Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Östanå II
Östanå II bogseras av Munin 1951-08-21
Östanå II bogseras av Munin 1951-08-21
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1908
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 325
  Registernr 4879
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal JRCN, senare SHNE
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 33,50 meter -
  Största bredd 6,80 meter -
  Djupgående 2,70 meter -
  Brt/Nrt 232/140 -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 354 hk, 290 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1908-09-09 Levererad från Bergsunds Mekaniska Verkstad som Östanå II till Ångfartygs AB Östanå, Önstanå.
  1913 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Insatt på traden Stockholm - Bergshamra.
  1922-08-03 Kolliderar med Rederi AB Norrledens ångfartyg Norrleden I utanför Karlsudds brygga. De båda fartygen tävlade om kunderna på traden Bergshamra - Vaxholm - Stockholm. Fyra fönster krossas på Östanå II.
  1940 Flyttas till traden Stockholm - Arholma.
  1942 Upplagd som extrabåt.
  1946 Trafik på traden Stockholm - Blidös östra sida - Svartlöga.
  1950-08-01 Maskinhaveri vid Vallersvik på väg från Blidö till Stockholm. De 150 passagerarna tas ombord på Norrskär som kommer strax efter.
  1951-08-18 Grundstöter kraftigt vid Käppgrundet utanför Långviks brygga, Blidö kl. 07.45 på tur mellan Svartlöga och Stockholm med ca 100 passagerare ombord. Fartyget springer läck i fören och tar sakta in vatten. Motor- och roddbåtar är snabbt framme vid olycksplatsen och passagerarna evakueras med dessa till Långviks brygga samtidigt som en motorbåt åker för att stoppa Express I som även hon är på intur mot Stockholm. Väl informerad hämtar hon upp passagerarna vid Långviks brygga. Grundstötningen beror på att man hamnar ca 40 meter ur kurs åt babord i tjockan som råder. Kaptenen, en eldare och en servitris stannar kvar på fartyget tills Waxholms Nya Ångfartygs VD, Wilhelm Rosendahl kommer till platsen. De tre kvarvarande ombord har då redan tröttnat på den enda proviant som finns kvar, pilsener och mazariner.
  1951-08-21 Bärgas av Transportbolagets båtar Loke och Munin kl. 05.30. Då Waxholms Nya Ångfartygs AB har beslutat att kraftigt skära ner sin trafik reprareras aldrig fartyget.
  1952-10 Bogseras tillsammans med Nordan och Kanholmen till British Iron & Steel Corp, England för skrotning.
Tillbaka till Ångfartygs AB Östanå
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.