en racerbåt utanför Kastellholmen vid färd från Slussen mot Allmänna gränd. Racerbåten som kör i ca. 15 knop, kör först förbi färjan, vänder sedan och kör rakt in i fören på Djurgården 5. De två personerna ombord på racerbåten hamnar i vattnet men är inte skadade. En av dem dras upp på Djurgården 5 och den andre simmar till Kastellholmen.
  1963 Ommätt. Mått 22,94 x 5,68 x 1,70 meter. Tonnage 49/22.
  1963 Motoriserad med en dieselmotor, av fabrikat Scania-Vabis D11, 110 hk, 81 kW, vid Stockholms Ångslups AB:s varv, Stockholm. Dieselelektriskt maskineri.
  1969 Målas under våren, tillsammans med övriga djurgårdsfärjorna, brun eftersom en av djurgårdsfärjornas ägare, finansmannen Marcus Wallenberg, har ett tidigt minne av att färjorna var bruna vid sekelskiftet.
  1970-09-30 Såld till AB Djurgårdsvarvet (Dotterbolag till Stockholms Ångslups AB), Stockholm för 100.000 SEK.
  1970-10-02 AB Djurgårdsvarvet byter namn till Stor-Stockholms Hamntrafik AB, Stockholm.
  1971-07-07 Kolliderar på kvällen med finlandsbåten Bore. Bore, som backar ut från sin kajplats vid Skeppsbron, backan in i sidan på Djurgården 5 som är på väg in till Räntmästaretrappan. Fem personer ombord på Djurgården 5 skadas vid kollisionen. Kaptenen på färjan säger i förhör att han var koncentrerad på att lägga till vid Räntmästaretrappan och inte uppmärksammade den backande finlandsbåten. Han erkänner även att han senaste timmen druckit två bukar mellanöl.
  1971-12-30 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för 49.543 SEK.
  1974 Ombyggd. Nya upphöjda styrhytter samt förlängd salong.
  1980 Upplagd bakom Nationalmuseum som flytande förrådslokal.
  1982-11-01 Såld till Sören Österholm AB, Visby för 183.000 SEK och omdöpt till Mazza. Ny hemort Visby. Renoverad och inredd i sekelskiftesmiljö. Flytande restaurang i Visby hamn under namnet "Noaks Ark". Nya mått 23,07 x 5,68 x 1,70 meter.
  1993-03 Såld till Rederi Baltic Star AB, Stockholm. Ny hemort Stockholm. Ombyggd vid Kummelnäs varv, Nacka. Flytande restaurang vid Kornhamnstorg, Stockholm under namnet "Sjöhäxan" med en uteserveringsponton bredvid.
  1999-03 Såld till Beer Python AB, Stockholm och inofficiellt omdöpt till "Flyt". Fortsätter som flytande restaurang vid Kornhamnstorg.
  2002 Tvingas flytta eftersom Stockholmspartiet vill bygga en gästbrygga längs hela kajen. Upplagd i Ropsten.
  2002-06 Åter vid Kornhamnstorg.
  2005-01-09 Pontonen med uteserveringen sjunker under på grund av hårt väder. Färjan skadas och tar in vatten. Bogseras till Mälarvarvet för reparation.
  2005-04-29 Åter vid Kornhamnstorg med en ny uteserveringsponton.
  2008-08-31 Såld till Flyt AB, Stockholm.
  2013-12-18 Flyttas från Kornhamnstorg till Svindersviken, Nacka på grund av ombyggnaden av Slussen.
  2014-05-21 Flyttas till sin nya kajplats vid Norr Mälarstrand.
  2019-02-13 Överförd till båtregistret med signal SFE 2876.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 957 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.