Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kalmarin
Vindhem vid Blockhusudden 2004-06-18
Vindhem vid Blockhusudden 2004-06-18
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1971
  Varv Kalmar varv AB, Kalmar
  Varvsnummer 431
  Registernr 11215
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 7204344
  Signal SDNU, Norsk LTVF, Dansk OWVC, numera SKYV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 28,70 meter 39,20 meter
  Största bredd 8,51 meter 8,52 meter
  Djupgående 1,80 meter 1,80 meter
  Brt/Nrt 226/139 369/151
  Maskineri 2 x Maybach Mercedes 2 x MTU 6R493TY60
  Effekt 840 hk, 618 kW 840 hk, 618 kW
  Toppfart 13 knop 13 knop
  Kapacitet 250 passagerare 375 passagerare
  Historik
  1971-06-15 Levererad av Kalmar varv AB som Kalmarin till Ångbåts AB Kalmarsund, Kalmar. Hemort Kalmar.
  1971-06 Uthyrd under sommaren till Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm och inofficiellt omdöpt till "Skärgården". Trafik i Mälaren, mestadels på traden Södertälje - Mariefred.
  1971-09 Åter till ägaren Ångbåts AB Kalmarsund, Kalmar.
  1972-03-25 Såld till Sameiet Ruston c/o O.M. Olsen & Co A/S, Fredrikstad, Norge för 1,4 milj SEK. Ny hemort Fredrikstad. Norsk signal LTVF. Nytt tonnage 240/137. Trafik på traden Sarpsborg - Fredrikstad - Strömstad.
  1977 Såld till K/S A/S Kalmarin & Co (Per Einar Johansen), Fredrikstad.
  1978 Såld till Skips A/S Arntzen, Fredrikstad.
  1979-07 Såld till Rømø Kurbad K/S, Havneby, Danmark och omdöpt till Rømø. Ny hemort Havneby. Dansk signal OWVC. Trafik på traden Rømø - Sild.
  1980-02 Såld till Dansk Rømø Rute I/S, Skærbæk.
  1982-01 Såld till Dansk Rømø Rute K/S, Havneby.
  1983-03 Såld på exekutiv auktion till Provinsbanken, Ribe för 220.000 DKR.
  1983-06 Såld till skeppsredare Louis Bjerremand Grau, Sælvig, Tranebjerg och omdöpt till Sundet. Ny hemort Ballen.
  1984-01-06 Såld till Pyramus AB, Sundsvall för 1,27 milj SEK och omdöpt till Vindhem af Sundsvall. Ny hemort Sundsvall. Svensk signal SKYV. Nytt tonnage 226/139.
  1984-05-20 Insatt i trafik i Sundsvalls skärgård.
  1987 Uthyrd till Rederi AB Havsvinden, Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Slussen) - Vaxholm - Grinda samt räkkryssningar kvällstid.
  1988-04 Såld till Nordtrans Rederi AB, Stockholm för 1,9 milj SEK och omdöpt till Vindhem. Ny hemort Stockholm. Räkkryssningar i Stockholms skärgård.
  1989-03 Ombyggd vid Oskarshamns varv AB, Oskarshamn. Förlängd med 9,00 meter. Nya mått 39,20 x 8,52 meter. Nytt tonnage 369/151.
  1990-01 Såld till Polena Rederi AB, Stockholm för 7,5 milj SEK. Räkkryssningar i Stockholms skärgård.
  2004 Nya huvudmaskiner, av fabrikat MTU, 840 hk, 618 kW, installeras av SwedMotor AB vid kajen vid Slussen, Stockholm.
  2007-07-26 Två passagerare faller överbord i höjd med Kvarnen Tre Kronor vid 23-tiden under en kvällstur. KBV samt sjöräddningsbåtarna Rescue Ekerö och Rescue Nacka assisterar och får upp en av passagerare medans en fritidsbåt får upp den andra passageraren. Båda förs iland för vidare transport till sjukhus i ambulans.
  2013-04-20 En passagerare hoppar vid 23-tiden överbord i höjd med Vikingterminalen efter ett bråk ombord. Fartyget som befinner sig cirka hundra meter från land utmed Stadsgården, underlåter att eftersöka personen, utan fortsätter istället in till sin ordinarie kajplats vid Slussen. Efter att Sweden Rescue efterfrågat sjöräddningsenheter svarar bl a Delfin II, men personen har då redan oskadd tagit sig upp på land. Befälhavaren på Vindhem sägs upp sex dagar efter incidenten.
  2024-05-15 Kolliderar kl. 20.42 med ångfartyget Storskär i Halvkakssundet utanför Klippudden på Lidingö vid färd från Stockholm mot Fisksätra. Storskär, som kör i 12 knop, ska passera babord om Vindhem och kommer då för nära och kör emot Vindhems babordssida. Båda fartygen kan, efter incidenten, fortsätta sina respektive färder. Ingen passagerare skadas vid incidenten men på Vindhem, som vid tillfället kör i 4 knop, krossas tre fönster. Vindhem repareras två dagar senare vid Tenö Varv AB, Vaxholm.
Tillbaka till Ångbåts AB Kalmarsund
Tillbaka till Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Rederi AB Havsvinden
Tillbaka till Nordtrans Rederi AB
Tillbaka till Polena Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1714 fartyg, 989 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.