Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wermdö III
Tor III
Tor III
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registerdukumenten från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2020-04-13 PN

* Skärgårdsbåt till sommarnöjet, 1965, S151


* Båtologen 2/2003, S125-127
* Skärgårdsbåten 4/1975, S9-18
* Skärgårdsbåten 4/1991, S28
* Skärgårdsbåten 2/2000, S18
* Skärgårdsbåten 4/2009, S8
* Skärgårdsbåten 4/2015, S10-12

* Svenska Dagbladet 1905-02-28
* Aftonbladet 1905-04-10
* Dagens Nyheter 1905-04-10
* Stockholmstidningen 1905-04-10
* Svenska Dagbladet 1905-04-10
* Aftonbladet 1905-05-23
* Dagen 1905-05-23
* Svenska Dagbladet 1905-05-27
* Aftonbladet 1905-06-27
* Svenska Dagbladet 1905-09-14
* Djursholms Tidning 1906-05-11
* Dagens Nyheter 1906-05-11
* Aftonbladet 1906-06-02
* Stockholmstidningen 1906-06-02
* Svenska Dagbladet 1906-06-02
* Dagens Nyheter 1906-08-09
* Stockholmstidningen 1906-08-09
* Dagens Nyheter 1906-08-10
* Svenska Dagbladet 1906-08-10
* Aftonbladet 1906-08-13
* Dagens Nyheter 1906-08-14
* Socialdemokraten 1906-08-15
* Stockholmstidningen 1906-10-03
* Dagens Nyheter 1906-11-04
* Dagens Nyheter 1906-11-18
* Aftonbladet 1906-11-19
* Dagens Nyheter 1906-12-02
* Aftonbladet 1907-06-08
* Dagens Nyheter 1907-06-09
* Svenska Dagbladet 1907-07-03
* Svenska Dagbladet 1908-05-27
* Svenska Dagbladet 1909-05-28
* Svenska Dagbladet 1909-06-02
* Svenska Dagbladet 1909-06-03
* Svenska Dagbladet 1911-05-27
* Svenska Dagbladet 1911-07-21
* Svenska Dagbladet 1912-05-24
* Svenska Dagbladet 1915-06-30
* Aftonbladet 1917-07-02
* Aftonbladet 1919-05-07
* Svenska Dagbladet 1919-05-27
* Dagens Nyheter 1944-07-04
* Svenska Dagbladet 1944-07-04
* Dagens Nyheter 1948-06-18
* Expressen 1948-06-18
* Svenska Dagbladet 1948-06-18
* Expressen 1948-06-19
* Aftonbladet 1951-12-29
* Expressen 1951-12-29
* Dagens Nyheter 1951-12-30

* Sveriges Skeppslista 1908, S112
* Sveriges Skeppslista 1910, S114
* Sveriges Skeppslista 1911, S112
* Sveriges Skeppslista 1913, S118
* Sveriges Skeppslista 1915, S126
* Sveriges Skeppslista 1917, S122
* Sveriges Skeppslista 1919, S116
* Sveriges Skeppslista 1921, S116
* Sveriges Skeppslista 1923, S118
* Sveriges Skeppslista 1925, S120
* Sveriges Skeppslista 1927, S150
* Sveriges Skeppslista 1929, S156
* Sveriges Skeppslista 1931, S160
* Sveriges Skeppslista 1933, S158
* Sveriges Skeppslista 1935, S156
* Sveriges Skeppslista 1937, S152
* Sveriges Skeppslista 1939, S154
* Sveriges Skeppslista 1941, S148
* Sveriges Skeppslista 1943, S146
* Sveriges Skeppslista 1945, S148
* Sveriges Skeppslista 1947, S152
* Sveriges Skeppslista 1949, S166
* Sveriges Skeppslista 1951, S132
  Byggd 1905
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 259
  Registernr 4429
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JPHF, senare SGXD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,39 meter 31,39 meter
  Största bredd 6,08 meter 6,08 meter
  Djupgående 2,30 meter 2,25 meter
  Brt/Nrt 158/89 191/115
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x W. Lindberg ångmaskin
  Effekt 350 hk, 257 kW 350 hk, 257 kW
  Toppfart 14 knop -
  Kapacitet 290 passagerare -
  Historik
  1905-04-08 Sjösatt.
  1905-05-22 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Wermdö III till Wermdö Ångfartygs AB, Stockholm. Hemort Boo.
  1905-05-28 Insatt i trafik på traden Stockholm (Karl XII:s torg) - Kummelnäs - Velamsund - Norra Lagnö - Ängsholmarna - Vik (Ålstäket).
  1906-05-11 Uthyrd till Stockholm-Rimbo Järnvägs AB, Stockholm. Trafik under maj på traden Stockholm (Karl XII:torg) - Ekudden - Slottsbryggan - Framnäsviken (Djursholm). Från 1 juni åter på traden Stockholm - Värmdö.
  1906-06-01 Grundstöter lätt mellan Tynningö och Norra Lagnö vid färd från Mörtnäs mot Stockholm. Tar sig efter en stund loss för egen maskin men slår då sönder proppelern. Bogseras av bogserbåten Viken från Stockholms Transport & Bogserings AB först in till en brygga på Norra Langö och senare till Finnboda Varf för reparation.
  1906-08-07 Kolliderar ca. kl. 15.45 vid Hasseludden, Nacka med ångfartyget Prinsessan Ingeborg. De båda fartygen lämnar Stockholm samtidigt och går bredvid varandra ut mot skärgården. Wermdö III, som ligger utanför Prinsessan Ingeborg, ska lägga till vid Hasseludden och försöker då korsa Prinsessan Ingeborgs färdväg framför fartyget. När kaptenen på Wermdö III märker att det inte går försöker han svänga ut igen men det är för sent och de båda ångarna kör ihop. Det blir en stor stöt och flera av passagerarna ramlar omkull men ingen skadas allvarligt. Av fartygen får endast Wermdö III skador på överbyggnaden.
  1909-05-30 Grundstöter på kvällen i närheten av Velamsund, Nacka. Dras loss dagen efter av Bergnings- och Dykeri AB Neptun:s ångare Poseidon.
  1919-04 Rederi AB Stockholm - Wermdö, Stockholm övertar aktiemajoriteten i Wermdö Ångfartygs AB, Stockholm. Omdöpt till Tor III.
  1921-04-16 Ommätt. Mått 31,39 x 6,08 meter. Nytt tonnage 194/123.
  1922-09-14 Såld till Rederi AB Stockholm - Wermdö, Stockholm för 140.000 SEK. Ny hemort Värmdö.
  1944-07-03 Backar in i babords sida på ångfartyget Waxholm II vid avgång från Södra Blasieholmshamnen. De båda ångarna får endast mindre skador, såsom sönderslagna fönsterrutor, några bucklor och en avbryten flaggstång. Fartygen kan efter incidenten förtsätta sina resor utåt skärgården.
  1947-05-24 Ommätt. Mått 31,39 x 6,08 meter. Nytt tonnage 191/115.
  1948-06-17 Grundstöter ca. kl. 13.00 vid Bergholmen utanför Norra Lagnö vid färd från Stockholm med 12 passagerare ombord. Fartyget tar in vatten, sjunker och blir stående på botten med 70 graders babords slagsida och fören upp ur vattnet. Passagerarna evakueras med en privat motorbåt till Bergholmen sedan fartygets livbåt, som saknar bottenventilen, fyllts med vatten vid sjösättningen. Bärgas av bärgningsångaren Stark-grogg från Bergnings- och Dykeri AB Neptun och förs till Lumakajen i Södra Hammarbyhamnen. Orsak till grundstötningen ska ha varit hård vind som drev fartyget på grund när Bergholmen rundades.
  1951-07-04 Såld till AB Eric Falkhammar, Stockholm för 4.000 SEK.
  1951-09-13 Såld till Sten Allan Olsson, AB Metallprodukter, Göteborg för 16.000 SEK. Ny hemort Stockholm.
  1951-09-29 Sjunker efter det att tre av fartygets bottenventiler har skruvats loss. Två av de 60 kg tunga ventilerna har stulits medan tjuvarna har tvingats lämna kvar den tredje när vattnet börjat forsa in. Fartyget bärgas någon dag senare.
  1951-12-29 Sjunker än en gång. Även denna gången har bottenventiler skruvats loss och stulits. Försäkringsbolaget utfäster en belöning på 5.000 SEK till den som kan avslöja vem som sänkte fartyget.
  1952 Skrotas.
Tillbaka till Wermdö Ångfartygs AB
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.