Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Örsundsbro
Norra Skärgården
Norra Skärgården
Foto: Okänd. Från Evert Hanssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1906
  Varv Söderhamns Mekaniska Verkstads AB, Söderhamn
  Varvsnummer -
  Registernr 4638
  Fartygstyp Ångslup, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JQFD, senare SDVR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,20 meter 25,32 meter
  Största bredd 5,34 meter 5,14 meter
  Djupgående 1,75 meter 1,75 meter
  Brt/Nrt 92/56 133/89
  Maskineri 1 x ångmaskin 1 x Skandia
  Effekt 110 hk, 81 kW 135 hk, 99 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 175 passagerare -
  Historik
  1906-08-10 Levererad av Söderhamns Mekaniska Verkstads AB som Örsundsbro till Ångslups AB Ekoln, Uppsala. Hemort Uppsala. Byggnadskostnad 35.000 SEK. Trafik på traden Uppsala - Örsundsbro.
  1908-05 Såld till Ångfartygs AB Garibaldi, Uppsala.
  1926-02 Omdöpt till Ekoln I. Trafik på traden Uppsala - Skokloster - Sigtuna.
  1930 Upplagd.
  1932 Trafik på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Sigtuna - Skokloster.
  1933-06-26 Ommätt. Mått 25,20 x 5,34 meter. Tonnage 97/59.
  1934-05-26 Upplagd vid Ekensbergs varv, Stockholm.
  1935-01-07 Såld till Trafik AB Öckerö Skärgård, Hälsö för 3.750 SEK och omdöpt till Norra Skärgården. Ny hemort Hälsö. Renoverad för ca. 4.000 SEK. Trafik som lokalbåt i Göteborgs norra skärgård, traden Hyppeln - Rörö - Källö-Knippla - Hälsö.
  1935-12-31 Ommätt. Mått 25,20 x 5,34 meter. Tonnage 97/41.
  1937 Trafik på traden Göteborg (Träpiren) - Hönö Heden - Grötö - Öckerö Hamn - Stora Varholmen - Hjuvik - Kalvsund - Bjrkö - Hälsö - Källö-Knippla. Även turer till Vinga.
  1941 Ombyggd vid J.W. Bergs Mekaniska Verkstad, Hälsö. Fördäcket kortas och överbyggnaden förlängs. Ny salong på övre däck samt förhöjd styrhytt.
  1942-10-05 Grundstöter kl. 18.40 på Grötö skär, nordväst om Grötö med ca. 75 passagerare ombord. Passagerarna evakueras till Grötö i mindre båtar och får sedan fortsätta till sina destinationer med en fiskebåt. Dras loss fyra timmar senare och bogseras till J.W. Bergs Mekaniska Verkstad, Hälsö för kontroll.
  1947-05-13 Ommätt. Mått 25,32 x 5,14 meter. Tonnage 133/96.
  1947-10 Motoriserad vid J.W. Bergs Mekaniska Verkstad, Hälsö med en 2-cyl Skandia råoljemotor på 135 hk, 99 kW. Motorn är begagnad, tillverkad 1933.
  1949-09-24 En mindre brand uppstår i maskinrummet vid färd utanför Björkö. Panik uppstår bland passagerarna som samlats på fördäck när en matros ropar att elden sprider sig framåt. Elden släcks dock snabbt av en passagerare och fartyget kör in till Björkö och evakuerar passagerarna. Orsak till branden är att maskinisten, som vid tillfället är berusad, tänt en karbidlampa för att se bättre och då antänt oljan som han tidigare spillt ut på golvet. Maskinisten blir, efter händelsen, omedelbart avskedad.
  1949-11-09 Grundstöter kl. 18.20 i mörker och tät dimma vid Dynan vid färd in mot Göteborg med ca. 30 passagerare ombord. Efter kontroll kan fartyget, utan skador, backa loss för egen maskin och fortsätta färden.
  1950-09-23 Vid avfärd från Träprien, Göteborg kl. 17.30 visar det sig att befälhavaren är kraftigt berusad. Besättningen vägrar först att låta fartyget lämna kajen men efter diskussion med passagerarna beslutar de att fartyget kan avgå. Efter lång tid lyckas befälhavaren till slut backa ut fartyget från piren och påbörja färden men efter att ha varit nära att ramma en annan båt tar en fiskebåtsskeppare över rodret. Vid ankomst till Hönö möter en polisman upp men han låter fartyget fortsätta med honom själv som hjälpreda till befälhavaren. Vid ankomst till Öckerö kör man med några knops fart in i bryggan, som får stora skador.
  1953-10-24 Vid avfärd från Träpiren på kvällen är maskinisten kraftigt berusad. Väl ute i farleden klarar han inte av att manövrera maskinen utan slår omväxlande fram och back. Befälhavaren lyckas till slus föra fartyget in till Klippans brygga där man efter ca. 45 minuter lyckas få tag i en annan maskinist. Den berusade maskinisten avskedas omedelbart.
  1959 Styrhytten eldhärjas när fartyget ligger vid J.W. Bergs Mekaniska Verkstads varvsfilial på Björkö. Ny styrhytt byggs i fartygets hela bredd.
  1960-12-15 Såld till AB Axel Bergströms Fiskexport, Göteborg för 40.000 SEK. Ny hemort Göteborg.
  1962-10-04 Såld till Arne Glücksman AB, Göteborg för 2.000 SEK för skrotning på Ringön, Göteborg.
  1964-10-19 Arne Glücksman AB meddelar att fartyget nu har upphuggits.
Tillbaka till Ångslups AB Ekoln
Tillbaka till Ångfartygs AB Garibaldi
Tillbaka till Trafik AB Öckerö Skärgård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.