Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ejdern
Älv-Snabben 3 utanför Cityvarvet, Göteborg 2015-08-03
Älv-Snabben 3 utanför Cityvarvet, Göteborg 2015-08-03
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:

* Båtologen 4/1975, S181
* Båtologen 4/1994, S180
* Länspumpen 4/1997, S6
* Redaren 4/1994, S12
* Redaren 4/1995, S24
* Svensk Sjöfarts Tidning 33/1975, S26
* Ångbåten 29, Dec 1974, S7
* Ångbåten 31, Aug 1975, S20-21
* Ångbåten 34, april 1976, S19
* Ångbåten 156, 1/2015, S22

* Göteborgsposten 1975-07-03
* Göteborgsposten 1975-07-10
* Göteborgsposten 1977-07-03
* Göteborgsposten 1988-11-12
* Göteborgsposten 1994-09-25
* Dagens Nyheter 1995-10-09
* Göteborgsposten 1995-10-09
* GT Expressen 2020-05-29
* Göteborgsposten 2020-05-29
* SR P4 Göteborg 2020-05-29

* Sveriges Skeppslista 1976, S28
* Sveriges Skeppslista 1977, S30
* Sveriges Skeppslista 1978, S30
* Sveriges Skeppslista 1979, S32
* Sveriges Skeppslista 1980, S32
* Sveriges Skeppslista 1981, S34
* Sveriges Skeppslista 1982, S32 630 kW (856 hk), djupg 1,65 m
* Sveriges Skeppslista 1983, S34
* Sveriges Skeppslista 1984, S36 355 kW (482 hk)
* Sveriges Skeppslista 1985, S36 482 kW
* Sveriges Skeppslista 1986, S36
* Sveriges Skeppslista 1987, S36
* Sveriges Skeppslista 1988, S36
* Sveriges Skeppslista 1989, S38
* Sveriges Skeppslista 1990, S38
* Sveriges Skeppslista 1991, S40
* Sveriges Skeppslista 1992, S42
* Sveriges Skeppslista 1993, S42
* Sveriges Skeppslista 1994, S42
* Sveriges Skeppslista 1995, S132 164/74, 27,24 x 6,92 x 1,65 m
* Sveriges Skeppslista 1996, S130
* Sveriges Skeppslista 1997, S132
* Sveriges Skeppslista 1998, S132
* Sveriges Skeppslista 1999, S134
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S142
* Sveriges Skeppslista 2002, S144
* Sveriges Skeppslista 2003, S148
* Sveriges Skeppslista 2004, S150
* Sveriges Skeppslista 2005, S152
* Sveriges Skeppslista 2006, S156
* Sveriges Skeppslista 2007, S166
* Sveriges Skeppslista 2008, S170
* Sveriges Skeppslista 2009, S180
* Sveriges Skeppslista 2010, S177
* Sveriges Skeppslista 2011, S182
* Sveriges Skeppslista 2012, S209
* Sveriges Skeppslista 2013, S186
* Sveriges Skeppslista 2014, S191
* Sveriges Skeppslista 2015, S192
* Sveriges Skeppslista 2016, S190
* Sveriges Skeppslista 2017, S192
  Byggd 1975
  Varv Djupviks varv AB, Tjörn
  Varvsnummer 295
  Registernr 11548
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SJIW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,89 meter 27,24 meter
  Största bredd 6,52 meter 6,92 meter
  Djupgående 1,48 meter 1,65 meter
  Brt/Nrt 91/22 164/74
  Maskineri 2 x MWM V12B 2 x Scania DI13
  Effekt 824 hk, 606 kW 800 hk, 588 kW
  Toppfart 15 knop 13 knop
  Kapacitet 300 passagerare 298 passagerare
  Historik
  1975-07-11 Levererad av Djupviks varv AB som Ejdern till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg. Hemort Göteborg. Byggnadskostnad ca. 2 milj SEK. Trafik i Göteborgs södra skärgård.
  1976-03 Ombyggd. Fartyget får två skorstenar så att avgaserna leds upp i luften istället för att komma ut vid vattenlinjen.
  1977-07-02 En brand uppstår i maskinrummet vid färd från Brännö-Rödsten mot Saltsholmen. Besättningen lyckas släcka det mesta branden med brandsläckarna och vid ankomst till Saltholmen tar räddningstjänsten över och släcker det sista. Orsak till branden är att oljespill som trängt in i isoleringen kring avgasröret från hjälpmotorn antänds då avgasröret blir överhettat. Inga passagerare finns ombord vid incidenten.
  1988-11-11 Grundstöter ca. kl. 00.40 i dålig sikt och hård sydlig vind vid Lerholmarna strax utanför Saltholmen vid färd mot Styrsö med ca. 20 passagerare ombord. Fartyget assisteras av Tv 03 från Kustbavakningen, brandbåt 526 och en lotsbåt. Passagerarna evakueras till Saltholmen och får därifrån fortsätta färden med taxibåt. Ejdern tas av grundet efter ca. 30 minuter och återgår till Saltholmen där hon dagen efter inspekteras av dykare. Ingen person skadas vid incidenten.
  1993 Ombyggd vid Djupviks varv AB, Tjörn. Skrovet breddat, ny styrhytt, nya skorstenar och inredning. Den gamla styrhytten monteras senare på godsfärjan Älgöfjord ex. Färja 62/265. Nya mått 27,24 x 6,92 x 1,65 meter. Nytt tonnage 164/74.
  1994 Omdöpt till Älv-Snabben 3. Trafik i Göteborgs hamn och Göteborgs södra skärgård.
  1995 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 122A, 760 hk, 559 kW, installeras.
  1995-10-08 Grundstöter vid Gula skären strax utanför Saltholmen kl. 19.30 på resa till Asperö med 32 passagerare ombord. Assisteras av flera räddningsenheter och passagerarna evakueras över till Styrsöbolagets Fröja som ankommer ca. 30 minuter efter grundstötningen. Dras av grundet senare på kvällen med hjälp av Rescue Hjalmar A:son Tesch och Rescue Gustaf Olsson från SSRS Hovås samt KBV 288 och bogseras till Saltholmen. Vid olyckstillfället råder tät dimma.
  2015-03 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI13, 800 hk, 588 kW, installeras vid Djupiks varv AB, Tjörn.
  2020-05-29 Kolliderar vid ankomst till Lindholmspiren ca. kl. 11.00 med färjan Älv-Vira av Göteborg vid färd från Lilla Bommen. Älv-Snabben 3 kör in med babords sida i Älv-Vira som ligger förtöljd vid kajen. Ingen person skadas allvarligt vid incidenten men Älv-Snabben 3 får skador på badordssidan och sju fönster krossas. Båda fartygen körs till Ö-Varvet AB, Öckerö för översyn och reparation.
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.