Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Victoria
Victoria
Victoria
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1881
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 168
  Registernr 2193
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal JFBQ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 32,40 meter -
  Största bredd 6,30 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 280 hk, 206 kW -
  Toppfart 13 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1881 Byggd på spekulation av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Victoria. Man hittar dock ingen köpare utan fartyget blir liggande vid varvet.
  1883-06 Vavet startar egna lustresor på traden Stockholm - Dalarö.
  1884-06 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för 65.000 kr. Insatt på traden Stockholm - Vaxholm.
  1885-05-31 När Victoria är på väg från Slussen mot Strömkajen backar ångslupen Josefina ut rakt framför fartyget. Victoria kör in i slupen som sjunker.
  1900-07-03 Fartyget sammanstöter vid 21-tiden med ångfartyget Waxholm utanför Fjäderholmarna. Victoria kör in i babordssidan på Waxholm och in i salongen. Waxholm får köras till varv för reparation medan Victoria bara får små skador på fören.
  1901-03-16 Waxholms Ångfartygs AB går ihop med Stockholm - Vaxholms Rederi AB och bildar tillsammans Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm som övertar fartyget.
  1920 Insatt sommartid på traden Stockholm - Vaxholm - Lindalssundet - Karklö - Trångholmen - Alsvik - Hjälmö - Skälvik - Lådna - Träskö - Söderboudd - Södra Ingmarsö - Brottö - Nolvik.
  1929 Upplagd som extrabåt samt en tur dagligen på traden Stockholm - Vaxholm med förlängning till Lillsved lördagar.
  1941-12-06 Fartyget som ligger förtöjt vid Hammarbyverken för pannklassning, antänds av en svetsloppa och överbyggnaden i trä totalförstörs. Blir liggande i Hammarbyleden i väntan på renovering.
  1946 Såld till O S Bloms Järnvaru AB för att skrotas. Skrotningen påbörjas vid Blidösunds varv, Skalmsund men fartyget sjunker efter en tid utanför varvet.
  1953 Bärgas av Sven Jansson, Handen. Skrovet flyttas först till Lidingö och sedan till Årsta Havsbad. Flyttas senare åter till Lidingö.
  1955 Vraket överlåts till Lindsbergs skrotfirma som skrotar resterna av fartyget vid Torsviks varv, Lidingö.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.