Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Östanå I
Östanå I vid Fjäderholmarna, Stockholm 2017-08-20
Östanå I vid Fjäderholmarna, Stockholm 2017-08-20
Foto: Jani Kokko
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Claes-Ture Moberg, PM, 2010-07-26 PN
* Skärgårdsbåten 2/1972, S6-7
  Byggd 1906
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 318
  Registernr 4637
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5266348
  Signal JQFC, numera SHND
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 33,20 meter 35,04 meter
  Största bredd 6,86 meter 6,86 meter
  Djupgående - 2,70 meter
  Brt/Nrt 217/126 194/86
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Caterpillar 3408
  Effekt 354 hk, 260 kW 443 hk, 326 kW
  Toppfart - 12,5 knop
  Kapacitet - 300 passagerare
  Historik
  1905 Beställd hos William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm av Ångfartygs AB Östanå. Varvet är uppsagt från marken vid Londonviadukten men ska hinna bygga fartyget innan arrendet går ut. En facklig strejk sommaren 1905 gör dock att de färdiga delarna av Östanå I får flyttas över till Bergsunds Mekaniska Verkstad som övertar beställningen. William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB:s byggnadsnummer på fartyget: 262.
  1906-09-09 Levererad från Bergsunds Mekaniska Verkstad som
Östanå I till Ångfartygs AB Östanå, Östanå. Byggnadskostnad 118.000 kr. Trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Ytterby - Ytterbystrand - Östanå - Ljusterö - Östra Lagnö.
  1908 Traden utökas med bryggan vid Västra Lagnö havsbad.
  1913 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Fortsatt trafik på samma trad.
  1957 Flyttas till traden Stockholm - Vaxholm - Sandö.
  1957 Upplagd vid Hammarbyverken, Stockholm efter sommarens trafik.
  1962 Flyttas till Furusunds Slip, Högmarsö när verksamheten vid Hammarbyverken upphör.
  1964-03-19 Såld till Stiftelsen Skärgårdsbåten, Stockholm. Fartyget renoveras.
  1966-11 Bogseras till Ekensbergs Varv, Stockholm av ångfartyget Saltsjön.
  1967 Såld till Erik Jägerborg och Leif Rasmussen, Stockholm. Bogseras till Stadshuskajen där ångpannan rivs ur.
  1968 Ägarna bildar AB Roslagens Skeppslag, Stockholm som övertar fartyget. Bogseras åter till Ekensbergs Varv där upprustningen fortsätter.
  1971 Bogseras till Galärvarvet, Djurgården när Ekensbergs Varv läggs ner.
  1972 Flyttas till Lilla Essingens båtbrygga.
  1972-09 Flyttas till Ropsten, sedan till Värtahamnen och sedan vidare till kajen nedanför Gröna Lund. Renoveringen pågår hela tiden. Bildreportage
  1973 Flyttas till Masthamnen, Stockholm. Efter bottenmålning vid Finnboda Varv är fartyget åter i körbart skick.
  1983 Övertagen av Ture Moberg, Stockholm. Bogseras till Norrtälje för renovering.
  1984 Såld till Roslags Marin AB, Köpmanholm.
  1985 Motoriserad med en dieselmotor, av fabrikat Henschel. Maskinen har tidigare suttit i ett tyskt lastfartyg. Ångmaskinen såld till Petter Olsen, Norge.
  1985 Såld till J A F Systematisk Marknadsföring AB, Stockholm för 1,7 milj SEK. Ommätt till 171 brt, 116 nrt.
  1986 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 3,25 milj SEK.
  1988 Renoverad vid Mälarvarvet, Stockholm. Ny huvudmaskin, av fabrikat Caterpillar 3408, 443 hk, 326 kW, installeras. Även ny propeller och propelleraxel installeras.
  2005 Drift och bemanning övertas av Nybrovikens Rederi AB, Vagnhärad.
  2011-04-28 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
Tillbaka till Ångfartygs AB Östanå
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till AB Roslagens Skeppslag
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Nybrovikens Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.