Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Jan Willem
Delfin VIII vid Skeppsholmsbron, Stockholm 2018-06-01
Delfin VIII vid Skeppsholmsbron, Stockholm 2018-06-01
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 1/1991, S27
* Redaren 4/1993, S9, 12
* Redaren 1/1994, S6
* Länspumpen 2/2003, S16
* Båtologen 6/1977, S318 (Fel Vimman i tidningen)
* Båtologen 2/2014, S104
* Båtologen 3/2015, S189
* Skipet 3/1991, S73
* Skipet 2/2003, S40
* Sveriges Skeppslista 2005, S20
* Sveriges Skeppslista 2006, S20
  Byggd 1940
  Varv N.V. Aalsmeer Scheepswerft, Aalsmeer, Nederländerna
  Varvsnummer 354
  Registernr 10502
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SKQA
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 16,50 meter 17,00 meter
  Största bredd 4,12 meter 4,00 meter
  Djupgående 1,50 meter -
  Brt/Nrt 28/20 26/6
  Maskineri 1 x Kromhout-Gardner 1 x Volvo Penta D9-300
  Effekt - 300 hk, 220 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet 100 passagerare 74 passagerare
  Historik
  1940-08 Levererad av N.V. Aalsmeer Scheepswerft som Jan Willem till Reederij J.H. Bergman Rondvaart N.V, Amsterdam. Sightseeingtrafik i Amsterdam.
  1941 Beslagtas av Tyska militären. Används som ambulansfartyg i Den Helder ute vid Atlantkusten.
  1945 Återlämnad till Reederij J.H. Bergman Rondvaart N.V, Amsterdam.
  1949 Omdöpt till Maarten Tromp. Fortsatt trafik i Amsterdam.
  1963-12-02 Såld till Rederi AB Sightseeingbåtar, Norrköping för 37.000 NLG och omdöpt till Vimman IV. Sightseeingtrafik i Norrköping.
  1964 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania Vabis DSI 11, 205 hk, 151 kW, installeras. Den gamla maskinen säljs till en fiskare i Göteborg.
  1977-08-21 Eldhärjas ca. kl. 01.00 vid kajen nära Oscar Fredriksbro, Norrköping. I stort sett hela överbyggnaden förstörs. Skadorna värderas till ca. 200.000 SEK. Renoveras. Ny inredning som kommer från två gamla bussar.
  1979 Rederi AB Sightseeingbåtar byter namn till Kolmårdens Rederi AB, Norrköping.
  1982 Kolmårdens Rederi AB byter namn till Rederi AB Göta Lejon, Norrköping.
  1988 Flyttas till Göta kanal. Sightseeingturer med utgångspunkt från Berg och Söderköping.
  1991 Såld till Termar Shipping A/S (Terje Tomassen), Fetsund, Norge och omdöpt till See Møve. Hemort Oslo. Norsk signal LECT. Trafik på sjön Øyeren, Oslo.
  1991-07-03 Lastas på en lastbilstrailer i Norrköping för transport till Norge.
  1994 Övertagen av Øyeren Båtservice AS, Fetsund.
  2003-01-14 Såld till Stockholms Taxiflotta Karlsson & Co HB, Stockholm för 100.000 NOK och omdöpt till Aphrodite II. Sightseeingtrafik i Stockholm.
  2007 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania Vabis DS 11, 180 hk, 135 kW, installeras. Har tidigare suttit i Aphrodite I.
  2013 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D9-300, 300 hk, 220 kW, installeras vid Rindö Marine AB.
  2014-02-27 Såld till Royal Sightseeing Stockholm AB, Stockholm.
  2014 Såld till Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm.
  2018-02-13 Omdöpt till Delfin VIII.
Tillbaka till Rederi AB Sightseeingbåtar
Tillbaka till Kolmårdens Rederi AB
Tillbaka till Rederi AB Göta Lejon
Tillbaka till Stockholms Taxiflotta Karlsson & Co HB
Tillbaka till Royal Sightseeing Stockholm AB
Tillbaka till Strömma Turism & Sjöfart AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 964 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.