Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kalmarsund VII
Solö i Byxelkroks hamn
Solö i Byxelkroks hamn
Foto: Vykort från Anders Blomgrens samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1902
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 245
  Registernr 4015
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JMRD, senare SFCM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 33,20 meter 32,29 meter
  Största bredd 6,58 meter 6,58 meter
  Djupgående - 3,00 meter
  Brt/Nrt 222/147 232/101
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x W. Lindberg ångmaskin
  Effekt 260 hk, 191 kW 260 hk, 191 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1902-03-20 Sjösatt.
  1902-05-28 Levererad av Södra Varvet som Kalmarsund VII till Ångbåts AB Kalmarsund, Kalmar. Byggkostnad 100 000 kr. Trafik på traden Kalmar - Borgholm - Mönsterås.
  1950 Såld till Oskarshamns Ångfartygs AB, Oskarshamn för 33.000 kr och omdöpt till Solö. Trafik på traden Oskarshamn - Mönsterås - Timmernabben - Öland.
  1952 Ombyggd. Får ett soldäck akterut.
  1958 Såld till Stig Nyström, Malmö och omdöpt till Hanne Kruse. Ombyggd vid Burmeister & Wains skeppsvarv, Köpenhamn. Motoriserad. Trafik på traden Malmö - Kastrup.
  1961 Skrotad i Tyskland.
Tillbaka till Ångbåts AB Kalmarsund
Tillbaka till Oskarshamns Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.