Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/292
Aurora vid Norrsund, Blidö 2013-07-20
Aurora vid Norrsund, Blidö 2013-07-20
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1972
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 100
  Registernr 11301
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SDZE
  Systerfartyg Färja 61/268 Färja 61/269 Färja 61/270 Färja 61/271 Färja 61/289 Färja 61/294 Färja 61/295
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 65,02 meter 74,00 meter
  Största bredd 11,72 meter 12,40 meter
  Djupgående 2,80 meter 3,50 meter
  Brt/Nrt - 375/145
  Maskineri 2 x Nohab SF RS-F 2 x Scania DSI 12
2 x Scania D12
  Effekt 900 hk, 662 kW -
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet 250 passagerare 298 passagerare
   48 personbilar 55 personbilar
  Historik
  1972-11-23 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/292 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Larshamn - Norrsund, Blidö, Stockholm.
  1989-04-08 Körs till Liebusch, Holland där färjan byggs om. Förlängd med 8,98 meter och breddad med 0,68 meter. Ny styrhytt. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11 M01, 1.080 hk, 794 kW, installerade. Man ökar samtidigt från två till fyra huvudmaskiner.
  1990-04-09 Åter i trafik på leden Larshamn - Norrsund, Blidö, Stockholm.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm och döpt till Aurora.
  1996-01-01 Överförd på Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  2000-06 Två nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 12, installeras vid Tenö Varv, Vaxholm.
  2003 Två nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania D12, installeras.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2015-08-21 I samband med anlöp av Larshamns färjeläge, Blidö vid 21.30-tiden så kör man med ett par knops fart in i färjeläget. Anledningen till olyckan är att remmen till styrpumpen på den förliga schotteln gått sönder varpå man får svårt att manövrera. Färjan ådrar sig inga större skador, men ersätts under helgen av Nora medans reparation pågår. Åter i trafik vid 15-tiden två dagar senare.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.