Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Pius
Pius vid Riddarholmen, Stockholm ca. 1900
Pius vid Riddarholmen, Stockholm 1910-07-25
Foto: Axel Swinhufvud. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registerhandlingarna från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2021-03-07 PN

* Länspumpen 4/1994, S8-9
* Skärgårdsbåten 2/1995, S13
* Skärgårdsbåten 1/2017, S8, 10

* Nya Dagligt Allehanda 1865-06-12
* Dagens Nyheter 1865-06-13
* Nya Dagligt Allehanda 1865-06-16
* Vestmanlands Läns Tidning 1865-06-20
* Hedemora Tidning 1866-06-08
* Hedemora Tidning 1867-09-21
* Post- och Inrikes Tidningar 1868-02-15
* Nya Dagligt Allehanda 1869-06-02
* Vestmanlands Läns Tidning 1871-02-21
* Dalpilen 1871-07-29
* Aftonbladet 1874-06-10
* Aftonbladet 1876-06-20
* Nya Dagligt Allehanda 1879-07-01
* Nya Dagligt Allehanda 1881-07-15
* Nya Dagligt Allehanda 1884-09-06
* Stockholms Dagblad 1886-08-12
* Dagens Nyheter 1886-08-13
* Tidning för Falu Län och Stad 1886-08-19
* Avesta Tidning 1886-10-29
* Dagens Nyheter 1887-02-23
* Nya Dagligt Allehanda 1887-02-23
* Aftonbladet 1887-04-27
* Dagens Nyheter 1887-11-05
* Nya Dagligt Allehanda 1887-11-05
* Nya Dagligt Allehanda 1888-04-17
* Post- och Inrikes Tidningar 1888-07-14
* Nya Dagligt Allehanda 1888-07-23
* Aftonbladet 1888-08-07
* Svenska Dagbladet 1888-08-08
* Vestmanlands Läns Tidning 1889-01-24
* Vestmanlands Läns Tidning 1889-05-04
* Post- och Inrikes Tidningar 1891-03-07
* Nya Dagligt Allehanda 1891-05-14
* Ångbåtstidningen 1892-06-16
* Nya Dagligt Allehanda 1892-10-08
* Ångaren 1894-04-30
* Ångaren 1896-07-10
* Aftonbladet 1897-06-04
* Svenska Dagbladet 1897-06-04
* Dagens Nyheter 1897-06-05
* Fäderleslandet 1897-06-16
* Borlänge Tidning 1898-08-06
* Ångaren 1900-06-15
* Ångaren 1902-06-07
* Dagens Nyheter 1903-04-24
* Aftonbladet 1904-05-14
* Dagens Nyheter 1904-05-15
* Stockholmstidningen 1904-05-16
* Tidning för Falu Län och Stad 1904-05-16
* Dalpilen 1904-05-17
* Ångaren 1904-06-09
* Dagen 1905-08-28
* Svenska Dagbladet 1907-06-12
* Svenska Dagbladet 1910-06-28
* Svenska Dagbladet 1912-07-09
* Svenska Dagbladet 1914-07-08
* Svenska Dagbladet 1916-10-12

* Sveriges Skeppslista 1866, DDSS, Pius, 15 hk, Hemort Ängelsberg
* Sveriges Skeppslista 1869, DDSS, Hemort Norberg, Redare EF Zetterström
* Sveriges Skeppslista 1873, DDSS
* Sveriges Skeppslista 1877, DDSS
* Sveriges Skeppslista 1879, DDSS
* Sveriges Skeppslista 1881, DDSS
* Sveriges Skeppslista 1183, DDSS
* Sveriges Skeppslista 1885 DDSS
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S192, 2680, Pius, 16 hk, Sthlms Transp.- o. Bogs.-Akt.-B., Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1908, S92, 2680, Pius, 64 hk, 56,52/37,15, 18,36 x 5,22 x 1,65 meter, p96 p00, Stockholms Transport och Bogseringsab., Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1910, S92
* Sveriges Skeppslista 1911, S90
* Sveriges Skeppslista 1913, S94
* Sveriges Skeppslista 1915, S100, Hemort Nettraby (Blk)
* Sveriges Skeppslista 1917, S98, Nettraby Läderfabrik (Per Palén), Nettraby
* Sveriges Skeppslista 1919, S98
* Sveriges Skeppslista 1921, S98
* Sveriges Skeppslista 1923, Ej med
  Byggd 1865
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 117
  Registernr 2680
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Strömsholms Kanal
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 18,50 meter 18,36 meter
  Största bredd 5,06 meter 5,22 meter
  Djupgående 1,80 meter 1,65 meter
  Brt/Nrt - 56/37
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 60 hk, 44 kW 64 hk, 47 kW
  Toppfart 7 knop -
  Kapacitet 107 passagerare -
  Historik
  1865-03-14 Sjösatt.
  1865-06-10 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Pius till disponent Erik Ferdinand Zetterström, Norberg. Byggnadskostnad 22.000 rdr rmt.
  1865-06-20 Insatt i gods- och passagerartrafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Västerås - Strömsholm - Ängelsberg - Fagersta.
  1866-03 Ombyggd vid Motala Werkstads Bolag, Motala. Fartyget visade sig vara lite för brett för Strömsholms Kanal så man gör det ca. 15 cm smalare.
  1886-08-06 Grundstöter i sjön Åmänningen, söder om Fagersta, och springer läck. Lastutrymmet vattenfylls och man kör upp mot land för att inte sjunka. I lastrummet finns ett flertal säckar med mjöl och råg vilka förstörs när vattnet forsar in. Grundstötningen beror på lågt vattenstånd och att fartyget är för hårt lastat.
  1887-11-02 Grundstöter lätt i Strömsholms kanal och förstör propellern. Lyckas med det som finns kvar av propellern ta sig till Stockholm där fartyget tas upp på Långholmsvarfvets slip för reparation. Incidenten beror på långt vattenstånd i kanalen.
  1888 Såld till Ångfartygs AB Pius, Norberg. Traden förlängs till Smedjebacken.
  1892 Såld till Stockholms Transport- och Bogserings AB, Stockholm. Ny hemort Stockholm.
  1892-05-19 Ommätt. Mått 18,50 x 5,06 meter. Tonnage 55/36.
  1896 Ny ångpanna installeras vid Ekensbergs Varf, Stockholm.
  1896-05-12 Ommätt. Mått 18,36 x 5,22 meter. Tonnage 56/37.
  1897-06-03 Kolliderar ca. kl. 21.30 med ångslupen Tärnan utanför Allmänna gränd, Stockholm vid färd in mot Nybroviken. Pius får ett hål i babords sida ovan vattenlinjen medan ångslupen endast får flaggstången avbruten och en mindre buckla. Pius går, efter incidenten, till William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB för reparation. Tärnans kapten döms som vållande då han vid olyckstillfället var berusad och döms senare att betala 35 SEK i böter.
  1900 Ny ångpanna installeras vid Ekensbergs Varf, Stockholm.
  1904-05-12 Grundstöter på kvällen vid Prästslussen i närheten av Kolbäck vid färd från Stockholm mot Smedjebacken och springer läck. Man kör upp mot land för att inte sjunka. Lasten lossas till pråmar som bogseras vidare mot Smedjebacken av ångbogseraren Sigge. Omlastningen tar runt åtta timmar. Orsak till grundstötningen är att fartyget kom ut kurs på grund av högt vattenstånd i kanalen.
  1914-12 Såld till Nettraby Läderfabrik, firma Pettersson & Palen, Nättraby, Karlskrona. Ny hemort Nättraby.
  1916-10-11 Vid passering av Borgmästarefjärden, Karlskrona i kraftig storm driver fartyget in mot Trossö och fastnar med aktern i dyn. Dras loss dagen efter.
  1922 Förliser vid Rollsö söder om Nättraby.
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.