Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kalmarsund VII
Solö i Byxelkroks hamn
Solö i Byxelkroks hamn
Foto: Vykort från Anders Blomgrens samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1902
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 245
  Registernr 4015
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JMRD, senare SFCM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 33,20 meter 32,29 meter
  Största bredd 6,58 meter 6,58 meter
  Djupgående - 3,00 meter
  Brt/Nrt 222/147 232/101
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x W. Lindberg ångmaskin
  Effekt 260 hk, 191 kW 260 hk, 191 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1902-03-20 Sjösatt.
  1902-05-28 Levererad av Södra Varvet som Kalmarsund VII till Ångbåts AB Kalmarsund, Kalmar. Byggkostnad 100 000 kr. Trafik på traden Kalmar - Borgholm - Mönsterås.
  1950 Såld till Oskarshamns Ångfartygs AB, Oskarshamn för 33.000 kr och omdöpt till Solö. Trafik på traden Oskarshamn - Mönsterås - Timmernabben - Öland.
  1952 Ombyggd. Får ett soldäck akterut.
  1958 Såld till Stig Nyström, Malmö och omdöpt till Hanne Kruse. Ombyggd vid Burmeister & Wains skeppsvarv, Köpenhamn. Motoriserad. Trafik på traden Malmö - Kastrup.
  1961 Skrotad i Tyskland.
Tillbaka till Ångbåts AB Kalmarsund
Tillbaka till Oskarshamns Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.