Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/294
Freja vid Säter 2017-08-17
Freja vid Säter 2017-08-17
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 4/1992, S12
* Svensk Sjöfarts Tidning 27/1973, S7
* De gula färjorna, 2010, S102
  Byggd 1973
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 102
  Registernr 11339
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJFV
  Systerfartyg Färja 61/268 Färja 61/269 Färja 61/270 Färja 61/271 Färja 61/289 Färja 61/292 Färja 61/295
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 64,01 meter 74,01 meter
  Största bredd 11,72 meter 12,43 meter
  Djupgående - 3,45 meter
  Brt/Nrt 369/153 382/127
  Maskineri 2 x Nohab SF 13 RS-F 2 x Mitsubishi S6R2 MPTK
  Effekt 900 hk, 662 kW 1.306 hk, 960 kW
  Toppfart - 10,5 knop
  Kapacitet - 250 passagerare
   48 personbilar 58 personbilar
  Historik
  1973-07-13 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/294 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Adelsö - Munsö, Mälaren.
  1978 Flyttas till leden Östanå - Ljusterö, Stockholm.
  1983 Ändrad till reservfärja på leden Östanå - Ljusterö, Stockholm.
  1988 Omöpt till Freja.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm.
  1992-09-08 Ankommer till Kockums varv AB, Malmö för ombyggnad. Förlängd med 10,00 meter och breddad med 0,71 meter. Nya huvudmaskiner av fabrikat Mitsubishi S6R2 MPTK, 1.306 hk, 960 kW, installeras.
  1993-05-17 Åter i trafik på leden Östanå - Ljusterö, Stockholm.
  1993-06-30 Flyttas till leden Öregrund - Gräsö, Uppland.
  1994-05-01 Flyttas till leden Östanå - Ljusterö, Stockholm.
  1995-12-30 Flyttad till leden Slagsta - Jungfrusund, Mälaren.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2010-09-30 Strax efter avgång Slagsta i tät dimma väjer man för en fritidsbåt och hamnar då för nära Korpberget och kl. 06.25 slår in akterklaff och portal i berget. Fartygets skador är lindriga och man fortsätter i trafik med begränsad kapacitet i väntan på reparation.
  2011-10-15 Flyttas till leden Fårösund - Broa, Gotland.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.