Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Södertörn
Nick II i Uppsala 1964
Nick II i Uppsala 1964
Foto: J Robert Boman. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arlivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-05-28 PN
* Dagens Nyheter 1902-05-22
* Svenska Dagbladet 1905-06-07
* Svenska Dagbladet 1906-05-29
* Svenska Dagbladet 1906-05-30
* Svenska Dagbladet 1906-05-31
* Svenska Dagbladet 1910-10-06
* Svenska Dagbladet 1910-10-16
* Svenska Dagbladet 1914-02-20
* Dagens Nyheter 1948-08-12
* Svenska Dagbladet 1948-08-12
* Redaren 4/1995, S6-7
* Skärgårdsbåten 4/1995, S27-29
* Skärgårdsbåten 1/1996, S32
* Skärgårdsbåten 3/1999, S9-12
* Skärgårdsbåten 3/2001, S7
* Skärgårdsbåten 4/2003, S26-28
* Skärgårdsbåten 1/2005, S13-19
* Skärgårdsbåten 3/2006, S14-15
* Skärgårdsbåten 2/2011, S17-18
* Skärgårdsbåten 4/2012, S16
* Båtologen 6/1982, S177
* Sveriges Skeppslista 1908, S106 450hk
* Sveriges Skeppslista 1910, S106
* Sveriges Skeppslista 1911, S104
* Sveriges Skeppslista 1913, S108
* Sveriges Skeppslista 1921, S114
* Sveriges Skeppslista 1929, S152
* Sveriges Skeppslista 1933, S154
* Sveriges Skeppslista 1939, S150 360hk
* Sveriges Skeppslista 1941, S144
* Sveriges Skeppslista 1943, S142 350 hk
* Sveriges Skeppslista 1945, S144
* Sveriges Skeppslista 1947, S148
* Sveriges Skeppslista 1949, S162
* Sveriges Skeppslista 1951, S130
* Sveriges Skeppslista 1955, S198
* Sveriges Skeppslista 1957, S196
* Sveriges Skeppslista 1958, S198
* Sveriges Skeppslista 1959, S196
* Sveriges Skeppslista 1960, S192
* Sveriges Skeppslista 1961, S192
* Sveriges Skeppslista 1962, S178
* Sveriges Skeppslista 1963, S164
* Sveriges Skeppslista 1964, S162
* Sveriges Skeppslista 1965, S160
* Sveriges Skeppslista 1966, S158
* Sveriges Skeppslista 1967, S138
* Sveriges Skeppslista 1968, S136
* Sveriges Skeppslista 1969, S138
* Sveriges Skeppslista 1970, S136
* Sveriges Skeppslista 1971, S134
* Sveriges Skeppslista 1972, S132
* Sveriges Skeppslista 1973, S130
* Sveriges Skeppslista 1976, S60
* Sveriges Skeppslista 1977, S58
* Sveriges Skeppslista 1978, S56
* Sveriges Skeppslista 1979, S60
* Sveriges Skeppslista 1980, S60
* Sveriges Skeppslista 1981, S66
* Sveriges Skeppslista 1982, S64
  Byggd 1902
  Varv Mälarvarvets AB, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr 4010
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JMQS, senare SGTW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 33,14 meter 33,09 meter
  Största bredd 6,90 meter 6,85 meter
  Djupgående 2,23 meter 3,25 meter
  Brt/Nrt 224/143 151/127
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin Saknas
  Effekt 450 hk, 331 kW -
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet 387 passagerare -
  Historik
  1901-01-08 Beställd av Ångbåts AB Södertörn, Ösmo.
  1901-06-14 Skrovet uppspantat.
  1901-08-22 Huvuddäcket inlagt.
  1901-09-14 Sjösatt.
  1902-05-11 Levererad av Mälarvarvets AB som Södertörn till Ångbåts AB Södertörn, Ösmo. Trafik på traden Stockholm - Saltsjöbaden - Dalarö - Muskö - Nynäshamn. Efter att ha gått på grund utanför Muskö kallades fartyget "Sönder i förn" av ortsbefolkningen.
  1902-05-28 Ommätt. Nytt tonnage 224/136.
  1903 Flyttas till traden Stockholm - Saltsjöbaden - Dalarö - Ornö - Utö.
  1905-06-06 Vid färd ut från Skurusundet mot Stockholm kör fartyget om ångfartygen Gustafsberg VI och Gustafsberg IV. Södertörn kör mellan de andra två ångarna men kör så nära Gustafsberg VI så att denna tappar styrförmågan och kör upp mot klipporna på styrbords sida. Fartyget stöter mot klipporna så hårt att det ser ut som att det ska kantra. Panik uppstår ombord men kaptenen lyckas styra ut från klipporna och fortsätta in mot Stockholm, där man lämnar passagerarna för att sedan gå till Södra varvet för kontroll och reparation.
  1906-05-28 Grundstöter ca. kl. 01.00 mellan Remmaren och Limholmen vid färd in mot Gruvbryggan, Utö. Man försöker ta sig loss för egen maskin men då går propellern sönder. Bärgas 30 maj av Transportbolagets bärgningsångare Herkules och Gylfe med hjälp av flera pråmar. Bogseras sedan till varv i Stockholm där det konstateras att ingen skada på skrovet uppkommit vid incidenten. Endast ny propeller behövs.
  1910-10-05 Vid avfärd ca. kl. 12.00 från Blasieholmshamnen, Stockholm råkar ångfartyget Serla köra in i babordssidan på Södertörn, som ligger förtöjd vid kajen. Serlas för blir lite intryckt och Södertörn får en mindre skada på babords sida. Skadorna är dock inte större än att de båda fartygen kan fortsätta sin trafik. Trolig orsak till olyckan är att ett av Serlas talrör är vattenfyllt vilket gör det svårt för kaptenen att prata med maskinrummet.
  1914-03-01 Såld till Waxholms Nya Ångfarygs AB, Vaxholm för 45.000 SEK. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Saltsjöbaden - Dalarö - Ornö - Utö.
  1925-06-20 Flyttad till traden Stockholm - Arholma - Väddö kanal - Öregrund när Waxholms Nya Ångfartygs AB sätter in sitt nya ångfartyg Saltsjön på Utötraden.
  1931-12-04 Ommätt. Nytt tonnage 262/161.
  1937 Ombyggd. Bland annat byggs akterdäcket in.
  1943 Ombyggd. Bland annat flyttas kommandobryggan upp till båtdäck.
  1943-06-15 Ommätt. Nytt tonnage 280/182.
  1948-08-11 Eldhärjas svårt i Öregrunds hamn. Skadorna blir omfattande och inredningen förstörs nästan helt. Bogseras några dagar senare till Hammarbyverken, Stockholm. Skadorna värderas till 100.000 SEK. Rederiet anser det meningslöst att reparera.
  1950-08-28 Såld till AB Karta & Oaxans Kalkbruk, Stockholm för 10.000 SEK.
  1953-05 Nedskuren till pråm vid Stockholms Ångslups AB:s varv, Stockholm och omdöpt till Oaxen 19. Maskinen borttagen.
  1953-05-21 Ommätt. Nya mått 33,09 x 6,85 x 3,25 meter. Nytt tonnage 151/127.
  1962-01-01 Såld till Skånska Cement AB, Malmö.
  1964-09 Såld till Allan Nilsson AB, Ystad för 50.000 SEK och omdöpt till Nick II.
  1967-07-04 Såld till Fru Inga Lundgren, Stockholm för 65.000 SEK.
  1969-09-22 Sjunker vid Djurö kvarn utanför Norrköping vid en storm. Pråmen ligger förtöjd bredvid lastbåten m/s Ella och stormen får de båda fartygen att slås sönder mot varandra och båda sjunker. Pråmen har vid förlisningen 210.090 kg vete ombord.
  1970-03-24 1/2-del sålt till Torbjörn Mesch, Stockholm.
  1973-11-28 Såld till Lennart Holst, Täby för 6.000 SEK.
  1975 Bärgas och säljs för skrotning. Lastbåten Ella bärgas inte utan får ligga kvar på botten.
  1976 Skrotad i Ystad.
Tillbaka till Ångbåts AB Södertörn
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.