Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/271
Dixie Queen i Skurusundet, Nacka 1996-06-04
Dixie Queen i Skurusundet, Nacka 1996-06-04
Foto: Lars-Åke Gustavsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 1/1991, S25-27
* De gula färjorna, 2010, S100
* Svensk Sjöfarts Tidning 3/1969, S26

* Provinstidningen Dalsland 1968-10-09
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1968-12-17
* Göteborgsposten 1968-12-17
* Arbetet Västsvenska Editionen 1968-12-18
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1968-12-18
* Provinstidningen Dalsland 1968-12-18
* Expressen 1985-12-09
* Dagens Nyheter 1985-12-12
* Dagens Nyheter 1985-12-14
* Expressen 1986-01-03
* Expressen 1986-01-10
* Expressen 1986-03-21
* Expressen 1986-06-06
* Dagens NYheter 1986-06-11
* Svenska Dagbladet 1987-06-19

* Sveriges Skeppslista 1989, S36
* Sveriges Skeppslista 1992, S38
* Sveriges Skeppslista 1997, S38
* Sveriges Skeppslista 1998, S38
  Byggd 1968
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 81
  Registernr 11043
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJEF
  Systerfartyg Färja 61/268 Färja 61/269 Färja 61/270 Färja 61/289 Färja 61/292 Färja 61/294 Färja 61/295
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 54,04 meter 56,10 meter
  Största bredd 11,72 meter 11,74 meter
  Djupgående 2,37 meter 2,50 meter
  Brt/Nrt 351/157 1014/315
  Maskineri 6 x Scania-Vabis D11 6 x Scania D11
  Effekt 900 hk, 662 kW 1.080 hk, 794 kW
  Toppfart - 7,5 knop
  Kapacitet 250 passagerare 730 passagerare
   48 personbilar 0 personbilar
  Historik
  1968-10-08 Sjösatt.
  1968-12-12 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/271 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Öckerö - Lilla Varholmen, Bohuslän.
  1977 Flyttad till leden Björkö - Lilla Varholmen.
  1982 Upplagd vid Öckerö efter maskinhaveri.
  1985-05 Såld till pr/August Lindholm Eftr, Stockholm för 900.000 SEK och omdöpt till Dixie Queen. Delägare i fartyget är även Boghammar Marin AB med 1/10 och Boghammar International AB med 4/10.
  1986 Ombyggd vid Boghammar Marin AB, Lidingö till restaurangfartyg. Liknar nu en hjulångare från Mississippifloden. Ny överbyggnad. Nytt tonnage 1014/315. Får nybyggnadsnummer 1140 hos Boghammar.
  1986-06-10 Levererad av Boghammar Marin AB efter ombyggnaden.
  1986-06-15 Döpt av HKH Prinsessan Lilian vid en cermoni vid Strandvägskajen, Stockholm.
  1986-06 Insatt på resaurangkryssningar i Stockhoms hamn samt upplagd som restaurangbåt vid Strandvägskajen, Stockholm.
  1987-09-30 Såld till DQ-Finans AB, Stockholm för 21,6 milj SEK.
  1991-01 Såld till Bertil Hallberg, Stockholm för 25 milj SEK.
  1991 Såld till Svenska American Motors Sam-Service AB, Stockholm för 25 milj SEK.
  1994 Såld till DQ-Finans KB, Stockholm.
  1995 Såld till Neokapital AB, Stockholm för 6,03 milj SEK.
  1999-10-04 Såld till Thames Luxury Charters Ltd, London, Storbritannien för 7,6 milj SEK. Trafik på floden Themsen, London.
  1999-10-22 Lastas ombord på fartyget Condock I i Stockholm för transport till London.
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.