Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Inland
Filip skrotas vid Mälarvarvet, Stockholm 1952
Filip skrotas vid Mälarvarvet, Stockholm 1952
Foto: Erik Holmberg. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet. Läst 2017-03-19 PN
* Ångbåten 23, april 1973, S412-416
* Ångbåten 31, aug 1975, S21
* Ångbåten 133, 1/2009, S12-19
* Skärgårdsbåten 4/1993, S34-35
* Sveriges Skeppslista 1908, S70
* Sveriges Skeppslista 1910, S72
* Sveriges Skeppslista 1911, S70
* Sveriges Skeppslista 1913, S74
* Sveriges Skeppslista 1921, S76
* Sveriges Skeppslista 1929, S98
* Sveriges Skeppslista 1941, S72
* Sveriges Skeppslista 1951, S64
  Byggd 1891
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 252
  Registernr 1175
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JCKS, senare SEZG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 30,90 meter 30,60 meter
  Största bredd 5,60 meter 5,67 meter
  Djupgående 2,40 meter 2,40 meter
  Brt/Nrt 164/122 158/66
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin 1 x Göteborgs ångmaskin
  Effekt 170 hk, 125 kW 170 hk, 125 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 200 passagerare -
  Historik
  1890-11-25 Beställd av Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand.
  1891-07-24 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstads AB som Inland till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand. Byggnadskostnad 65.000 SEK.
  1891-07-27 Insatt t trafik på traden Göteborg - Marstrand - Stenungsund.
  1895 Ångmaskinen repareras vid Lindholmens Varv, Göteborg.
  1900-01-02 Kolliderar strax söder om Kalvsund med Göteborgs Bogserings AB:s bogserångare Gustaf som sjunker. Bogserångaren bärgas och förs till Göteborg för reparation. Alla ombord på bogseraren räddas.
  1900-02-11 En lampa exploderar kl. 22.45 och orsakar en brand som förstör stora delar av inredningen på mellandäck. Tack vare styrmannen Claes Larssons ingripande förhindras en mer omfattande brand.
  1900-09-20 Ommätt. Nya mått 30,60 x 5,67 meter. Nytt tonnage 158/116.
  1901 Ny ångpanna installeras.
  1925-01-16 Ommätt. Nytt tonnage 159/105.
  1926-03-16 Ommätt. Nytt tonnage 159/102.
  1936-03-28 Såld till Trafik AB Öckerö Skärgård, Hälsö för 40.000 SEK och omdöpt till Ejdern.
  1936-08-17 Ommätt. Nytt tonnage 158/66.
  1941-04 Såld till Gustaf Bartley, AB Skandinaviska Fartygsagenturen, Göteborg för 12.000 SEK och omdöpt till Filip. Upplagd i väntan på vidareförsäljning.
  1942-09 Såld till Kungl. Marinförvaltningen, Blekinge kustartilleriförsvar, Stockholm. Trafik som transport- och permittentbåt i Karlskrona skärgård.
  1946 Såld till arkitekt Klas Sune Göransson, Stockholm för 4.600 SEK. Upplagd i Värtahamnen.
  1949-10-22 Sjunker på uppläggningsplatsen i Värtahamnen. Endast skorstenen och masten syns ovanför vattenytan.
  1950-10-16 Såld till Voldemar Tuvikene, Stockholm för 2.000 SEK för skrotning.
  1951 Bärgas av Stockholms stad och skrotas vid Mälarvarvet.
Tillbaka till Marstrands Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Trafik AB Öckerö Skärgård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.