Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gudvangen
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2019-06-02 PN

* Sundsvalls Gilles Årsbok 1941, S85

* Lubrikatorn 2/1987, S24-25
* Lubrikatorn 1/1988, S4
* Lubrikatorn 1/1994, S3
* Lubrikatorn 4/2000, S5
* Lubrikatorn 3/2004, S16

* Morgenbladet 1866-05-07
* Bergens Adressecontoirs Efterretninger 1866-05-24
* Aftonbladet 1873-08-25
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1873-09-06
* Dagens Nyheter 1873-09-13
* Morgenbladet 1873-09-17
* Sundsvalls Tidning 1874-03-12
* Sundsvalls Tidning Norrländska Korrespondenten 1874-04-16
* Sundsvalls Tidning Norrländska Korrespondenten 1874-04-25
* Sundsvalls Tidning 1886-02-25 
* Sundsvalls Tidning 1886-07-22
* Sundsvalls Tidning 1889-05-09
* Sundsvalls Tidning 1889-05-25
* Göteborgs Aftonblad 1892-08-11
* Sundsvalls Tidning 1892-08-11
* Post- och Inrikes Tidningar 1892-08-15
* Sundsvalls Tidning 1892-08-15
* Sundsvalls Tidning 1892-08-17
* Sundsvalls Tidning 1892-08-24
* Sundsvalls Tidning 1892-08-31
* Sundsvalls Tidning 1893-05-10
* Dagens Nyheter 1893-05-27
* Härnösandsposten 1893-05-27
* Sundsvalls Tidning 1893-09-25
* Härnösandsposten 1895-04-27
* Sundsvalls Tidning 1895-04-27<br>
* Svenska Dagbladet 1897-06-25
  Byggd 1866
  Varv Nylands Mekaniske Verksted A/S, Kristiania
  Varvsnummer 8
  Registernr 2134
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 24,62 meter 24,24 meter
  Största bredd 3,58 meter 3,68 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 33/13 33/14
  Maskineri 1 x Nylands ångmaskin 1 x Nylands ångmaskin
  Effekt 64 hk, 47 kW 64 hk, 47 kW
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1866-04-20 Levererad av Nylands Mekaniske Verksted A/S som Gudvangen till Interessentskabet for Damskibet Gudvangen (C. Knagenhjelm). Byggnadskostnad 6.000 Speciedaler. Trafik på Sognefjorden, traden Gudvangen - Lærdal.
  1873-01 Såld till Lauritz G. Baarsen, Göteborg.
  1873-09 Såld till grosshandlaren Friedrich Bünsow, Sundsvall för 35.000 rdr rmt. Kallas inofficiellt för "Lilli".
  1874-04 Såld till Njurunda Ångbåtsbolag (Friedrich Bünsow), Sundsvall och omdöpt till Njurunda. Trafik på traden Sundsvall - Kubikenborg - Nyhamn - Klampenborg - Essviken - Svartvik - Värsta.
  1886-03 Såld till Ångfartygs AB Svartviken, Njurunda för 10.000 SEK. Fortsatt trafik på traden Sundsvall - Värsta.
  1889-05 Flyttar till traden Sundsvall - Ankarsvik - Essviken.
  1892-08-10 Kolliderar kl. 20.20 med ångfartyget Svartvik utanför Mynäs, Alnön vid färd från Sundsvall mot Värsta. Njurunda kör in framför Svartvik vars stäv träffar Njurundas babordssida där ett stort hål uppstår och vatten strömmar in. Njurunda, som har 23 passagerare ombord, sjunker efter ca. tre minuter. De ombordvarande räddas ombord på Svartvik. Njurundas befälhavare döms 26 maj 1893 i Sundsvalls rådhusrätt som ansvarig och får böta 250 SEK samt ersätta haverikostnaden 5.850 SEK.
  1892-08-30 Bärgas och förs till Sunds Mekaniska Verkstad, Sundsvall för reparation.
  1893-06-28 Ommätt. Nya mått 24,62 x 3,58 meter. Nytt tonnage 41/22.
  1893-09 Upplagd.
  1895-05-11 Såld till sjökapten Nils Edvard Hellman (1/2) och maskinist Olof Kollberg (1/2), Örnsköldsvik för 3.500 SEK och omdöpt till Hoppet. Ny hemort Jerfed.Trafik på traden Örnsköldsvik - Näske.
  1895-06 Nils Edvard Hellman säljer sin andel till Olof Kollberg som blir ensam ägare till fartyget. Omdöpt till Framåt. Används till lustresor och bogseringar.
  1896-04 Ombyggd vid Jerfeds Mekaniska Verkstad, Örnsöldsvik. Trafik i Örnsköldsviksområdet.
  1896-06-15 Ommätt. Nya mått 24,24 x 3,68 meter. Nytt tonnage 33/14.
  1897 Såld till E.A. Nordlinder, Örnsköldsvik.
  1897-06-18 Grundstöter i tät dimma på det sk. Mellanskäret vid inloppet till Tennviken mellan Skagen och Malmön, sydöst om Örnsköldsvik och blir vrak.
  1897-06-30 Såld på auktion i förlist tillstånd till grosshandlare C. Näslund för 100 SEK. Inventarierna säljs till olika personer för totalt 528,25 SEK.
Tillbaka till Ångfartygs AB Svartviken
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 929 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.