Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Vesta
Rex av Stockholm vid Skeppsholmen, Stockholm 2022-07-02
Rex av Stockholm vid Skeppsholmen, Stockholm 2022-07-02
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1937
  Varv AB Lödöse Varf, Lödöse
  Varvsnummer 64
  Registernr 8197
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SLDG, LJBZ, numera SLWF
  Systerfartyg Disa
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 21,78 meter 26,92 meter
  Största bredd 6,02 meter 6,00 meter
  Djupgående 2,30 meter 2,90 meter
  Brt/Nrt 111/50 116/41
  Maskineri 1 x Nohab MF-5 1 x Scania DI13 092M
  Effekt 160 hk, 118 kW 550 hk, 405 kW
  Toppfart 10,6 knop 9 knop
  Kapacitet 225 passagerare 150 passagerare
  Historik
  1936-10 Beställd av Styrsö Trafik AB, Göteborg.
  1937-06-18 Sjösatt.
  1937-08-17 Levererad av AB Lödöse Varf som Vesta till Styrsö Trafik AB, Göteborg. Hemort Göteborg. Byggnadskostnad 88.335 SEK.
  1940 Nytt passagerarcertifikat för 204 passagerare.
  1942-07-03 Uthyrd till Militären under andra världskriget. Stationerad i Vänern med hemmahamn Lidköping och bildar tillsammans med systerfartyget Disa den 52 vedettbåtsdivisionen. Bestyckas med 2 st 20 mm luftvärnsautomatkanoner M/40.
  1944 Flyttas till Göteborgseskadern.
  1945-09-13 Återlämnad till Styrsö Trafik AB, Göteborg.
  1967-11 Ny huvudmaskin, av fabrikat B&W Alpha, 280 hk, 206 kW, installeras. Maskinen är begagnad, tillverkad 1959.
  1969-09-19 Såld till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg för 260.000 SEK.
  1976-04 Ombyggd vid Gotenius varv, Göteborg. Förlängd till 26,92 meter och ny styrhytt.
  1977-03-29 Lämnar Göteborg för färd mot Grenå, Danmark för maskinbyte.
  1977 Ny huvudmaskin, av fabrikat Grenaa Motorfabrik, 500 hk, 368 kW, installeras.
  1979 Bogpropeller installeras.
  1995-11-19 Såld till Rederi AB Strömkarlen, Trollhättan för 2,05 milj SEK och omdöpt till Strömkarlen af Trollhättan.
  1998-01-08 Såld till Ceres Shipping AS, Oslo, Norge för 2,75 milj SEK och omdöpt till Ceres. Ny norsk signal LJBZ.
  2002-05-28 Ny hemort Tvedestrand.
  2002-12-23 Ceres Shipping AS går i konkurs.
  2003-01-14 Såld till AS Presco, Oslo, Norge för 1 milj NOK.
  2006-11-27 Såld till Rederiet Ceres AS, Oslo för 2,2 milj NOK.
  2012-06-14 Såld till Bjørvika Skipsselskap AS, Oslo för 2,2 milj NOK.
  2015-05-08 Såld till Blidösundsbolaget AB, Stockholm och omdöpt till Rex av Stockholm. Ny signal SLWF. Chartertrafik i Stockholms skärgård.
  2018-03-30 Under en förstärkningstur mot Norröra/Söderöra så börjar man efter Östernäs, Rådmansö kl. 10.15 notera vatteninträngning i maskinrummet. Vid Gräskö tar man beslutet att sätta iland samtliga passagerare som får invänta ordinarie fartyg Riddarfjärden. Därefter går man till Furusund för undersökningar. Dagen efter går man vidare till Högmansö varv där man tätar, det som visar sig vara en spricka, med en cementkista, cementen har dock svårt att brinna pga det kalla skrovet. Fartyget återkommer inte under påskhelgen utan ersätts av Angantyr.
  2018-12 Ombyggd vid Kummelnäs varv AB, Nacka. Nya besättningshytter akterom styrhytten tillkommer. Ny huvudmaskin, av fabrikat, Scania DI13, 550 hk, 404 kW, installeras.
  2018-12-22 Insatt i vintertrafik på traden Klara Mälarstrand - Lilla Essingen - Kungshatt - Tappström (linje 89) för Storstockholms Lokaltrafik.
  2020 Ombyggd med utveckling av framdrivningen då man lägger till en Scania elmotor, 230 kW samt ett batteripack. Allt i samarbete med Scania som har Rex som testbänk.
  2023 Ombyggd med utveckling av framdrivningen då man byter till en ny Scania elmotor, 240 kW i samarbete med Scania som har Rex som testbänk.
Tillbaka till Styrsö Trafik AB
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
Tillbaka till Rederi AB Strömkarlen
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.