Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Älv-Snabben 5
Älv-Snabben 5 utanför Lilla Bommen, Göteborg 2014-07-05
Älv-Snabben 5 utanför Lilla Bommen, Göteborg 2014-07-05
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 3/1995, S17
* Redaren 4/1995, S14
* Redaren 3/1996, S17
* Sveriges Skeppslista 2005, S152
* Sveriges Skeppslista 2006, S156
Styrsöbolaget.se, WEB 2010-12, KN
22/11-
  Byggd 1995
  Varv Båtservice Holding A/S, Mandal, Norge
  Varvsnummer 13
  Registernr 14763
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 9125009
  Signal SDBA
  Systerfartyg Älv-Snabben 4
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 31,55 meter 31,55 meter
  Största bredd 8,15 meter 8,15 meter
  Djupgående 1,95 meter 1,95 meter
  Brt/Nrt 231/115 231/115
  Maskineri 2 x Volvo Penta TAMD 122A 2 x Scania DI12
  Effekt 760 hk, 559 kW 900 hk, 661 kW
  Toppfart 13 knop 13 knop
  Kapacitet 448 passagerare 448 passagerare
  Historik
  1995-01 Beställd.
  1995-02-20 Kölsträckt.
  1995-07-26 Sjösatt.
  1995-08-14 Levererad av Båtservice Holding A/S som Älv-Snabben 5 till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik. Trafik i Göteborgs hamn, på traden Lilla Bommen - Lindholmen - Klippan.
  1995-09-01 Döpt vid Lindholmen, Göteborg av operettsångerskan Suzanne Brenning. Efter dopcermonin invigningstur till Elfsborgs Fästning med ett 100-tal inbjudna gäster. På eftermiddagen insatt i trafik.
  1995-11-22 Får maskinhaveri vid Rosenlund vid 13-tiden då turboaggregatet exploderar och orsakar kraftig rökutveckling.
  1996-06-05 Svetsfogarna i en av grindarna på fördäck brister och fartyget tas ur trafik. Åter i trafik på eftermiddagen dagen därpå.
  1996-06-10 Blir påseglad akterifrån av höghastighetskatamaranen Stena Lynx II då man precis lagt till vid Lundbystrand kl. 09.46. Stena Lynx II som precis lagt ut från Cityvarvet skadar skorstenarna samt knäcker flaggstången på Älv-Snabben 5. De 6 passagerare som befinner sig på soldäck tvingas rusa fram mot styrhytten för att sätta sig i säkerhet, totalt finns 30 passagerare ombord. Efter att besättningen inspekterat skadorna fortsätter man turen.
  2003-08 Trafik som gratis pendelpåt på traden Operan - Bananpiren under Göteborgskalaset 2003. Trafiken betalas av Stena Line AB mot utbyte att fartyget har flera dekaler med Stena Lines logotype.
  2010-12 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI12, 900 hk, 661 kW, installeras vid Ö-varvet AB, Öckerö.
  2013-08-11 På väg mellan Klippan och Eriksberg drabbas man kl. 10.40 av tekniska problem och kör in i babords låring på den, vid Majnabbehamnen, förtöjda Stena Germanica. Ingen av de tio passagerarna eller de två i besättningen skadas allvarligt. Ersätts från lunchtid av Älv-Snabben 3 och fartyget bogseras till Lindholmen för inspektion Tas senare till Ö-varvet AB, Öckerö för reparation.
  2014-07-05 I samband med tillägg vid Lilla Bommen kl. 13.00 får man tekniskt fel och kör in i kajen med ett par knops fart. Av de 70 passagerarna ombord skadas ett 10-tal lindrigt, varav fyra förs med ambulans med sjukhus. Fartyget tas ur trafik och körs vid 17-tiden till Lindholmspiren.
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.