Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Baltrum III
Ådalen III i Kramforsviken, Kramfors 2019-06-07
Ådalen III i Kramforsviken, Kramfors 2019-06-07
Foto: Ådalen 3 AB
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1958
  Varv Jos. L. Meyer Werft GmbH, Papenburg, Tyskland
  Varvsnummer 489
  Registernr 11198
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8136049
  Signal SDKO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 35,00 meter 40,29 meter
  Största bredd 7,32 meter 7,32 meter
  Djupgående 1,20 meter 1,33 meter
  Brt/Nrt 260/77 269/112
  Maskineri 2 x Klöckner-Humboldt-Deutz SA 6M 428 2 x Scania DSI 9M
  Effekt 380 hk, 279 kW 620 hk, 456 kW
  Toppfart 11 knop 11 knop
  Kapacitet 472 passagerare 242 passagerare
  Historik
  1957-10-25 Kölsträkt.
  1958-02-12 Sjösatt.
  1958-05-22 Levererad av Jos. L. Meyer Werft GmbH som Baltrum III till Reederi Baltrum Linie GmbH, Baltrum, Tyskland. Trafik på traden Neßmersiel - Baltrum.
  1970-04 Såld till AB Koster-Trafik, Strömstad för 475.000 DEM och omdöpt till Idefjord. Ny hemort Koster.
  1970-09-18 Anländer till Strömstad på leveransresan från Tyskland.
  1971-03 Ombyggd vid Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk A/S, Flekkefjord, Norge. Bland annat ny överbyggnad av det öppna passagerardäcket, ny styrhytt och nytt kök. Nytt tonnage 240/77.
  1971-04-03 Insatt i trafik på traden Strömstad - Halden.
  1980-02-20 Trafik under några månader på traden Tjörn - Stenungsund efter att Tjörnbron rasat.
  1982-08-19 Idefjord sammanstöter kraftigt mot klipporna på den norska sidan vid Svinesundsbron vid färd från Halden mot Strömstad. Matrosen springer till bryggan och finner kapten Bertil Davidsson avsvimmad. Han kvicknar dock till igen och man fortsätter resan. Några minuter senare märker man att båten är på väg mot bergen på svenska sidan och matrosen springer åter till bryggan där han ser kaptenen ligga medvetlös. Det visar sig att Bertil har fått hjärtinfarkt och avlidit. Matrosen lyckas slå av på farten så smällen inte blir särskilt hård men fem passagerare ramlar och får uppsöka sjukhus i Halden, som man återvänder till efter incidenten. Övriga passagerare får åka buss till Strömstad. Idefjord körs senare till Strömstad med flaggan på halv stång efter kapten Bertil Davidsson dödsfall.
  1986 Omdöpt till Ådalen.
  1987 Såld till Qultura Shipping AB, Duved för 2,025 milj SEK och omdöpt till Ådalen III. Ny hemort Kramfors.
  1987-06-23 Premiärtur på traden Härnösand - Kramfors - Sandslån - Sollefteå.
  1989 Såld till Ångermanälvens Turistbåtstrafik AB, Kramfors för 4,0 milj SEK. Trafik på traden Härnösand - Kramfors - Sandslån - Sollefteå samt charter.
  1997 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 9M, 620 hk, 456 kW, installeras.
  2005-05-10 Såld till Peter Söderkvists Travrestauranger AB, Kramfors för 1,0 milj SEK.
  2017-12-28 Såld till Ådalen 3 AB, Kramfors.
  2019-04-11 Såld till Larsson & Son i Kramfors AB, Kramfors.
  2019-05-21 Larsson & Son i Kramfors AB byter namn till Ådalen 3 AB, Kramfors.
Tillbaka till AB Koster-Trafik
Tillbaka till Ångermanälvens Turistbåtstrafik AB
Tillbaka till Peter Söderkvists Travrestauranger AB
Tillbaka till Ådalen 3 AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 957 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.