Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/295
Fredrika vid Säter 2017-06-29
Fredrika vid Säter 2017-06-29
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 1/1993, S24
* Redaren 1/1995, S26
* De gula färjorna, 2010, S102
  Byggd 1973
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 104
  Registernr 11369
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SDWU
  Systerfartyg Färja 61/268 Färja 61/269 Färja 61/270 Färja 61/271 Färja 61/289 Färja 61/292 Färja 61/294
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 54,01 meter 54,01 meter
  Största bredd 11,72 meter 11,72 meter
  Djupgående 3,50 meter 3,50 meter
  Brt/Nrt 369/153 319/112
  Maskineri 2 x Nohab diesel 2 x Mitsubishi S6R2 MPTK
  Effekt 1.050 hk, 772 kW 1.306 hk, 960 kW
  Toppfart - 10,5 knop
  Kapacitet - 198 passagerare
   30 personbilar 30 personbilar
  Historik
  1973-12 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/295 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Vaxholm - Rindö, Stockholm.
  1974-04-30 Flyttad till leden Rindö - Stenslätten, Stockholm.
  1988 Inofficiellt omdöpt till "Fredrika".
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm och omdöpt till Fredrika.
  1992-09-08 Ankommer till Tenö varv, Vaxholm för ombyggnad. Färjan får en ny styrhytt, tillverkad vid Westers Mekaniska AB, Jordfall. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Mitsubishi S6R2 MPTK, 1.306 hk, 960 kW, installeras.
  1993-05-17 Åter i trafik på leden Rindö - Stenslätten, Stockholm.
  1993-08-15 Assisterar tillsammans med försvarets HMS Furusund och Dykabs Johan vid bärgningen av m/y Alba II på Kanholmsfjärden. Man ger sig på morgonen ut och ombord på färjans däck har man en stor mobilkran från Edins med vilken man lyfter den på 60-talet sänkta lustjakten. När man väl får upp lustjakten, tätat och länsat henne så glömmer man att säkra henne varpå hon på nytt sjunker. Man hamnar nu i tidsnöd då färjan måste tillbaka i trafik igen, men kapten på färjan ger teamet en chans till och man lyckas nu ta upp lustjakten och säkra den.
  1995-02-03 Assisterar färjan Baltic Star kl. 20.17 vilken har en passagerare med brutet ben ombord. När man skall gå in till färjan strax syd om Oxdjupet i det rådande vädret, med vindbyar upp mot 20 m/s, hamnar man fel och slår upp ett 40x30 cm stort hål vid hytt 209 i Baltic Stars sida med hörnet av rampen. Man ådrar sig inga skador och kan ta hand om den skadade passageraren.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.
  2003-06-29 Används som startfartyg för Gotland Runt utanför Sandhamn.
  2004-07-04 Används som startfartyg för Gotland Runt utanför Sandhamn.
  2006-10 Flyttad till leden Skenäs - Säter, Bråviken
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.